کد خبر: ۱۴۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 14
آخرین آماری که منتشر شده است می‌گوید سردرد سومین بیماری ناتوان کننده انسان به لحاظ تعداد روزهایی است که در حوزه کار و فعالیت روزانه فرد مداخله ایجاد می کند.
شفا آنلاین:به صورت کلی باید در نظر داشت همه افراد نوع بشر یک بار در زندگی خود سردرد را تجربه کرده اند. با این همه وزارت بهداشت آمارهای مختلف خود را به صورت دائم به روز می‌کند.

آخرین آماری که منتشر شده است می‌گوید سردرد سومین بیماری ناتوان کننده انسان <A third headache is a debilitating disease of man>به لحاظ تعداد روزهایی است که در حوزه کار و فعالیت روزانه فرد مداخله ایجاد می کند. در رابطه با انواع سردرد و آمار افراد مبتلا به آن باید گفت دو نوع سردرد داریم. سردرد تنشی و سردرد میگرنی. مجموعه این دو سردرد 90 درصد سردردهای جامعه را تشکیل می‌دهد. آمار میگرن به دقت بررسی و ثبت شده است. در دنیا اعلام شده بین 15 تا 18 درصد شیوع میگرن است. 18 درصد از این مقدار در زنان و نصف این میزان سردرد در مردان وجود دارد. بالا بودن سردرد در زنان نیز تنها در سنین باروری فراوانی زیادی دارد.


از سری دیگر سردرد به خودی خود شایع‌ترین علتی است که باعث می‌شود بیماران به متخصصان مغز و اعصاب مراجعه کنند. یعنی بیشتر بیماران ما در مطب، بیماران مغز و اعصاب هستند. البته افرادی که دچار سردرد می‌شوند، تنها به ما مراجعه نمی‌کنند و امکان دارد به روانپزشک، متخصصان داخلی، ارتوپد، بخاطر دردهای گردنی، و حتی به پزشکان عمومی نیز مراجعه می‌کنند. بسیاری از مردم هم به صورت خودسرانه با مصرف مسکن سردرد خود را درمان می‌کنند. با این همه باید در نظر داشت سردرد مزمن را به جای تسکین با قرص‌های آرامش‌بخش باید حتماً مراجعه کرد. در رابطه با اینکه نسبت به گذشته چه میزان انواع سردرد و عوامل آن تغییر پیدا کرده است، باید گفت عوامل در حال تغییر است. برای مثال در غرب چندین دوره به علت صنعتی شدن و مصرف بیش از اندازه از فست فود میزان سردردها در جامعه افزایش پیدا کرده بود.

در حال حاضر نیز این مسئله در ایران دیده می‌شود. استفاده از فست فودها، آلودگی هوا، استرس، چند شغله شدن مردم و باقی مسائل همگی از دلایل ابتلای مردم به سردرد هستند. حقیقت این است که برای مشاهده علل اصلی، باید آمارهای جدید و به روز داشت. امکان دارد علل سردرد در افراد جامعه تغییر پیدا کرده باشد اما الزاماً میزان درصد سردرد در جامعه تغییر نمی‌کند. برای مثال وجود نیترات در سوسیس تا سالها باعث سردرد در مردم می‌شد. این نیترات در حال حاضر در سوسیس‌ها وجود ندارد اما امکان دارد دلیل اصلی سردرد در مردم آلودگی هوا یا استرس ناشی از مسائل اقتصادی باشد. سپید
سید محمدحسن پاک‌نژاد
متخصص مغز و اعصاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: