کد خبر: ۱۴۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 15
رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد
از سال جاری با استفاده از رویکردهای علمی، تخصصی و کارشناسی یک نظام استراتژیک پایدار و فرآیند محور بر پایه برنامه عملیاتی را در سازمان بهزیستی مستقر کردیم. بر اساس همین نظام استراتژیک پایدار نسبت به شیوع و بروز آسیب‌ها و معلولیت‌ها هم اقدام کردیم درحالی‌که نسبت به ارتقای خدمات هم در سال جاری تلاش شد.
شفا آنلاین:انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور<The head of the State Welfare Organization> روز گذشته در نشست خبری با اشاره به طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر که از نهم اسفندماه در تهران آغازشده است، گفت: «تا بیستم اسفندماه 1350 معتاد متجاهر جمع‌آوری و پذیرش شدند که حدود 400 نفر آن‌ها معتاد نبوده و دچار مشکلات دیگری همچون بی‌خانمانی، بیماری و ... بودند.»

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید محسنی بندپی ادامه داد: «از سال جاری با استفاده از رویکردهای علمی، تخصصی و کارشناسی یک نظام استراتژیک پایدار <Sustainable strategic military>و فرآیند محور بر پایه برنامه عملیاتی را در سازمان بهزیستی مستقر کردیم. بر اساس همین نظام استراتژیک پایدار نسبت به شیوع و بروز آسیب‌ها و معلولیت‌ها هم اقدام کردیم درحالی‌که نسبت به ارتقای خدمات هم در سال جاری تلاش شد.»
به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، تاکنون بالغ‌بر 95 درصد خدمات بهزیستی برون‌سپاری شده و از این طریق نظارت معنا پیدا می‌کند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به آگاه‌سازی در زمینه اعتیاد اشاره کرد و گفت: «به‌منظور آگاه‌سازی جامعه از معضل اعتیاد یک بسته آموزشی درباره اعتیاد را تدوین کرده و در اختیار معلمان آموزش‌وپرورش قرار داده‌ایم تا به دانش آموزان خود ارائه کنند. مشابه این طرح در دانشگاه‌های کشور هم انجام شد این در حالی است که تیم‌های اجتماع‌محور مبارزه با مواد مخدر در محلات با ریسک بالا هم مستقر شدند.»
بندپی ادامه داد: «جایگاهی که سازمان بهزیستی در نظام تشکیلاتی دستگاه‌های اداری داشت طوری بود که هرروز شاهد آن بودیم که دستگاهی به بخشی از وظایف بهزیستی معترض شده و خواهان آن بود که بخشی از وظایف ما را عهده‌دار شود. این در حالی بود که بررسی‌ها نشان داد بر اساس ماده‌واحده سال 58 درباره تاسیس سازمان بهزیستی تمام وظایفی که این سازمان در حال حاضر بر عهده دارد در این ماده تعریف‌شده و بر اساس قانون، بهزیستی متولی این امور است و دستگاه دیگری نمی‌تواند نسبت به تولیت آن‌ها مدعی شود.»


به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، در سال جاری احکام دائمی سازمان بهزیستی کشور در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی قرار گرفت و از طریق آن‌ها یک‌بار دیگر تولیت وظایف بهزیستی تثبیت موضوع و مشخص شد که بهزیستی متولی مسائل اجتماعی است.
او در ادامه به برنامه ششم توسعه هم اشاره کرد و گفت: «برنامه ششم توسعه یک برنامه میان‌مدت پنج‌ساله است که بسیاری از سازمان‌ها بر اساس آن بودجه سنواتی خود را آماده می‌کنند. بهزیستی هم طبق بررسی‌ها و شواهد در این برنامه پیشگیری را اولویت خود قرار داد و در ماده 90 آن در راستای پیشگیری از معلولیت زایی، غربالگری ژنتیک را اجباری کردیم زیرا 30 هزار کودک در سال معلول متولد می‌شوند.

با حمایت‌های دولت و اجباری کردن مشاوره‌های ژنتیک به‌صورت پایلوت 40 هزار زوج در آستانه ازدواج را غربالگری ژنتیکی کردیم که از این تعداد 70 درصد نیازمند مشاوره ژنتیک نبودند و تنها 30 درصد آن‌ها به این مشاوره‌ها نیاز داشتند. 15 درصد از 30 درصدی که نیازمند دریافت مشاوره‌های ژنتیک بودند هم به آزمایشگاه‌های ژنتیک ارجاع داده شدند.» رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد که در حال حاضر انجام غربالگری‌های ژنتیک پیش از ازدواج تبدیل به قانون و اجباری شده به‌طوری‌که زوجین پیش از ازدواج موظف به تکمیل پرسشنامه غربالگری ژنتیک هستند و بر اساس قانون سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت موظف به ارائه خدمات مشاوره و آزمایش ژنتیک به نیازمندان به‌صورت رایگان هستند. بندپی همچنین درباره مداخله سازمان بهزیستی در بحران خودکشی هم گفت: «در سال 95 با مداخلات اورژانس اجتماعی توانستیم 4220 نفر را از خودکشی منصرف کنیم که 2880 نفر آن‌ها زن و 1440 نفر آن‌ها مرد بودند.»


او در ادامه به فعالیت این سازمان در حوزه اعتیاد اشاره کرد و گفت: «سازمان بهزیستی از گذشته تولیت مراکز ماده 15 را که ویژه افراد داوطلب ترک اعتیاد است بر عهده داشت. مسئولیت مراکز ماده 16 که ویژه معتادین متجاهر، رهاشده و سخت در دسترس که مراکز ماده 15 اثربخشی لازم برای آن‌ها را ندارند هم سابقا بر عهده وزارت بهداشت بود که این وزارتخانه اعلام کرد که نمی‌تواند اقدامی را در این حوزه به انجام برساند و به‌این‌ترتیب این مراکز هم به بهزیستی واگذار شدند.»
بندپی به خدمات سازمان بهزیستی در مراکز ماده 15 اشاره کرد و ادامه داد: «در چند سال اخیر نسبت به بازبینی پروتکل‌های مراکز ماده 15 و بازنگری درباره صدور مجوز برای این مراکز اقدام کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برای فعالیت‌های اثربخش در این حوزه باید از رویکردهای تلفیقی استفاده کنیم و به‌این‌ترتیب در سال جاری مراکز ماده 15 را سروسامان دادیم و همچنین نسبت به گسترش TC نیز اقدام کردیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: