کد خبر: ۱۴۱۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 12
فروردین سال گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان شده است گفت: وزارت کار در تلاش است با سیاستگذاری‌های مناسب جایگاه مجموعه زنان را ارتقا بدهد.

شفاآنلاین>اجتماعی>با رشد روز افزون زنان دانشگاهی نیروی کار زیادی به جامعه تزریق شده است. با وجود این، زنان دانش آموخته پس از فارغ‌التحصیلی و پس از تلاش بسیار، از بیکاری رنج می‌برند و همچنان درصددند که مشاغل را تصاحب کنند.


بر اساس گزارش مرکز آمار که خرداد امسال منتشر شد بیشترین نرخ بیکاری در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله با ۳۰ درصد بوده است. درصد جمعیت فعال ۱۰ ساله و بیشتر در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است. شاخص نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور ۸/۱۱ درصد در فصل زمستان بوده که در این میان مردان ۲/۱۰ درصد و زنان ۷/۱۹ درصد محاسبه شده است. اشتغال جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۲/۳۳ درصد بوده است، طوری که نسبت مردان شاغل بیشتر از زنان بوده است؛ مردان ۳/۵۶ درصد و زنان ۳/۱۰ درصد. بر اساس نتایج به دست آمده در فصل زمستان ۸/۹ درصد از جمعیت فعال ۱۰ ساله و بیشتر، دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان ۱/۱۱ درصد و در بین زنان ۵/۳ درصد و همچنین در نقاط شهری ۶/۷درصد و در نقاط روستایی ۶/۱۵ درصد بوده است؛ گرچه رئیس‌جمهور قبل از نشستن بر مسند ریاست جمهوری گفت که تبعیض برای زنان ما قابل قبول نیست، جنسیت نمی‌تواند معیار درستی برای تصدی مسئولیت‌ها در جامعه باشد و در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید زنان همانند مردان نقش ایفا کنند. حسن روحانی همچنین در حرف‌هایش تاكید كرد: امروز که نیاز به حرکت جامعه برای رشد داریم باید جمعیت ۵۰ درصدی زنان را مورد توجه قرار دهیم، حتی باید امروز در برخی مشاغل مدیریتی سهمی برای زنان قائل شویم. با یک عقب ماندگی مزمن تاریخی در این زمینه مواجهیم و باید این عقب‌ماندگی جبران شود. در دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت، جنسیت معیار نخواهد بود، اما نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد زنان همچنین در وضعیت خوبی از اشتغال قرار ندارند. بر اساس نتایج این طرح در سال ۱۳۹۴، بررسی نرخ بیكاری نشان می‌دهد كه ۱۱ درصد از جمعیت فعال، بیكار بوده‌اند و نرخ بیكاری در بین زنان نسبت به مردان بیشتر بوده است. همچنین، این نتایج نشان می‌دهد نرخ مشاركت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی كمتر بوده است. در بررسی نرخ بیكاری در هر دو گروه ۲۴ - ۱۵ و ۲۹ - ۱۵ ساله نیز دیده می‌شود كه نرخ بیكاری زنان نسبت به مردان بیشتر بوده است، اما این آمار در شرایطی از نرخ بالای بیكاری زنان حكایت دارد كه تعداد زنان خودسرپرست یا سرپرست خانوار نیز رو به افزایش است. تغییرات سریع اجتماعی مانند روند فزاینده طلاق، آمارهایی كه از تجرد قطعی دختران خبر می‌‌دهند، بیشتر بودن مرگ و میر مردان و كسب استقلال دختران برای زندگی، همه نشان می‌‌دهد بخش زیادی از جمعیت خانوارهای ایرانی را زنان خودسرپرست یا سرپرست خانوار تشكیل می‌دهند كه لازم است برای اشتغال و معیشت آنها فكری شود، چنانچه وزیر كشور در آماری كه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در مجلس اعلام می‌كرد گفت ۵/۲ میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد.

گرایش به استخدام زنان مجرد

فروردین سال گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان شده است گفت: وزارت کار در تلاش است با سیاستگذاری‌های مناسب جایگاه مجموعه زنان را ارتقا بدهد. علی ربیعی اظهار کرد:‌ وزارت کار یک وزارتخانه تاثیرگذار در حوزه زنان است و کار بزرگی که باید در این وزارتخانه صورت بگیرد این است که بنیان‌های درستی برای سیاستگذاری‌های معطوف به جنسیت انجام بدهیم. او با اشاره به عدم استقبال کارفرمایان از زنان متاهل و گرایش به استخدام زنان مجرد اظهار کرد: امروز کار زنان به سمت فصلی شدن رفته و اشتغال زنان در بخش‌های خدماتی افزایش یافته است. از این رو درصدد هستیم تا سیاست‌هایی شایسته و تاثیرگذار در جهت بالا بردن جایگاه زنان ایرانی اتخاذ کنیم. همزمان معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: ایجاد تعادل بین کار و زندگی یکی از ابزارهایی است که تعادل روحی در جامعه ایجاد می‌کند و این امر جز به سرانگشت تدبیر زنان ایرانی که نقش محوری در خانواده دارند میسر نمی‌شود. به گزارش ایسنا، حسن هفده تن با تاکید بر لزوم کاهش نرخ بیکاری در کشور اظهار کرد: بخش اعظمی از GDP کشور مستلزم حضور اثربخش و پررنگ زنان ایرانی است، از این رو نرخ مشارکت زنان در بخش‌های اقتصادی باید به گونه‌ای بالا برود که به ایجاد تعادل منجر شود.

اشتغال ۱۱۹ هزار نفری تعاونی‌های زنان در ایران

براساس جدیدترین آمار نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال ۱۳۹۴ به ۳/۱۳ درصد رسید. آماری که نشان می‌دهد سهم زنان در مشارکت اقتصادی در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ یک درصد رشد داشته است. شهریور امسال مشاور وزیر تعاون در امور زنان و خانواده از فعالیت ۱۰۸۱۰ شرکت تعاونی زنان با عضویت ۱۹۱ هزار نفر خبر داد و گفت: این تعداد تعاونی با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۵۴۵ هزار میلیارد ریال تشکیل شده و برای ۱۱۹ هزار نفر در کشور اشتغالزایی کرده‌اند. وحیده نگین اظهار کرد: در مجموعه تعاونی‌های فعال کشور حدود ۱۱ میلیون نفر از بانوان عضو شرکت‌های تعاونی هستند که نقش بسزایی در توسعه اقتصاد و ایجاد اشتغال ایفا می‌کنند. او به تشریح آخرین وضعیت شرکت‌های تعاونی زنان در کشور پرداخت و افزود: به لحاظ نوع فعالیت، ۶۱ درصد تعاونی‌های فعال بانوان در بخش تولیدی، ۳۶ درصد در بخش خدماتی و سه درصد در بخش توزیعی مشغول به کار هستند. مشاور امور زنان و خانواده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از نظر تعداد نیز اعضای تعاونی‌های فعال بانوان بر حسب نوع فعالیت، ۵۴ درصد در بخش تولیدی، حدود ۲۶ درصد در بخش خدماتی و ۲۰ درصد عضو تعاونی‌های توزیعی هستند. نگین با اشاره به اشتغال ایجاد شده از سوی تعاونی‌های فعال زنان گفت: بر اساس نوع فعالیت، ۶۵ درصد اشتغال ایجاد شده در بخش تولید، ۲۸ درصد در بخش خدمات و هفت درصد در بخش توزیعی بوده است. به گفته او، شرکت‌های تعاونی فعال زنان در ۹۶ گرایش از رشته فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی اشتغال دارند. او با اشاره به رشته فعالیت شرکت‌های تعاونی زنان عنوان کرد: تعاونی‌های زنان از نظر رشته فعالیت به ترتیب در بخش خدمات با ۳۶۹۳ تعاونی، بخش صنعت با ۳۳۲۱ تعاونی، کشاورزی با ۲۲۳۲ تعاونی و فرش دستبافت با ۸۷۱ تعاونی فعالیت می‌کنند. مشاور وزیر تعاون در عین حال از استان تهران به عنوان دارنده بیشترین تعاونی زنان نام برد و افزود: در استان تهران بیش از ۱۲۷۷۰ تعاونی زنان مشغول به فعالیت هستند، در حالی که استان قم با ۵۱۴ تعاونی، حائز کمترین میزان تعاونی در بین استان‌های کشور است. به گزارش ایسنا، او در پایان با تاکید بر اینکه تحقق عدالت اجتماعی در تعاونی‌ها سرعت می‌یابد، گفت: تعاونی‌های زنان بستر مناسبی برای انجام فعالیت در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به شمار می‌روند که به دور از هرگونه تبعیض با رعایت برابری اعضا و در پرتو فرهنگ مشارکت عمومی برای اشتغال شایسته زنان تشکیل شده‌ و زمینه حضور فعال‌تر بانوان را فراهم می‌کنند.آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: