کد خبر: ۱۴۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 22
پزشکان آغاز هجمه سازمان‌یافته به خود را به سریال «درحاشیه» برمی‌گردانند، اما برخی بر این باورند که این پروژه پیش‌ازاین‌ها کلید خورده و اقدامی با مقاصد سیاسی است.
شفا آنلاین:خبر صدور قرار مجرمیت برای پزشک تبریزی در حالی منتشر شد که طی هفته اخیر انتقادهای تندوتیز به جامعه پزشکی درمورد برداشتن کلیه یک دختر جوان در اصفهان بالاگرفته و موسسه آرمان مدیا هم کلیپی منتشر کرده و در آن از مردم پرسیده از میان پزشکان و خودروسازان، کدام‌یک بیشتر دزدی می‌کنند.

آغاز هجمه از کجا بود؟
به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید پزشکان آغاز هجمه سازمان‌یافته به خود را به سریال «درحاشیه» برمی‌گردانند، اما برخی بر این باورند که این پروژه پیش‌ازاین‌ها کلید خورده و اقدامی با مقاصد سیاسی است. هجمه‌ای که در بدو امر گردانندگان محدودی داشت اما بعد از وقوع چند رویداد ساده نظیر ادعای قصور پزشکی در روند درمان مرحوم کیارستمی که هنوز نتیجه نهایی آن منوط به دریافت مدارک درمانی او از فرانسه است؛ همراهان بیشتری یافت که هنوزهم فعالیت پزشکان را از پشت عینکی متفاوت نگاه می‌کند. ازجمله این همراهی‌ها می‌توان به واکنش بزرگمهر
حسین پور در کانال تلگرامی‌اش اشاره کرد. او بعد از انتشار خبر جراحی شکم یک دختر جوان اصفهانی اینگونه نوشت: «خب معلوم شد که تقصیر "کلیه" بوده... بی‌خود کرده در مکان خودش نبوده! یادتون باشه میرید دکتر، قبلش چک کنید همه اعضاتون درست سر جاشون باشن، یه وقت تکون نخورده باشن... چون ممکنه دکترا درشون بیارن و بندازنشون دور. دست خودشون نیست... همانا عضوی که در مکان خودش نباشد همان حقش است درش بیارن!»

نوع نگاه و تمرکز به وقایعی که در جامعه پزشکی و درمان رخ داد با آغاز طرح تحول نظام سلامت آن‌چنان شدید شد که بعد از مدتی کوتاه پزشکان را هم وادار به واکنش کرد. واکنش‌هایی از جنس پوشش رسانه‌ای همین اتفاقاتی که بدون صبر و تحمل تمامشان برچسب «قصور» خوردند.
اولین واکنش شاید به زمانی بازگردد که خبر قتل پزشک اردبیلی منتشر شد. جمعی از پزشکان در واکنش به این خبر، قتل پزشک اردبیلی را اقدامی «علیه جامعه پزشکی» تفسیر کردند و با تجمعی اعتراضی در برخی بیمارستان‌ها خواستار حمایت سازمان‌های ذی‌ربط از جامعه پزشکی شدند. در آن زمان رویدادهایی نظیر حمله به پزشکان در اورژانس بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی شهرستان‌های کوچک بیشتر شد. همین رویدادها از دید پزشکان به‌عنوان نوعی تهدید شدن از سوی دست‌کم بخشی از جامعه تحلیل می‌شد. سازمان نظام پزشکی نیز طرح معطل‌مانده تامین امنیت پزشکان را مطرح کرد که چند قدم به اجرایی شدن نزدیک‌تر شد.
کلیه یا کیست؟
اواخر بهمن‌ماه بود که دختری جوان برای برداشتن کیست به بیمارستان مراجعه می‌کند اما بعد از جراحی به او می‌گویند که کلیه او هم برداشته‌شده‌ است. کلیه‌ای که گفته می‌شود در لگن بیمار قرار داشته و او تنها همین یک کلیه را داشته است. درحالی‌که رسانه‌ها به‌محض اطلاع از چنین رویدادی بدون بررسی کارشناسی و مشورت تخصصی، این رویداد را نیز یک تقصیر تعبیر کردند اما روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت که این اقدام پزشک به دلیل سرایت کیست به کلیه اشتباه نبوده‌ اما منتظر نتایج بررسی‌های دقیق‌تر هستند تا نتیجه را اعلام کنند.
در این کلیپ تصویر یک دختر جوان روی تخت بیمارستان نشسته و از اینکه به او گفته‌اند کلیه‌اش را از بدنش خارج کرده‌اند عصبانی و ناراحت است. همراه بیمار که براساس گفته‌های خودش از برخورد اولیه پزشک بیمارش بعد از خروج از اتاق عمل ناراحت شده، از قول پزشک می‌گوید: «ایشون یک غده وحشتناکی دیده که چیزهای عجیبی به آن چسبیده بوده خانم دکتر موفق شدند این غده را دربیاورند و زمانی که آن را درآوردند متوجه شدند کلیه بوده است.»

او دلیل اینکه پزشک به رسانه‌ها پاسخ نداده را این‌گونه توضیح می‌دهد: «خانم دکتر اعصابشان خورد بوده و من باید برای شما توضیح بدهم.» هم‌زمان با انتشار این کلیپ، کلیپی دیگر از موسسه آرمان مدیا منتشر شد در این کلیپ یک نفر از برخی مردم حاضر در خیابان می‌پرسد که «ازمیان پزشکان یا خودروسازان داخلی کدام یک دزدتر هستند؟»

همه آنچه از موسسه آرمان مدیا می‌دانیم این است که تا پیش‌ازاین در ساخت چند مستند دست داشته که ازجمله آن می‌توان به «میراث آلبرتا 1و2»، «یزدان تفنگ ندارد»، «مهارشده» و «دوپینگی‌ها»، «قرار لیلا»، «بازماندگان سردشت» و «فرهنگ ترافیکی مردم تهران» که سال گذشته به جشنواره عمار فرستاده شده‌است اشاره کرد. مستند سی‌وسه سال سکوت نیز از دیگر کارهایی است که از سوی همین موسسه و به کارگردانی حسین شمقدری ساخته‌شده است. این اثر روایتی از زندگی جانبازی پناهنده به آلمان است که در میانه راه تصمیم به پناهندگی می‌گیرد. در بخش‌های مهمی از این مستند به برخی از چهره‌های مطرح سیاسی کشور اشاره‌شده و مواضع، رفتارها و تصمیمات آنها را به‌نوعی زیر سوال برده است.
یکی از پزشکان در واکنش به این کلیپ نوشت: «من یک دزد هستم. آری از اینکه میگویند من دزدتر هستم. من خود اقرار می‌کنم که من یک دزد هستم. من چیزهای زیادی را در طول عمرم دزدیده‌ام و به هیچ‌کس هم پاسخگو نبوده‌ام. به قول آن متفکر که با چند بار فکر در هفته به مقام و منزلت رسیده بود من هم راجع به خودم و زندگی خودم و عنوان دزدی که به من و همنوعان و همکاران من داده‌شده بود فکر کردم. فکر کردم که من و من نوعی چرا و چطور و چگونه باید دزد باشیم و اگر این عنوان دزدی به من داده‌شده از کجا سرچشمه می‌گیرد.»

شکایت از آرمان مدیا
سازمان نظام پزشکی اعتراض خود را در دادسرای فرهنگ و رسانه به انتشار این کلیپ ثبت کرد. مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، روسای چند انجمن علمی پزشکی و یک نماینده مجلس نیز به این موضوع معترض شده و آن را اقدامی توهین‌آمیز خواندند. اما واکنش ها به همین جا ختم نشده. هنوز هم افرادی از پزشکان از ساخت چنین کلیپی معترض هستند.

موسسه آرمان مدیا نیز در کانال تلگرامی خود بعد از مواجه شدن با واکنش های شدید متنی منتشر کرد و ضمن عذرخواهی از پزشکان تصریح کرد که این کلیپ را به دلیل «نبود نظارت صحیح بر جامعه پزشکی، اقدامات متعدد و غلط برخی از پزشکان و همچنین سکوت جامعه پزشکی نسبت به این مساله» نسبت به اینکه «ذهنیت مردم روزبه‌روز در حال منفی‌تر شدن نسبت به جامعه پزشکی است، به نحوی که امروزه افراد بسیاری هستند که از ناحیه پزشکان، خسارت دیده‌اند.» هشدار داد و به نوعی درمقام دلسوز «جامعه پزشکی» ظاهر شد و در ادامه به پزشکان توصیه کرده که بهتر است به فکر آبروی در حال از دست رفتن خود باشند.

از گوشه و کنار زیاد می‌شنویم که بیمارانی از برخورد بی‌حوصله پزشک اعتراض دارند یا هزینه ویزیت و دستمزد جراحی که از آنها مطالبه شده را زیاد و نشانه بی‌عدالتی می‌دانند. اما پزشکانی هم هستند که از شکایت‌های بی‌مورد برخی بیماران گلایه می‌کنند. از اینکه به‌ناحق از سوی دادگاه متهم به پرداخت جریمه‌شده‌اند. درحالی‌که قصور یا تخلفی در روند درمان بیمار انجام نداده‌اند. حرف‌هایی که شاید تمام هم نشوند اما بیش از هر چیز نیازمند شنونده بی‌طرف و مدبری هستند که به جای افشاگری، قضاوت و برچسب زنی، قصد آشتی داشته باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: