کد خبر: ۹۰۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 19
شفاآنلاین:سلامت>عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی ژنتیک- پژوهشکده زیست فناوری پزشکی، گفت: محصولات دستکاری شده ژنتیک طبیعی نیستند و تغییرات غیرطبیعی ایجاد شده در آنها می‌تواند باعث کاهش توانمندی در مقاومت به بیماری‌ها و کاهش قدرت باروری شود.
به گزارش شفاآنلاین : علی متولی‌زاده اردکانی، گفت: در قوانین اتحادیه اروپا محصولات دستکاری شده ژنتیک (تراریخته) اینچنین تعریف شده‌اند: "ماده ژنتیکی به روشی تغییر داده شده است که بطور طبیعی با آمیزش و یا ترکیب طبیعی اتفاق نمی‌افتد؛" بنابراین محصولات دستکاری شده ژنتیک طبیعی نیستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی ژنتیک برخی علت‌های طبیعی نبودن محصولات تراریخته را اینچنین برشمرد: دو نوع باکتری از خاک، یک نوع گیاه و یک ویروس گیاهی؛ این نشان میدهد که ترکیب این مواد ژنتیکی هیچ زمانی در طبیعت انجام نمی‌پذیرد، همچنین کاست ژنی دستکاری شده از زمان ورود به سلول گیاهی میتواند در هر نقطه از ژنوم سلول گیاهی میزبان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: احتمال بالایی وجود دارد که اختلال در فعالیت‌های بیوشیمیایی و سلول گیاهی میزبان ایجاد شود و تست کردن این نوع اختلالات و ارزیابی دقیق این تغییرات با روش‌های کنونی ارزیابی ایمنی قریب به غیرممکن است؛ بنابراین ادعا طرفداران استفاده از محصولات دستکاری شده ژنتیک که همه نوع ارزیابی‌های ایمنی بر روی این محصولات انجام می‌شود نمی‌تواند صحت داشته باشد.

به گفته این وی محصولات دستکاری شده ژنتیک سمی‌تر، آلرژیک و دارای ارزش غذایی کمتر هستند چرا که روش‌های کنونی مورد استفاده در مهندسی ژنتیک به همراه فرایندهای کشت بافت؛ غیر دقیق و بسیار جهش‌زا هستند و به تغییرات غیرقابل پیش بینی در ماده وراثتی DNA ، پروتئین‌ها و فرایندهای بیوشیمیایی در محصولات دستکاری شده ژنتیک منجر می‌شوند؛ این تغییرات می‌توانند به نتایج غیر پیش بینی شده به شکل سمی شدن یا اثرات آلرژیک و تغییرات در خاصیت غذایی محصولات دستکاری شده ژنتیک، کاهش توانمندی در مقاومت به بیماری، حشرات، خشکی و دیگر استرس‌ها و باروری و اثرات غیرقابل پیش بینی بر روی محیط زیست مانند افزایش علف‌ها شوند.

متولی‌زاده اردکانی، افزود: محصولات دستکاری شده ژنتیک به چند دلیل ایمن نیستند و این دلایل عبارتند از: متاسفانه مطالعات ایمنی غذایی عمیق بر روی محصولات دستکاری شده ژنتیک که توسط محققین مستقل از صنایع محصولات دستکاری شده ژنتیک انجام شده باشد، نادر است؛ همچنین یکی از مشکلات عدم دسترسی به تخم‌های دستکاری شده ژنتیک و انواع غیردستکاری شده ژنتیک از طریق شرکت‌های تولید کننده است.

وی ادامه داد: دانشمندانی که سعی کرده‌اند تحقیقاتی در این حوزه انجام دهند و ریسک استفاده از محصولات دستکاری شده ژنتیک را نشان داده‌اند مورد تهدید و مواخذه قرار گرفته‌اند و حتی شغلشان را از دست داده‌اند.

این عضو هیئت علمی پژوهشکده زیست فناوری پزشکی، به خطرات ضد سلامت غذاهای دستکاری شده ژنتیک در حیوانات آزمایشگاهی؛ اینچنین اشاره کرد: در طول فرایند دستکاری ژنتیک جهش‌هایی ایجاد می‌شود که ساختار ژن را می‌تواند تغییر دهد یا تاثیر بر فعالیت‌ها و ساختار زیستی سلول بگذارد؛ این تغییرات می‌تواند به تغییراتی ناخواسته در ترکیب سلولی شامل ایجاد آلرژن‌ها و سم جدید و یا اختلال در ارزش تغذیه‌ای شود؛ همچنین محصولات دستکاری شده ژنتیک برای مثال سم Bt در محصولات ضد حشرات ممکن است سمی و یا آلرژی‌زا باشند.

متولی‌زاده اردکانی تغییرات در روش‌های کشاورزی مربوط به استفاده از محصولات دستکاری شده ژنتیک ممکن است باعث باقی ماندن سموم شود؛ برای مثال آلودگی بالاتر علف کش های راند آپ که مستقیما نتیجه استفاده از محصولات راند آپ تغییر ژنتیک یافته است.سینا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: