کد خبر: ۱۴۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 17
برخی از تکنسین‌های فوریت پزشکی که تا دیروز در قالب شرکتی فعالیت می‌کردند و برای استخدام در اورژانس در این آزمون شرکت کرده بودند از استخدام رسمی محروم می‌شوند آن‌هم فقط به دلیل اینکه قدشان یک‌سانتی‌متر از حد تعیین‌شده کوتاه‌تر است یا شاخص BMI آنها به‌اندازه استاندارد تعیین‌شده نیست.
شفا آنلاین:در آزمون استخدامی تکنسین‌های فوریت پزشکی در سال جاری قوانینی برای اولین بار اجرا شد. قوانینی که براساس آن تکنسین‌های فوریت پزشکی که کمتر از ده سال سابقه کار در قالب قراردادی دارند یا از سوی شرکت‌های پیمانکار جذب‌شده‌اند حالا با رعایت این قوانین که تا پیش‌ازاین اجرا نمی‌شد، از استخدام رسمی محروم شدند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپیددر پی صدور مجوز استخدام 3 هزار و 800 تکنسین فوریت پزشکی، آزمون استخدامی در سال جاری برگزار شد که قوانینی نظیر استاندارد قد، وزن و BMI، در جذب تکنسین‌های فوریت پزشکی موردتوجه قرار گرفت.

حالا برخی از تکنسین‌های فوریت پزشکی که تا دیروز در قالب شرکتی فعالیت می‌کردند و برای استخدام در اورژانس در این آزمون شرکت کرده بودند از استخدام رسمی محروم می‌شوند آن‌هم فقط به دلیل اینکه قدشان یک‌سانتی‌متر از حد تعیین‌شده کوتاه‌تر است یا شاخص BMI آنها به‌اندازه استاندارد تعیین‌شده نیست.

این موضوع سبب شده تا داوطلبانی که شرایط لازم را ندارند نسبت به قوانین جدید اعتراض کنند. قوانین جدید آزمون استخدامی نتیجه تلاش‌های کمیته تخصصی به نام ورزش و سلامت بود که از سوی گروهی از تکنسین‌های اورژانس در دوران مدیریت صابری نیا آغاز شد و حالا به بار نشسته است.

قوانین جدید آزمون استخدامی از تعداد داوطلبان کم کرده
عبدالرضا محمدی، مسئول امور صنفی انجمن فوریت پزشکی در خصوص قوانین جدید گفت: «مواردی نظیر داشتن قد 170 سانتی‌متر از سال 1386 در شرایط جذب دانشجو در این رشته وجود داشته و موضوع جدیدی نیست. اما اگر این موضوع موردتوجه نبوده، قانون رعایت نشده است. امروز این شرط جزو شروط استخدامی هست و در آزمون امسال نیز اجراشد.»

او با اشاره به اینکه سطح استاندارد BMI 29 بوده اما در دفترچه به 27 تغییر کرده، افزود: «اورژانس کشور هم نمی‌داند که چرا این تغییر رخ‌داده است.»

محمدی در ادامه BMI را شاخصی منسوخ شده عنوان کرد و گفت که در کشورهای خارجی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد و به جای آن از شاخص توده بدنی استفاده می‌کنند.
محمدی با بیان اینکه شرایط داشتن گواهی‌نامه رانندگی با آمبولانس یکی از الزاماتی بود که داوطلبان به آن معترض شدند، افزود: «براساس این شرط هر داوطلب باید گواهی‌نامه رانندگی با آمبولانس داشته باشد. علی رغم اینکه داشتن گواهی‌نامه یکی از ساده ترین شرایط تکنسین‌ها است اما در سال جاری افرادی که بالای 24 سال سن دارند از استخدام حذف شده‌اند و قرار است تنها افراد زیر 24 سال با تعهد بتوانند گواهی‌نامه دریافت کنند.»

به گفته مسئول امور صنفی انجمن فوریت‌های پزشکی، اورژانس کشور به دنبال آن است که در آزمون استخدامی بعدی این شرایط تغییر کند. شروطی که دیگر افراد بالای 24 سال که به عنوان تکنسین پزشکی هم فعالیت می کنند، از فرصت دریافت گواهی‌نامه و استخدام رسمی محروم نشوند.
او انتقاد خود را اینگونه طرح کرد: «ازآنجا که اولین سالی بود که قانون گواهی‌نامه رانندگی با آمبولانس اجرا می‌شد بهتر بود این محدودیت برای افرادی که بالای 24 سال بودند اجرا نمی‌شد.»
به گفته محمدی قانون BMI نیز از سال 86 برای جذب دانشجو در رشته فوریت پزشکی وجود داشته و اگر برای او لحاظ نشده اقدام غیرقانونی از سوی دانشگاه و پزشک بوده است.

اگرچه که گفته می‌شود سهم این افراد از کل جمعیت داوطلب در این آزمون حدود 2 تا 3 درصد بیشتر نیست اما مسئول امور صنفی انجمن فوریت پزشکی بر این باور است که «اجرای این قوانین سبب شده تعداد نیرو از تعدادی که مجوز استخدام برای آنها صادر شده، کمتر شود. به دنبال این هستیم که مجوز استخدام دیگری بگیریم و در سال جدید آزمون دوباره برگزار بشود.»

براساس اظهارات برخی از فعالان حوزه اورژانس و فوریت پزشکی، عدم رعایت قوانین در حوزه جذب نیروی تکنسین فوریت پزشکی در شرکت‌های پیمانکاری در شرایط حاضر مشکلات زیادی را به بار آورده است. این قوانین از چندین سال گذشته وجود داشته بی توجهی به آن از سوی شرکت‌های پیمانکاری باعث شده تا امروز مشکلات زیادی سر راه اورژانس کشور ایجاد شود.
گفته می‌شود این شرکت‌ها از اوایل دهه 80 فعال شدند و حدود یک دهه بود که قرار بود که این شرکت ها غیرفعال شوند. درحال حاضرنیز باتوجه به غیرفعال شدن بخش مهمی از این شرکت ها
نمی توان اقدامات غیرقانونی آنها را پیگیری کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
مهدی علیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
موقعيکه برای فردکه دوسال تحصیل میکندومدرکشومیگیردچرا بایدبرای استخدامش مشکل داشته باشد.پس معاینه مصاحبه برای چیه قبل ازورود به دانشگاه پس باید برای استخدامی مشکلی نباشد تا دغدغه ای برای کار نداشته باسد
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
متاسفم برای این مکانیسم اموزشی ..مارو بدبخت کردید..
عرفان
|
-
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
0
1
همین امروز رفتم برا مصاحبه برای ۲ سانت قد کمتر گفت نمیتوتی وارد این رشته بشی....اخه برای ۲ سانتتتت .این ۲ سانت مثلا چ دردی میخاد دوا کنه
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
0
0
سلام
منی که تو خدمت کسری آوردمو معاف شدم و الان ۲۳ سالم نشده و مجاز به شرکت برای دریافت گواهینامه پایه ۲ نیستم چکار کنم؟ الان تو آزمون شرکتی شرکت کردم ولی سنم به گواهینامه نمیرسه، میدونم که نمره قبولی رو هم میارم و وارد مرحله مصاحبه میشم. ولی گواهینامه پایه۲ از شروطشونه و تعهد هم نمیگیرن.
الان چیکار کنم من آیا راه حلی هست برام؟ ۲۲ سالمه مجاز به گرفتن گواهینامه پایه۲ نیستم _نه اینکه نخواما بگیرم، سنم نمیرسه؛ از طرفیم میدونم که توی تحویل مدهرک ردم میکنن.
حالا من چیکار کنم؟ کاش یه راه حلی داشت. تعهد رو هم قبول نمیکنن.
پویا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
0
باسلام من الان 27سال سن دارم ایا میتوانم در رشته فوریتهای پزشکی تحصیل کنم؟استخدام شرایط سنی ندارد؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
0
0
واقعا یعنی دوسانت اینقد تاثیر داره براخدمات رسانی ،،استخدامی فوریت حداقل قد166,درصورتی ک برا کارشناسی همین رشته170بایدباشه،
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
0
از بچگی آرزوم این بود برم فوریت پزشکی الان که میتونم قبول بشم خیلی خوشحال بودم بخاطر قدم که۱۶۶هس نمیتونی گناه من چیه قدم دو سه سانت کوچیکه
نوید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
اومدم برا مصاحبه فوریتهای پزشکی قد ۱۶۹ زدن وگفتن نمیتونی مصاحبه بدی هر جا میرم قدم ۱۷۰ هست ولی دانشکده نوراباد حراست اندازه گیری کرد میگه قد۱۶۹هست شکایت هم که چیزی توش درنمیاد
فرهاد ثنایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
ببخشید کسی میدونه اگه معافیت ازطریق چشم بگیره بعدبره لیزیک کنه تواستخدامی براش مشکلی پیش میادیانه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
0
0
خیلی مسخره بازی
مهلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
0
0
راست میگه خب ادم قد کوتاه که بدرد این رشته نمیخوره
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: