کد خبر: ۱۰۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 11
شفا آنلاین>سلامت>اختلالات خلقی مانند تحریک پذیری،اضطراب،افسردگی،ضعف در توانمندی های هیجانی و عاطفی یکی دیگر از مشکلاتی است که افراد مبتلا به آلزایمر با آن رو به رو هستند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر داریوش فرهود عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران در خصوص مهم ترین چالش دوره سالمندی گفت:بیماری آلزایمر شایع ترین نوع دمانس با شروعی تدریجی و پیشرفتی مداوم یکی از مهم ترین چالش های دوره سالمندی به شمار می رود.این بیماری به تدریج حافظه و توانمندی های ذهنی و شناختی  فرد را تحت تاثیر قرار داده و در مواردی مانند تفکر،استدلال و قضاوت فرد اثر گذار است.

پدر علم ژنتیک ایران و استاد دانشگاه در ادامه افزود:فردی که به آلزایمر مبتلا می شود در انجام وظایف روزانه زندگی خود با مشکلات عدیده ای رو به رو می شود . از سوی دیگر این بیماری با آسیب به حافظه کوتاه مدت افراد شروع می شود سپس به دلیل درگیری قسمت های دیگر مغز علائمی مانند اختلالات شناختی را به وجود می آورد.

به گفته دکتر فرهود،اختلالات رفتاری نیز در این افراد مشهود است و اغلب با رفتار غیر قابل پیش بینی رو به رو می شوند.همچنین افراد مبتلا به آلزایمر بی قراری و پرتحرکی یا بی حرکتی واضحی را از خود بروز می دهند.بروز رفتارهای وسواس گونه یا حتی برداشتن وسایل دیگران نیز از دیگر علائم این بیماری به شمار می رود.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد:تغییر شخصیت،کاهش تعادل حرکتی و بروز برخی رفتارهای ناپسند در این افراد دیده می شود.

دکتر فرهود با اشاره به شیوع بیماری آلزایمر و آمارهای موجود در جهان تصریح کرد:بر اساس آمارهای موجود هم اکنون در جهان در 4 ثانیه یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا می شود.بر مبنای داده های همه گیر شناسی موجود امروزه 36 میلیون نفر به دمانس عقلی مبتلا هستند و تعداد افراد مبتلا ممکن است هر 20 سال دو برابر شود و از طرف دیگر تخمین زده می شود که در سال 2040 تعداد افراد مبتلا به آلزایمر به 82 میلیون نفر می رسد.

این عضو پیوسته فرهنگستان با اشاره به عوامل مهم دخیل در این بیماری افزود:سابقه خانوادگی،سن بالاتر از 65 سال،سکته مغزی،سابقه ضربه شدید به مغز،کمبود فعالیت های فکری،سابقه افسردگی و استرس های روانی و اجتماعی نیز در بروز این بیماری دخیل است.
وی در پایان خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه ژنتیک یکی از عوامل اصلی به شمار می رود باید به این مهم توجه کرد که بیماری آلزایمر در دو نوع زودرس و دیررس بروز پیدا می کند و نوع زودرس این بیماری به علت ژنتیک در سن پایین شدت و بروز پیدا می کند.آستان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: