کد خبر: ۱۴۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 06
در ایران نیز مانند سایر کشورها سکته مغزی یکی از عوامل مهم مرگ و میر است و دومین عامل مرگ و میر و اولین عامل بیماری‌های ناتوان کننده محسوب می‌شود.
شفا آنلاین:جهان هر شش ثانیه یک سکته مغزی اتفاق می‌افتد. در ایران هر سه دقیقه یک نفر دچار سکته مغزی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  در ایران نیز مانند سایر کشورها سکته مغزی یکی از عوامل مهم مرگ و میر است و دومین عامل مرگ و میر و اولین عامل بیماری‌های ناتوان کننده محسوب می‌شود. در گذشته در کشور ما سکته مغزی <heart attack>یک بیماری مزمن شده بود و نگاه منطقی به آن وجود نداشت.

 بر این اساس هزینه‌های بالایی به فرد، خانواده و جامعه و دولت‌ها وارد می‌شد. بنابراین رسیدگی به آن یک اولویت منطقی است. چراکه نخستین عامل ناتوانی در کشور است.


هزینه‌های فرد معلول و ناتوان شده هم در درازمدت روبه افزایش است. آسیب حاد ناشی از انسداد یا پارگی رگ‌های مغزی سکته مغزی خوانده می‌شود که فلج ناگهانی دست یا پا، انحراف ناگهانی صورت، اختلال ناگهانی صحبت کردن، سرگیجه و عدم تعادل ناگهانی، اختلال ناگهانی دید از علائم سکته مغزی بوده که فشارخون بالا، دیابت<diabetes> سیگار کشیدن، چربی خون ، بیماری‌های قلبی و کم تحرکی آن را تشدید می‌کند. آنچه که در مورد سکته مغزی اهمیت فراوانی دارد، درمان آن طی سه ساعت ابتدایی شروع علائم است.

 20 درصد سکته‌های مغزی در افراد کمتر از 55 سال است که تعداد افراد جوان و میانسال ( کمتر از 55 سال) که در یک سال مبتلا به سکته مغزی می‌شوند، بیشتر از مجموع بیماران ام‌اس است. سکته مغزی در طی سال‌های اخیر به دومین عامل مرگ و میر در کشورهای درحال توسعه از جمله ایران تبدیل شده است. سکته مغزی اولین علت ناتوانی در افراد بالغ است. اما کشورهای پیشرفته با برنامه‌ریزی مناسب و همکاری سیستم بهداشتی درمانی دولت و نهادهای مردمی مرگ و میر سکته مغزی را به پنجمین عامل مرگ و میر کاهش داده‌اند. سکته مغزی قابل درمان است. منتها نباید زمان طلایی را از دست داد. این اختلال زمانی اتفاق می افتد که خون‌رسانی به قسمتی از مغز متوقف می‌شود، درنتیجه نرسیدن خون، سلول‌های مغز آسیب‌دیده یا از بین می‌روند. بسته به محل درگیر شده در مغز، این آسیب منجر به علائم مختلفی می‌شود که می‌تواند دست و پای فرد، صورت وی، توانایی راه رفتن و صحبت کردن او را تحت تاثیر قرار دهد. سکته مغزی انسان‌های بی‌شماری را در دنیا درگیر می‌کند. در ایران سالانه 100 هزارنفر دچار سکته مغزی می‌شوند. یعنی هر 5 دقیقه یک نفر که منجر به از کارافتادگی 70 درصد آنها می‌شود. اما نکته آنجا است که که در ایران متوسط سن بیماران سکته مغزی پایین‌تر بوده و درصد مرگ و میر هم بالاتر از میانگین نقاط مختلف دنیا است. متخصصان معتقد هستند، مصرف قلیان در کشور ما از جمله عواملی است که منجر به سکته مغزی می‌شود.

 که باید در این خصوص هم فرهنگسازی شود. اما درمان سکته مغزی و جلوگیری از بروز ناتوانی‌های بعدی، در سه ساعت اول میسر می‌شود.

بنابراین اقدامات درمانی و اورژانسی در این رابطه حرف اول را می‌زند اما به گفته دبیر انجمن سکته مغزی در هر شهر فقط یک مرکز برای درمان تخصصی سکته مغزی وجود دارد. وزیربهداشت در این خصوص می‌گوید: « بخش ویژه سکته مغزی در ۵۵ بیمارستان کشور راه‌اندازی شده است. فضاهای موجود در بیمارستان‌های قدیمی استعداد تشکیل واحدهای ویژه کمک به بیماران سکته مغزی را ندارد.» آنچه قابل ملاحظه است، اینکه شایع‌ترین عامل خطر سکته مغزی فشارخون است. در صورتی‌که فشارخون را کنترل کنیم، 5 تا 6 برابر ریسک سکته مغزی را کنترل کرده‌ایم. چنانچه جامعه به این باور برسد که سکته‌های مغزی در صورتی‌که بیمار تا چهار ساعت اول به مراکز مجهز رسانده شود، نجات پیدا می‌کند، بسیاری از مشکلات در این زمینه حل می‌شود. خوشبختانه داروی اصلی درمان سکته مغزی به عنوان یک داروی رسمی شناخته شده و تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: