کد خبر: ۱۴۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 15
به گفته متخصصان، ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان حفره دهان در کشور ما روبه فزونی است.
شفا آنلاین:دهان، گوش و بینی حفره‌هایی هستند، که ارتباط داخل بدن با محیط بیرون را فراهم می‌کنند؛ لذا سلامت آنها مهم‌تر است.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید این اعضا، از جمله اعضای مهم بدن<Important body members> هستند که نقشی کلیدی در برقراری ارتباط با محیط و دیگران دارند و اگر به درستی از این اعضا استفاده و مراقبت نشود، سلامتی انسان به مخاطره می‌افتد. امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که یک بار در زندگی خود به بیماری‌هایی نظیر سینوزیت، پولیپ و انحراف بینی، عفونت لوزه، وزوز، کیپی و عفونت‌های گوش <Ear infections>و یا سرگیجه دچار نشده و برای بهبود آن به پزشک مراجعه نکرده باشد. تغذیه، آب و هوا، آلودگی‌ها از جمله آلودگی صوتی، مواد صنعتی، استعمال سیگار و قلیان و بسیاری عوامل دیگر بر سلامت گوش، حلق و بینی موثر است.
جالب اینکه به گفته متخصصان، ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان حفره دهان در کشور ما روبه فزونی است. چراکه سن اعتیاد به سیگار و قلیان کاهش یافته و نوجوانان و جوانان زیادی در دام آنها گرفتارند که با توجه به استعداد ژنتیکی، بیمار ایجاد می‌شود. به طور کلی سن بروز این نوع سرطان‌ها بالای 55 است، اما در حال حاضر بیمارانی در سنین پایین حتی 15 سال هم مشاهده می‌شود.
به گفته رییس انجمن گوش، حلق و بینی، سرطان‌های سر و گردن در مردان بسیار بیشتر از زنان است که نسبت بروز تومورهای حفره دهان در آقایان 10 به یک است و سایر آنها نسبت چهار به یک دارد. اما در کل بر اساس آمارهای موجود در هر 50 هزار نفر، یک نفر مبتلا به این نوع سرطان می شود.
وی نیز به ارتباط مستقیم بروز سرطان‌های دهان با مصرف سیگار و دخانیات، تاکید کرده و می‌گوید:« شیوع بالای این نوع سرطان در مردان به این دلیل است که آنها بیشتر در معرض فاکتورهای خطری مثل مصرف سیگار، خوردن مواد غیرارگانیک، استرس شغلی و همچنین بودن در هوای آلوده و کار با مواد شیمیایی هستند. لذا مراجعه زودهنگام موجب پیش آگهی بهتر، درمان و جراحی موفق تر و همچنین عوارض و احتمال بازگشت کمتر است.» بدیهی است که پرهیز از مصرف سیگار و قلیان به ویژه قلیان‌های طعم دار، مصرف غذای ارگانیک، کنترل استرس، استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی و غذاهای داغ از جمله مهمترین فاکتورهای بروز این بیماری‌ها است.
مردم باید با آگاهی از علائم و عوامل بیماری‌ها، تغییرات جدی و طولانی در ناحیه سر و گردن را جدی بگیرند، هرچند که هر زخمی هم نشانه سرطان نبوده، اما مراجعه به پزشک برای پیشگیری، تشخیص و درمان به موقع ضروری است. درمان‌های پزشکی و روش‌های نوین در کشور ما با پیشرفت خوبی همراه بوده است. تا جایی‌که برای درمان ناشنوایی هم راه‌هایی وجود دارد. رییس انجمن گوش، حلق و بینی در رابطه با آمار و درمان ناشنوایی در کشور می‌گوید: « سالانه 1000 تا 1500 بیمار ناشنوا در ایران متولد می‌شود، بنابراین لازم است که تعداد این عمل جراحی به 1500 عمل در سال افزایش پیدا کند، این در حالی است که در حال حاضر بیش از3000 هزار کودک زیر پنج سال در ایران نیازمند عمل کاشت حلزون شنوایی هستند.»

وزیر علوم و فناوری در پانزدهمین کنگره بین‌المللی گوش و حلق و بینی از اساتید این رشته که در پویایی این رشته تاثیرگذار بودند، یاد کرده و گفته: «بی‌شک در دنیا هیچ جامعه‌ای نتوانسته، بدون نظام آموزشی پویا و روند تکاملی دانش، قوام داشته باشد. در کشور ما جایگاه علم و پژوهش از رتبه خوبی برخوردار است و گفتمان علم و فناوری به گفتمان غالب کشور تبدیل شده، هرچند با کمبود بودجه مواجه بوده‌ایم، اما با همین حداقل‌ها توانستیم، جایگاه مناسبی در دنیا به‌دست آوریم.» فرهادی با اشاره به اینکه کشور ما در همه زمینه‌های علمی رشد خوبی داشته است، ادامه می‌دهد: «به‌خصوص در رشته گوش‌، گلو و بینی دامنه و زمینه کاری بسیار گسترده شده و امیدوارم همکاری تیمی نیز گسترش یابد. هم اکنون استفاده از تکنولوژی برتر در تشخیص و درمان و نقاهت به خوبی به کار گرفته می‌شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: