کد خبر: ۱۴۲۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 14
بیماری‌های قلبی‌عروقی یکی از علل عمده مرگ و میر در سطح جهان بوده و یک سوم کل مرگ‌و‌میرها را در جهان به خود اختصاص می‌دهند که از این میزان حدود 30 درصد موارد در افراد کمتر از 60 سال رخ داده است. این بیماری‌ها علاوه بر مرگ و میر بالا، عوارض قابل‌توجهی را نیز به جا می‌گذارند و از علل ایجاد ناتوانی به خصوص در سنین بالا هستند.
کمیته مطالعه و تدوین راهنمای بالینی برخورد با فشار خون بالا
شفا آنلاین:فشار خون سیستولیک 140 میلی‌متر جیوه یا بالاتر یا فشار خون دیاستولیک 90 میلی‌متر جیوه یا بالاتر به عنوان فشار خون بالا مطرح می‌شود. فشار خون بالا یکی از فاکتورهای زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی است.

به گزارش شفا آنلاین: اکثریت 32 میلیون نفری که هر ساله در جهان دچار حملات قلبی می‌شوند، دارای یک یا چند عامل خطر زمینه‌ساز شامل فشار خون بالا، دیابت، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، چربی خون بالا و کم‌تحرکی هستند که اکثر آنها قابل کنترل یا تصحیح هستند.

بیماری‌های قلبی‌عروقی یکی از علل عمده مرگ و میر در سطح جهان بوده و یک سوم کل مرگ‌و‌میرها را در جهان به خود اختصاص می‌دهند که از این میزان حدود 30 درصد موارد در افراد کمتر از 60 سال رخ داده است. این بیماری‌ها علاوه بر مرگ و میر بالا، عوارض قابل‌توجهی را نیز به جا می‌گذارند و از علل ایجاد ناتوانی به خصوص در سنین بالا هستند.

اپیدمیولوژی
شیوع بیماری فشار خون همانند سایر بیماری‌های مزمن رو به افزایش است، به طوری که از 600 میلیون بیمار در سال 1980 به 1 میلیارد بیمار در سال 2008 رسیده که معادل 40 درصد از افراد بالای 20 سال است. فشار خون بالا با 5/7 میلیون مرگ در سال، 12 درصد از کل علل مرگ‌ها را به خود اختصاص می‌دهد که معادل 7/3 درصد از بار بیماری‌های جامعه (DALY) است.
اهداف راهنما
هدف اصلی: بومی‌سازی راهنمای بالینی ارزیابی و برخورد با فشار خون بالا
هدف فرعی: یکسان‌سازی روش‌های ارزیابی و و برخورد با فشار خون بالا و ارائه برنامه‌ای نظام‌مند جهت بیماریابی به موقع و اقدامات تشخیصی و درمانی مناسب
اهداف کاربردی: پرهیز از ارائه خدمات به شیوه پرهزینه و غیرضروری به افراد جامعه و ارائه هزینه- اثربخش‌ترین روش‌های تشخیص درمان و در نتیجه تخصیص بهتر منابع سلامت در کشور.

جمعیت هدف
بالغین بیشتر از 15 سال
کاربران هدف راهنما
پزشکان خانواده
پزشکان عمومی
اهمیت و دلایل انتخاب کاربران هدف
پزشکان خانواده که کاربران هدف این راهنما هستند، اولین سطح مواجهه با بیماران مبتلا به فشار خون بالا بوده و موظف به شناسایی و درمان افراد مبتلا به این اختلال در جمعیت تحت پوشش خود هستند. با توجه به شواهد موجود، درمان موثر این موارد و در نتیجه کاستن از خطر بیماری‌های ایسکمیک قلب امکان‌پذیر است، منوط بر آنکه روش‌های به کار گرفته شده برای شناسایی و درمان افراد مبتلا مبتنی بر شواهد بالینی معتبر و قابل استفاده در شرایط کشور باشد. با توجه به ضرورت دست‌یابی به پوشش بالای جمعیتی به منظور کاهش بار بیماری در سطح جامعه، رعایت استانداردهای شناسایی و درمان گروه هدف در سطح گسترده از الزامات توفیق چنین مداخله‌هایی است.
روش جست‌وجو
شیوه‌های جست‌وجو و بازیابی منابع راهنمای بالینی: برای تهیه این پروپوزال، از بانک‌های اطلاعاتی معروف پزشکی که در حال حاضر در دسترس هستند، از راهنماهای بالینی موجود در سایر کشورها و نیز جستجوی علمی منابع در اینترنت استفاده شد. بدین صورت که ابتدا واژگان کلیدی به شرح زیر تعیین شدند:
hypertension, adult, systolic, diastolic
هم‌زمان، متون پزشکی برای یافتن بهترین شواهد موجود بررسی شدند. پس از جمع‌آوری تمامی راهنماهای موجود فرم غربالگری اولیه بر مبنای معیارهای سازماندهی مناسب راهنما، دردسترس بودن نسخه کامل راهکار بالینی وبه‌روز بودن آن پر شد.سپید
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
دبیرخانه تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: