کد خبر: ۱۴۳۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 24
برخی محققان معتقدند ویتامین A با استفاده از مسیر گلوکوکورتیکوئید به حفظ عملکرد عصبی کمک می‌کند.
شفا آنلاین:    مطالعات قبلی نشان داده‌اند که سطوح پایین ویتامین A با اختلال شناختی مرتبط است. برخی محققان معتقدند ویتامین A با استفاده از مسیر گلوکوکورتیکوئید به حفظ عملکرد عصبی کمک می‌کند. برخی دیگر معتقدند ویتامین A به فرآیندهای حافظه سالم کمک می‌کند. این افراد دریافت مکمل را به منظور پیشگیری از اختلال شناختی مرتبط با سن توصیه می‌کنند.   


به گزارش شفا آنلاین:در این میان محققان کانادایی با این فرضیه که کمبود ویتامین A می‌تواند در بروز بیماری آلزایمر نقش داشته باشد، مطالعه‌ای را طراحی کردند. در این مطالعه که روی موش انجام شد اثر کمبود ویتامین A در دوران بارداری و دوران شیرخواری روی بروز بیماری آلزایمر بررسی شد. زیرا این دوران نقش کلیدی در تکامل مغز دارند. سپس ارتباط بین ویتامین A و دمانس (زوال عقل) در انسان بررسی شد.
در این راستا موش‌هایی که از نظر ژنتیکی تغییر کرده بودند مورد استفاده قرار گرفتند. زمانی که برخی از این موش‌ها در رحم مادر بودند، آنها را از ویتامین A محروم کردند. درحالیکه مابقی موش‌ها در دوران بعد از تولد از دریافت ویتامین A موجود در رژیم غذایی محروم شدند. برخی از موش‌هایی که در داخل رحم از ویتامین A محروم شدند بعد از تولد با رژیم غذایی نرمال تغذیه شدند و برخی دیگر مکمل ویتامین A دریافت کردند. توانایی موش‌ها از نظر یادگیری و حافظه مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج نشان داد کمبود خفیف ویتامین A سبب افزایش پروتئینی به نام بتا آمیلوئید می‌شود. همچنین در موش‌هایی که از ویتامین A محروم بوده‌اند، نسبت به همتایان سالم خود، امتیاز مربوط به حافظه و یادگیری پایین‌تر است. علاوه براین، زمانی که موش‌های محروم از ویتامین A در داخل رحم مادر، در دوران شیرخواری رژیم غذایی سالم دریافت کردند همچنان نسبت به موش‌هایی که در داخل رحم ویتامین A کافی دریافت کرده بودند اما بعد از تولد از دریافت ویتامین محروم بودند، نتایج بدتری را در تست‌های شناختی کسب کردند. این یافته نشان می‌دهد که آسیب‌های عصبی از داخل رحم شروع می‌شود.
نکته عملی: به گفته محققان کمبود ویتامین A خیلی شایع نیست. از سوی دیگر، زنان باردار باید از دریافت بیش از حد مکمل ویتامین A خودداری کنند. بنابراین بهترین روش برای حفظ ویتامین A در سطوح طبیعی پیروی از یک رژیم غذایی متعادل است. سپید
منبع: Your Doctor

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: