کد خبر: ۱۴۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 12
یافته‌های اخیر محققان دانشگاه استنفورد نشان داد که می‌توان با تابش لیزر به مغز موش، نورون‌های ویژه‌ای را در موش فعال کرد که در نهایت موجب تغییر رفتار موش خواهد شد.
شفا آنلاین:محققان با استفاده از دستکاری ژنتیکی در موش‌ها، موفق شدند مغز آنها را نسبت به تابش طول موج خاصی از نور حساس کرده و با این کار رفتار موش‌ها را به دلخواه تغییر دهند. این روش می‌تواند برای درمان برخی مشکلات نظیر اعتیاد مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش شفا آنلاین:یافته‌های اخیر محققان دانشگاه استنفورد نشان داد که می‌توان با تابش لیزر به مغز موش، نورون‌های ویژه‌ای را در موش فعال کرد که در نهایت موجب تغییر رفتار موش خواهد شد.
دانشمندان از این روش برای افزایش سرعت شیر خوردن در موش‌ها استفاده کردند. در این پروژه محققان نشان دادند که نقشه‌برداری عملکردی مغز را می‌توان با دقت بیشتری نسبت به روش‌های قبلی انجام داد.

دستکاری ژنتیکی
در این پروژه، موش‌های مورد آزمایش به صورت ژنتیکی دستکاری شده‌اند تا نسبت به نور حساس شوند. به این روش اپتوژنتیک گفته می‌شود که در آن از نظر ژنتیک یک جاندار به گونه‌ای دستکاری می‌شود که نورون‌های یک بخش از مغزش نسبت به طول موج خاصی از نور حساس شود.
یکی از اهداف اپتوژنتیک، ایجاد سامانه‌ای خودکار برای دستکاری مغز با استفاده از نور است که این کار توسط مهندسی نورون‌ها انجام می‌شود. تابش نور موجب تحریک نورونی می‌شود که حاوی یک نوع پروتئین خاص است.
محققان بخشی از مغز موش را که مسئول عکس‌العمل به جایزه دادن است، فعال کردند. با تابش لیزر به نورون‌های ویژه‌ای از مغز، محققان موش را وادار به نوشیدن سریع‌تر شیر کردند.
نتایج این پروژه می‌تواند برای درمان اعتیاد به الکل مورد استفاده قرار گیرد.
البته برای رسیدن به این نقطه نیاز به بهبود این روش بوده تا امکان فعال کردن خوشه‌ای از سلول‌ها فراهم باشد. گاهی فعال کردن یک نورون موجب پدیدار شدن یک رفتار می‌شود و اما اگر اشتباهی نورون مجاور نورون مورد نظر نیز تحریک شود، عملکردهای دیگر مغز نیز تغییر می‌کند.
اصلاح رفتاری
ویجیان یانگ از محققان دانشگاه کلمبیا در این باره می‌گوید: «اصلاح رفتاری یک گام مهم در مسیر بررسی پتانسیل‌ تحریک یک سلول منفرد است.»
یانگ و همکارانش راهبرد جدیدی برای اصلاح رفتاری ارائه کردند، به طوری که از یک نورون که در حالت عادی وظیفه خاصی دارد به صورت مصنوعی کار دیگر طلب می‌شود. این گروه با استفاده از اپتوژنتیک نورون‌های بی‌ارتباط را با هم به صورت مستمر تحریک کردند تا در نهایت موفق شدند آنها را با هم هماهنگ کنند.سپید
منبع: NBIC
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: