کد خبر: ۱۴۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 18
یکی از مهمترین گروه های در معرض خطر مادران باردار محسوب می شوند .خطر زایمان زودرس ، سقط جنین ،ناهنجاریهای قلبی عروقی ، مرگ داخل رحمی، حتی تولد فرزند با بیماری اختلال توجه (اوتیسم ) از عوارض هوای الوده بر زنان باردار است .
خانم های باردار و تاثیر آلودگی هوا

شفا آنلاین:امروزه با بالا رفتن الودگی هوا بخصوص در شهرهای بزرگ مثل تهران شاهد شیوع بالای بیماری های عفونی والتهابی در بین مردم هستیم .


به گزارش شفاآنلاین:یکی از مهمترین گروه های در معرض خطر مادران باردار محسوب می شوند .خطر زایمان زودرس ، سقط جنین ،ناهنجاریهای قلبی عروقی ، مرگ داخل رحمی، حتی تولد فرزند با بیماری اختلال توجه (اوتیسم ) از عوارض هوای الوده بر زنان باردار است .

در مادران باردار 12 هفته ی اول شرایط بسیار حساسی محسوب میشود و مادر باردار باید در این دوران به شدت به عوامل محیطی خود دقت کند . استنشاق هوای الوده بخصوص در کلان شهرهایی مثل تهران یکی از معضلات اصلی در این دوران محسوب میشود . به همین علت بهتر است مادر باردار در هوای الوده در محیط نباشد . بخصوص در مواردی که غلظت آلاینده ها به حداکثر مقدار خود میرسد و در محدوده ی قرمز اعلام میشود .

ترکیب گاز مونواکسیدکربن با هموگلوبین خون 250 برابر بیشتر از اکسیژن است و با ورود این گاز به بدن قدرت حمل اکسیژن از هموگلوبین خون گرفته میشود و اکسیژن مورد نیاز بدن برای سوخت و ساز بسیار کم شده و در نهایت موجب مسمومیت میشود. مونواکسید کربن موجود در هوا در سه ماهه اول بارداری به راحتی از جفت عبور کرده و در صورت شدت مسمومیت، منجر به سقط جنین میشود.

برای کنترل و دفع مواد سمی و الاینده ها مادر باردار باید از منابع ویتامین ث و حتی مکملهای دارویی استفاده کند . منابع ویتامین ث مثل : فلفل دلمه ای ، گوجه فرنگی ، نارنگی ، پرتغال و ... باید در برنامه ی غذایی مادر باردار گنجانده شود . افزایش مصرف مایعات یک راه مفید دیگر برای جلوگیری از تاثیرات الودگی هوا بر بدن است . آب ، شیر ، سوپها و آشها ، سبزیجات و میوه ها باید در برنامه ی غذایی گذاشته شود .

پزشک آنلاین

پروانه کاظمی [ کارشناس تغذیه ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: