کد خبر: ۱۴۲۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 18
طبق آمار منتشر شده سازمان بهداشت جهانی، یک سوم بیماری‌های قلبی - عروقی و دیابت ناشی از مصرف الکل است که این مصرف بنابر همان آمار مذکور، سالانه سبب مرگ ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان می‌شود.

شفا آنلاین>اجتماعی>آمارهای کشفیات مشروبات الکلی و هشدارهای جامعه‌ شناسان مبنی بر افزایش سوءمصرف الکل در حالی زنگ خطر مقابله با این معضل شوم مرگبار را به صدا درآورده که در حال حاضر درمان افراد الکلی به صورت پراکنده در سازمان‌های ذیربط صورت می‌گیرد و نقش و مسئولیت سازمان‌های متولی مقابله با آسیب‌های اجتماعی درباره این معضل مشخص نیست.

به گزارش شفا آنلاین،این در حالیست که آمار بالای بیماری‌ها و خطرات حاصل از مصرف مشروبات الکلی در حدی است که طبق آمار منتشر شده سازمان بهداشت جهانی، یک سوم بیماری‌های قلبی - عروقی و دیابت ناشی از مصرف الکل است که این مصرف بنابر همان آمار مذکور، سالانه سبب مرگ ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان می‌شود.

مجید رضا زاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستیگفت: مراکز اقامتی و کوتاه‌مدت ترک الکل با حضور متخصصین و روانشناسان و همچنین مددکاران متخصص بزودی در چند منطقه از کشور افتتاح خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بهزیستی مرکزی خاص برای ترک الکل ندارد، گفت: وزارت بهداشت مسئولیت راه اندازی مراکز خاصی در این زمینه را برعهده دارد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح کرد: سه سال قبل بهزیستی به صورت آزمایشی اقدام به راه‌اندازی مرکزی برای ترک الکل کرد که مجوزی نیز در این خصوص به یکی از مراکز تهران داده شد، اما وزارت بهداشت فعالیت در این زمینه را به عهده گرفت و قرار شد مراکز ترک الکل با مجوز وزارت بهداشت راه‌اندازی شود.  بهزیستی مراکز خاص ترک الکل ندارد و نمی‌تواند چنین مراکزی را راه‌اندازی کند اما مراکز ترک اعتیاد تحت پوشش سازمان که از بهزیستی مجوز گرفته‌اند می‌توانند در زمینه ترک الکل نیز اقدام کنند.

وی در خصوص میزان مراجعه مصرف کنندگان الکل به مراکز بهزیستی نیز اظهار کرد: آماری در مورد مراجعه استفاده کنندگان الکل به مراکز ترک اعتیاد نداریم؛ البته برای فعالیت در زمینه ترک الکل کارشناسان و مددکاران مراکز باید دوره‌های آموزشی در وزارت بهداشت و یا پزشکی قانونی بینند و سپس در این زمینه فعالیت کنند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی همچنین با اشاره به اینکه الکل به عنوان یک آسیب مطرح است، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر آمارهای کشف نیروی انتظامی نشان می‌دهد که مصرف الکل در میان جوانان وجود دارد، به همین دلیل نیاز به راه‌اندازی مراکز مخصوص ترک الکل در کشور وجود دارد.

سید حسن موسوی چلک،رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز در خصوص مصرف الکل گفت: واقعیت این است که باید قبول کنیم امروز در شرایطی زندگی می کنیم که جلوگیری از مصرف مشروبات دغدغه جامعه است و آمار کشفیات الکل و پرونده های قضایی نشان دهنده این موضوع است. این درحالیست که مراکز ترک الکل به صورت محدود در کشور فعالیت می کنند.

وی همچنین افزود: عدم برنامه ریزی برای اوقات فراغت نیز بستری برای افزایش گرایش افراد به سمت آسیب های اجتماعی از جمله مشروبات الکلی در جامعه ایجاد می کند که باید این موضوع را جدی بگیریم.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در خصوص ایجاد مراکز ترک الکل گفت: در اوایل دولت یازدهم بر اساس مصوبه شورای اجتماعی کشور پروتکلی برای ایجاد مراکزی برای درمان و کاهش الکل تدوین و  ابلاغ شد که در حال حاضر به صورت محدود این کار انجام می شود. قدم هایی برداشته شده، اما کافی نیست که امیدواریم بتوانیم با شدت بیشتری به سمت کاهش آسیب مصرف الکل و منع استفاده از جوانان از الکل پیش رویم.

این درحالیست که انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی کشور نیز با بیان آنکه مصرف الکل از جمله مفاسد اخلاقی است اما دستگاهی که به طور مستقیم وظیفه ورود به آن را دارد، نیروی انتظامی است زیرا هم وظیفه قانونی و هم امکانات و اختیارات کافی را دارد؛ با تاکید بر اینکه بهزیستی به لحاظ قانونی نمی تواند به موضوع ترک الکل ورود کند گفت: ما فقط می توانیم به مصرف کنندگان الکل که داوطلب دریافت خدمات باشند، با مشارکت تیم ارتقای روحیه، تیم مددکاری و تیم اجتماعی شرایط بازگشت به جامعه را برای آنها فراهم کنیم که این تنها در مواردی است که فرد مصرف کننده به درجه ای از بیماری‌های روانی رسیده باشد. مصرف الکل در جامعه ما قبح دارد و از نظر شرعی و قانونی دچار اشکال است و برخورد با این آسیب اجتماعی باید متناسب با قبح آن باشد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: