کد خبر: ۱۴۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 11
گاهی اوقات مسافران مجبور هستند با مبالغی بالاتر از نرخ معمول، بلیت تهیه کنند و این موضوع باعث می‌شود پای دلالان به اینترنت و فضای مجازی باز شود.
سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: کلاهبرداران سایبری این بار به بهانه تهیه بلیت‌های نوروزی به حساب‌های مردم دستبرد می‌زنند.

به گزارش شفا آنلاین، سرگرد مهدی شکیب با اشاره به اینکه در ایام نوروز به علت افزایش مسافرت‌های نوروزی تهیه بلیت از مهمترین دغدغه‌های هموطنان است، گفت: گاهی اوقات مسافران مجبور هستند با مبالغی بالاتر از نرخ معمول، بلیت(Tickets) تهیه کنند و این موضوع باعث می‌شود پای دلالان به اینترنت(Internet) و فضای مجازی(Cyberspace) باز شود.

وی یکی از نارضایتی‌های عمده شهروندان در طول سال‌های اخیر را نحوه تهیه و رزرو بلیت‌های اینترنتی عنوان کرد و گفت: متأسفانه برخی از دلالان فضای مجازی اقدام به فروش‌های بلیت‌هایی با قیمت بالاتر می‌کنند.

سرگرد شکیب با توصیه به مسافران نوروزی گفت: هموطنان دقت داشته باشند برای تهیه بلیت به مراکز و سایت‌های مجاز که در پرتال رسمی هر یک از ارگان‌های حمل و نقل عمومی مثل هواپیمایی کشوری www.cao.ir حمل و نقل ریلی www.raja.ir و حمل و نقل جاده‌ای (سایت تعاونی‌های مجاز) مراجعه کرده و خرید بلیت از سایت‌های وابسته که صورت غیرمجاز اقدام به فروش بلیت و بعضاً گرانتر از قیمت مصوب می‌کنند، خودداری کنند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در ادامه با اشاره به شگردهای کلاهبرداری در این حوزه گفت: یکی از راه‌های مجرمانه که در برخی از پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا نیز مورد بررسی قرار گرفته است، افراد سودجو اقدام به طراحی سایت‌های جعلی فروش بلیت اینترنتی کردند و با استفاده از این شگرد توانستند مبلغ زیادی از حساب شهروندان به سرقت ببرند.

وی افزود: این شگرد که به فیشینگ معروف شده است طعمه که همان رمزهای عبور و اطلاعات بانکی است را برای مجرم فراهم می‌کند، مجرم که در اصطلاح به آن فیشر گفته می‌شود با استفاده از این اطلاعات در فرصتی مناسب اقدام به برداشت از حساب بانکی قربانی می‌کند.

سرگرد شکیب ادامه داد: فیشرها با طراحی صفحاتی جعلی که بسیار به صفحه اصلی فروش بلیت الکترونیکی شبیه است، تمامی اطلاعات بانکی که قربانی در هنگام خرید بلیت وارد می‌کند را به سرقت می‌برد و در ادامه می‌تواند خرید اینترنتی و انتقال وجه را انجام دهد.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با توصیه به کاربران فضای مجازی گفت: کاربران سعی کنند همیشه آدرس سایت‌های بانکی و سایر سایت‌های مهم را خود در آدرس بار تایپ کنند و از رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف و یا در شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود، خودداری کنند.

وی با اشاره به آدرس سایت پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان برشمرد و افزود: پلیس فتا از شهروندان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: