کد خبر: ۱۴۲۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 18
در ایران شاخص اهدای خون 27 نفر به ازای یکهزار نفر است که در این خصوص کشورما همپای کشورهای پیشرفته است.

شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در ایران شاخص اهدای خون 27 نفر به ازای یکهزار نفر است که در این خصوص کشورما همپای کشورهای پیشرفته است.

به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر پور فتح الله روز شنبه در همایش ملی بانک های خون بیمارستان در سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در زمینه سلامت خون جمهوری اسلامی ایران دارای دستاوردهای بزرگی است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تصریح کرد: برای همکاری با کشورهای اروپایی در زمینه برخورداری از استاندارهای لازم تلاشهای بسیاری انجام شده که در این خصوص توانسته ایم استاندارهای لازم را کسب کنیم و هم اکنون داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی که وارد بازار می شود مورد تایید استاندارهای اروپایی قرار دارد.


پورفتح الله تاکید کرد در خصوص سلامت خون در ایران شاخص هپاتیت بی و سی و همچنین اچ آی وی در دو و نیم میلیون اهدای خود که توسط اهداکنندگان ایرانی انجام شده است هم سطح اروپا و همچنین پایین تر از آمریکا قرار داریم.


پورفتح الله ابراز تاسف کرد که در چرخه خون بیمارستانی دچار مشکل هستیم و بیشترین خطا ها در خصوص انتقال خون نیز در بیمارستانها صورت می گیرد.
وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش سازمان انتقال خون ایران تحول بزرگی در این زمینه انجام شود و می بایست نگاه ویژه ای به بخش خون بیمارستانها داشته باشیم.

پور فتح الله در خصوص تعرفه گذاری خدمات انتقال خون گفت :به عنوان مثال با حذف گلبول سفید ،بیمه ها می دانند اگر هرینه بیشتری برای حذف گلبول سفید می پردازند، اما مدت زمان هزینه تخت های بیمارستانی کاهش می یابد، امروزه دیگر محصول خونی بدون حذف گلبول سفید معنا ندارد.

وی تاکید کرد: با اصلاح بانک های خون بیمارستان ها و آموزش های مرتبط بتوانیم کمک بزرگی در سلامت چرخه خون داشته باشیم و بتوانیم طب انتقال خون را به بهترین نحو ممکن در کشور عملیاتی کنیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با تشکر از دست اندرکاران برگزاری این سمینار گفت:امروز سنجه های مرتبط با سلامت خون در سنجه های اعتبار بخشی بیمارستان ها در نظر گرفته شده است.


وی تاکید کرد: کسانی که مسئول ممیزی سلامت خون و فرآورده های خون در بانک خون بیمارستان ها هستند باید از آموزش های لازم برخوردار باشند.
پور فتح الله اعلام کرد: 50درصد چرخه خون در بانک خون بیمارستان هاست که تاکنون وضعیت اسف باری داشته است و با اجرای طرح تحول سلامت شاهد تحول در بانک خون بیمارستان خواهیم بود .

** وجود جمعیت عظیمی از اهدا کنندگان خون یک ثروت است
موسس سازمان انتقال خون ایران نیز دراین سمینار گفت: داشتن یک جمعیت عظیم از اهدا کنندگان خون برای سازمان انتقال خون ایران یک ثروت است.
دکتر فریدون علا افزود: اهدا کنندگان مستمر( با سابقه حداقل دوبار اهدا در سال) به عنوان یک ثروت بسیار مهم است که در اختیار سازمان انتقال خون ایران و همچنین حوزه سلامت قرار دارد.

وی ادامه داد: بدون پشتوانه مردم هیچ کاری موفقیت آمیز نیست بخصوص اگر این کار در حوزه سلامت باشد.
دکتر علا خطاب به مسوولان حوزه سلامت و همچنین انتقال خون گفت: اگر می خواهید ابتکاری در کار خود داشته باشید، باید مردم را در نظر داشته باشید.
وی در خصوص چرخه انتقال خون در ایران نیز گفت: بسیج کردن افراد و کارشناسان یکی دیگر از موارد مهم در این چرخه است و سپس ساختمان و تجهیزات در اولویت بعدی قرار دارد.

بنیانگذار موسسه انتقال خون ایران ادامه داد: حلقه نهایی در مسیر انتقال خون به ثمر رساندن فعالیت هایی است که از رگ اهدا کننده تا رگ گیرنده ادامه دارد.
وی در بخشی از سخنانش با ابراز خرسندی از موفقیت ها و تلاش سازمان انتقال خون ایران در طی 40 سال خدمت گفت: ایران در زمینه انتقال خون پیشرفت های خوبی را داشته است.

اعلا تاکید کرد:‌ با توجه به سفرهای متعددی که با توجه به کار خود در حوزه انتقال خون در دنیا داشته ام، می توان گفت که انتقال خون ایران موسسه ای توانا و علمی است و در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته است و آن پیشرفت ها ادامه دارد.
سمینار ملی بانک های خون بیمارستان به منظور ارتقاء جایگاه خون بیمارستان ها از امروز 30بهمن ماه در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز و تا فردا ( یکشنبه ) اول اسفند با حضور کارشناسان بانک خون بیمارستان های سراسر کشور ادامه دارد .

سر فصل های این سمینار شامل فرآورده های خون و نگهداری آن و آزمایش ها و ممیزی های خون و فرآورده های خون است که در سه بخش برگزار می شود.
همچنین در حاشیه برگزاری این سمینار 2 کارگاه ممیزی و نحوه تهیه خون برای بیماران تالاسمی ها نیز برگزار شده است .
برچسب ها: سلامت ، بیمارستان ، سمینار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: