کد خبر: ۱۴۳۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 27
جایزه دکتر هادوی، به مقاله برتر دانشمند جوان و مرکز تحقیقاتی برتر اختصاص دارد و در حوزه‌های علوم بالینی و علوم پایه پزشکی ارائه می‌شود. جایزه دکتر عزیزی نیز به دانشمند برگزیده دهه اخیر علوم پزشکی تعلق می‌گیرد.
شفا آنلاین:فرهنگستان علوم پزشکی به مانند رسم هرساله خود، طی یک مراسم، برگزیدگان جشنواره علمی فرهنگستان را معرفی و از آنها تقدیر کرد. جوایز فرهنگستان به چهار دسته جایزه استاد علیرضا مرندی، استاد نورالدین هادوی، استاد فریدون عزیزی و جایزه منتخبان گروه‌های علمی فرهنگستان عروم پزشکی تقسیم‌بندی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید معیارها برای اهدای جایزه دکتر مرندی، شامل افراد فعال در زمینه‌های سیاست‌گذاری کلان، اصلاح ساختار و عملکرد نظام سلامت، استقرار عدالت در سلامت و حمایت‌های مالی، امور خیریه و انسان‌دوستانه، وقف و بهبود همکاری‌های بین بخشی در پیشگیری و ارتقای نظام سلامت است که امسال به صورت مشترک به بیژن صدری‌زاده و پرویز وزیریان تعلق گرفته است. همچنین با کمک‌های اهدائی نورالدین هادوی و فریدون عزیزی، از سال 86 دو جایزه به نام این دو فرد به برگزیدگان علمی اهدا می‌شود. جایزه دکتر هادوی، به مقاله برتر دانشمند جوان و مرکز تحقیقاتی برتر اختصاص دارد و در حوزه‌های علوم بالینی و علوم پایه پزشکی ارائه می‌شود. جایزه دکتر عزیزی نیز به دانشمند برگزیده دهه اخیر علوم پزشکی تعلق می‌گیرد.

شاخص‌های مورد استفاده در این جشنواره علمی معیارهای استاندارد برای ارزیابی کیفی مقاله‌های علمی در نظر گرفته شده‌اند، مانند تعداد استناد به هر مقاله علمی و ضریب تاثیرگذاری مجله که از تقسیم تعداد استناد به مقاله‌های یک مجله در یک سال بر تعداد مقاله‌های قابل استناد در همان سال به دست می‌آید.
فرهنگستان همچنین گروه‌های علمی دسته‌بندی مشخصی دارد که متخصصان مختلفی را شامل می‌شود. هر گروه‌ علمی حداکثر سه نفر منتخب را به فرهنگستان معرفی می‌کند و پس از بررسی این افراد توسط اعضای هیئت رئیسه و شورای علمی فرهنگستان، یک فرد از بین نامزدهای پیشنهادی هر گروه انتخاب می‌شود.
فریدون عزیزی، در بین سخنان خود در مراسم اهدای جوایز در مورد مسئله علم و مرجعیت علمی گفت: «وضعیت موجود ما به گونه‌ای است که به دنبال دیده و شنیده شدن هستیم و می‌خواهیم در سطح ملی و بین‌المللی مرجع باشیم. اما وضعیت ایده‌آل به شکلی است که دیگران می‌خواهند به ما دسترسی داشته باشند و به دنبال دیدن و شنیدن ما باشند و از ما به عنوان مرجع یاد کنند. رسیدن به چنین نقطه‌ای آسان نیست و محققان جوان باید در نظر داشته باشند تعهد علمی و پشتکار بالا در تحقیقات می‌تواند راهگشای آنها در رسیدن به شرایط ایده‌آل باشد.»
عزیزی همچنین به مقایسه دانشگاه‌های علوم پزشکی داخلی و خارجی پرداخت و رتبه‌های آنان را در بررسی‌های جهانی اعلام کرد. در این بین دانشگاه فردوسی مشهد، رتبه 100 در آسیا و 560 در جهان را داشت که به علت تعداد مقالاتش مورد توجه و بررسی قرار گرفته بود. همچنین دانشگاه تبریز رتبه 116 در آسیا و 584 در آسیا را دارد و دانشگاه علم و صنعت نیز 124 در آسیا و 616 در جهان را دارا است. عزیزی در مورد جایگاه دانشگاه‌ها گفت: «وضعیت موجود ایده‌آل ما نیست، اما نسبت به چند دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم که جای تقدیر دارد.

 مسئله اصلی حمایت از محققان و استفاده از دستاوردهای آنان است که باید مورد توجه مسئولان و سیاست‌گذاران قرار بگیرد.»
رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم، آینده را در علم زیست‌شناسی دید و در این مورد توضیحح داد: «آینده علم پزشکی هرچه بیشتر به سمت زیست‌شناسی و علم سلول‌های بنیادین می‌رود. روش‌های جدیدی برای بررسی مغز و پیشرفت بررسی‌های میکروبیولوژیک و ژنتیک در دست انجام است که می‌تواند آینده را به سمت زیست‌شناسی و تغییر شیوه درمان بیماری‌ها پیش ببرد.» به عقیده وی، این علم می‌تواند شکل بروز بیماری‌ها و درمان آنها را به صورت کامل تغییر دهد. بنابراین محققان بهتر است بیشتر در این زمینه فعالیت کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: