کد خبر: ۱۴۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 22
در این روش درمانی، سیستم ایمنی بدن شخص برای شناسایی وحمله به مهاجمین میکروسکوپیک (سلول‌های سرطانی) بکار گرفته می‌شوند.
شفا آنلاین:ایمنی‌درمانی در معالجه سرطان درحرف آسان به نظر می‌آید ولی در عمل با صدها مشکل پیش‌بینی شده یا نشده همراه است.

به گزارش شفا انلاین: در این روش درمانی، سیستم ایمنی بدن شخص برای شناسایی وحمله به مهاجمین میکروسکوپیک (سلول‌های سرطانی) بکار گرفته می‌شوند. اما علیرغم موفقیت‌های چشمگیرحاصل شده، این روش درمانی، در پاره‌ای از موارد، هنوز سوالات بی‌شماری در ارتباط با آن وجود دارد:

چرا استفاده از این روش در برخی افراد موفقیت‌آمیز است ولی در عده‌ای دیگر غیرموثر؟ چگونه می‌توان از آن برای درمان توده‌های جامد بدخیم، که در مقایسه با سرطان‌های خون در مقابل اعمال این روش مقاوم‌تر هستند، استفاده کرد؟ ولی شاید مهم‌ترین پرسش این باشد که چگونه می‌توان از برخی عوارض جانبی مرگبار این روش اجتناب کرد؟

برای پیدا کردن پاسخ این پرسش‌ها در مرکز فرد هاتچینسون دانشگاه سیاتل، کلینیک تحقیقاتی ایمنی درمانی بزوس افتتاح شده است. این مرکز به افتخار جف بزوس، بنیانگزار سایت آمازون، که 30 میلیون دلار به این مرکز کمک مالی کرده، نامگذاری شده است.

دکتر دیوید مالونی، مدیر درمانی این کلینیک و مرکز تحقیقات سلولی هاتچینسون می‌گوید: «تا کنون رویکرد اصلی ما به ‌درمانی روش CAR Tcells است که در آن سلول‌های T از سیستم ایمنی بیمار استخراج شده و روی آن تغییرات لازم برای شناسایی و حمله به سلول‌های سرطان انجام می‌گیرد و سپس دوباره به بدن بیمار بازگردانده می‌شد.

این کلینیک که در جهان منحصر بفرد است با هدف تقویت و سرعت‌بخشی به تحقیقات ایمنی درمانی تاسیس شده است. از اولین آزمون‌های درمانی توسط روش CAR Tcells، می‌توان به داروی JCAR017 در درمان سرطان لنفوم جونو اشاره کرد که نتایج اعجاب‌آوری به‌همراه داشته است. استفاده از این دارو حتی در بیمارانی که وارد‌ مرحله پایانی خود شده بودند، بهبود بسیار چشمگیری به‌همراه داشته است. با این وجود نمی‌توان مدعی شد که به‌کارگیری این روش خالی از مخاطره است. عوارض جانبی می‌تواند بخودی‌خود مرگ‌آور باشد. کما اینکه 3 ماه پیش پس از فوت دو بیمار مبتلا به سرطان خون بر اثر استفاده از داروی مشابه 15JCAR0 این دارو از صف آزمون خارج شد.

عرصه ایمنی درمانی سلولی بسیار نوین و در آغاز راه خود است
به گفته مالونی، افتتاح این کلینیک جدید برای مرکز هاتچینسون امکان انجام آزمون‌های کلینیکی بیشتر را در مدت زمان کمتر فراهم آورده است. بدین ترتیب احتمال پیدا شدن درمان انواع مقاوم‌تر سرطان بیشتر می‌شود. قرار گرفتن کلینیک در ساختمان مرکز تحقیقات سرطان، به معنی کوتاه شدن فاصله بین آزمایشگاه تحقیقاتی و بیمار است. اطلاعات بدست آمده از استفاده بالینی نیز بلافاصله در آزمایشگاه مورد تحلیل و ویرایش قرار می‌گیرد و تصمیم‌گیری در باره مراحل بعدی درمان به سرعت انجام می‌شود.سپید
منبع: Geek wire

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: