کد خبر: ۱۴۴۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 03
امروزه سن بروز سکته های قلبی در کشور کاهش و میزان آن افزایش پیدا کرده است
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص قلب و عروق گفت: مبتلایان به سکته های قلبی باید با مشاهده درد هر چه سریعتر به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند زیرا حدود 20 دقیقه پس از شروع درد سلول های دریچه قلب به تدریج نابود می شوند.

به گزارش شفا آنلاین،محمدمهدی پیغمبری متخصص قلب و عروق بیان کرد: امروزه سن بروز سکته های قلبی در کشور کاهش و میزان آن افزایش پیدا کرده است.با توجه به پیشرفت علم و گسترش ابزارهای تشخیصی و همچنین افزایش آگاهی مردم هنگام مشاهده علائم سکته می توان بخشی از این افزایش را ناشی از این موضوع دانست . 

این متخصص قلب و عروق افزود: آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی یا بالن و همچنین استفاده از استنت یا فنر برای باز کردن رگ ها و برقراری جریان خون با سرعت بیشتر از جمله روش های تاثیرگذار در درمان هستند که طی دهه های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

وی برقراری سریع جریان خون هنگام مشاهده سکته های حاد قلبی را مهمترین و محوری ترین اقدام در برخورد با بیمار دانست و اظهار داشت: برقراری جریان خون که در اثر انسداد کامل و یا گرفتگی رگ با مشکل روبرو می شود امروزه توسط روش های نوین انجام پذیر است اما داروهای ترومبولیتیک نیز تاثیر به سزایی در درمان دارند.

پیغمبری تاکید کرد: هرچند بیمار تا 4 ساعت بعد از شروع درد زنده می ماند اما چون بعد از 20 دقیقه از آغاز درد سلولهای دریچه قلب شروع به نابودی می کنند و از این جهت هرچه ساعت مراجعه دیرتر باشد، امکان نابودی و از بین رفتن ماهیچه قلب هم بیشتر می شود. 

وی با اشاره به اهمیت داروهای ترومبولیتیک در شرایط نبود امکانات کافی، تصریح کرد: به طور کلی در تهران هفت مرکز دارای تجهیزات قلبی هنگام بروز سکته های حاد هستند و اگر در مرکز امکان انجام روش هایی مانند آنژیوگرافی نباشد، داروهای ترومبولیتیک می تواند مهمترین ابزار پزشکان برای برقراری جریان خون و جلوگیری از وخیم شدن حال بیمار باشد. 

وی ضمن تاکید بر اهمیت استفاده به موقع و به جا از داروهای ترومبولیتیک،یادآور شد: هرچند استفاده از این داروها خطر بدتر شدن حال بیمار و نابودی ماهیچه قلب را کاهش می دهد اما مراجعه به پزشک و مرکز درمانی مجهز برای تکمیل درمان و انجام روش های قطعی درمان طی 24 ساعت ضروری است.
برچسب ها: سکته قلبی ، متخصص ، سرعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: