کد خبر: ۱۴۲۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 14
بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان هستند و تقریبا یکی از هر سه نفر را می‌کشند. فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای بیماری‌های قلبی عروقی به طور کلی و به ویژه، حمله قلبی و سکته مغزی است.
شفا آنلاین:یک مطالعه جدید نشان می‌دهد سیاست‌های دولتی طراحی‌شده برای کاهش میزان نمک مصرفی مردم ممکن است حتی بدون در نظر گرفتن صرفه‌جویی‌های بالقوه بهداشتی، مقرون‌به‌صرفه باشند. محققان برآورد می‌کنند دلیلش این است که تلاش‌ها برای محدود کردن استفاده از نمک از طریق سیاست‌هایی مانند آموزش عمومی و توافق‌نامه‌های صنعتی، هزینه زیادی نسبت به پتانسیل آنها برای کاهش مرگ‌و‌میر و ناتوانی ندارند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر داریوش مظفریان، رئیس دانشکده سیاست و علم تغذیه فریدمن تافتز در بوستون و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «ما می‌دانیم که نمک زیاد در رژیم غذایی موجب صدها هزار نفر مرگ‌و‌میر قلبی عروقی قابل پیشگیری در سال است.»

بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان هستند و تقریبا یکی از هر سه نفر را می‌کشند. فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای بیماری‌های قلبی عروقی به طور کلی و به ویژه، حمله قلبی و سکته مغزی است.

کاهش مصرف سدیم می‌تواند فشار خون را به طور قابل‌توجهی در بزرگسالان پایین آورد و به نوبه خود به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. سدیم تنها در نمک سر میز یافت نمی‌شود؛ بلکه در انواع مواد غذایی مانند نان، شیر، تخم‌مرغ، گوشت و همچنین محصولات فرآوری‌شده مثل چوب شور، ذرت بو‌ داده، سس سویا و آبگوشت نیز وجود دارد.
سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی، بزرگسالان باید روزانه کمتر از 2 گرم سدیم یا معادل حدود یک قاشق چای‌خوری نمک مصرف کنند.
محققان برای این مطالعه، تاثیرات و هزینه‌های برنامه‌های مورد حمایت دولت برای کاهش سدیم را در 183 کشور در سطح جهان ارزیابی کردند.
پژوهشگران از داده‌های سال 2010 برای بررسی مصرف سدیم، میزان فشار خون، اثرات سدیم بر فشار خون، اثرات فشار خون در بیماری‌های قلبی عروقی و نرخ بیماری‌های قلبی عروقی استفاده کردند. سپس آنها هزینه‌ برنامه‌های کاهش سدیم را با استفاده از ابزار سازمان جهانی بهداشت برای بررسی تلاش جهت پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر ارزیابی کردند.
برنامه‌های دولتی طراحی‌شده برای دستیابی به کاهش 10 درصدی در مصرف نمک طی 10 سال می‌تواند نزدیک به 6 میلیون سال زندگی را که در حال حاضر سالانه به خاطر بیماری‌های قلبی عروقی از دست می‌روند، نجات دهند؛ با هزینه متوسط 204 دلار به‌ازای هر سال زندگی نجات‌یافته.
اثربخشی کلی مداخلات مبتنی بر تلاش‌های اخیر در انگلستان و ترکیه بود که نشان داد چنین برنامه‌هایی با حمایت دولت می‌تواند مصرف نمک را در طول یک دهه، حداقل 10 درصد کاهش دهد.
این کاهش تدریجی مصرف نمک می‌تواند به طور متوسط 8/5 میلیون مجموع سال‌های از دست رفته را در هر سال نجات دهد. از این تعداد، حدود 42 درصد به بیماری عروق کرونر قلب، 40 درصد به سکته مغزی و 18 درصد به انواع دیگر بیماری‌های قلبی عروقی نسبت داده شدند. سپید
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: