کد خبر: ۱۴۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 07
سایر داروهایی که ترامپ ۷۰ ساله مصرف می‌کند، شامل آنتی‌بیوتیک برای کنترل «روزاسه» یک مشکل پوستی شایع، و یک داروی استاتینی برای کاهش کلسترول خون است.
شفا آنلاین: دکتر هارولدان بورنستین، پزشک شخصی رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، اخیرا در مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها اظهار کرد که او داروهایی برای سه بیماری مصرف می‌کند، ازجمله یک داروی مربوط به پروستات به نام فیناستراید برای تحریک رشد مو.

به گزارش شفا آنلاین:سایر داروهایی که ترامپ ۷۰ ساله مصرف می‌کند، شامل آنتی‌بیوتیک برای کنترل «روزاسه» یک مشکل پوستی شایع، و یک داروی استاتینی برای کاهش کلسترول خون است. به گفته بورنستین، ترامپ همچنین برای کاهش خطر حمله قلبی، روزی یک آسپرین بچه می‌خورد. بورنستین می‌گوید ترامپ سالم است و درمان‌هایی که دریافت می‌کند، کاملا روزآمد هستند.

 بورنستین که متخصص بیماری‌های گوارشی است، قبلا در طول پیکارهای انتخاباتی سلامت کامل او را گواهی کرده و نتایج برخی از آزمایش‌های انجام شده بر روی او را اعلام کرده بود. افشای این موضوع که ترامپ برای تحریک رشد موی سرش از فیناستراید استفاده می‌کند، می‌تواند معمای پایین بودن میزان آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) - یک شاخص سرطان پروستات- را در نتایج اعلام شده قبلی در آزمایش‌های پزشکی را حل کند. این دارو میزان PSA را پایین می‌آورد.


بورنستین گفت که موهای ترامپ موهای خودش هستند و او دچار طاسی نیست. بورنستین ۶۹ ساله در نیویورک طبابت خصوصی دارد. او در دانشکده پزشکی دانشگاه تافتس تحصیل کرده و تخصص گوارشش را در دانشگاه ییل گذرانده است. او از سال ۱۹۸۰ پزشک ترامپ بوده است. البته بورنستین گفت از هنگام ترامپ رئیس‌جمهور شده با او تماسی نداشته است و هیچ‌کس از کارکنان کاخ سفید تقاضای کپی سوابق پزشکی ۳۶ ساله ترامپ را که نزد او است، نکرده یا برای گرفتن آن‌ها به او تلفن نشده است. به گفته بورنستین ترامپ برای چک‌آپ‌های سالانه، کولونوسکوپی و سایر آزمایش‌های روتین هر سال از ۱۹۸۰ به مطب او در نیویورک مراجعه می‌کرده است. به گفته او قبل از این تاریخ، ترامپ بیمار پدرش دکتر جیکوب بورنستین بوده است.


اثرات جانبی یک داروی محرک رشد مو
داروی فیناستراید، دارویی برای جلوگیری از ریزش موی با الگوی مردانه، مصرف می‌شود، اما این دارو اثراتی جانبی دارد. درواقع، تابه‌حال در آمریکا حدود ۱۳۷۰ مورد شکایت و ادعای خسارت علیه شرکت مرک که این دارو را وارد بازار کرده است، ثبت شده است. در این شکایت‌ها شرکت مرک متهم شده است که درباره اثرات جانبی جنسی و شناختی این دارو به مصرف‌کنندگان هشدار نداده است.

ازجمله یک ادعای خسارت گروهی بر ضد این شرکت مقصر بودن آن در مجموعه‌ای از اثرات جانبی بالقوه مربوط به این دارو در دادگاه بررسی خواهد شد. شرکت مرک تابه‌حال دراین‌باره اظهارنظری نکرده است. مرک داروی فیناستراید را با نام تجاری پروپشیا (Propesia)، یک فرمولاسیون یک میلی‌گرمی از این دارو به فروش می‌رساند. این دارو با تجویز پزشک برای درمان طاسی با الگوی مردانه به فروش می‌رسد. فیناستراید با دوز بالاتر با نام تجاری پروسکار (Proscar)- یک قرص ۵ میلی‌گرمی- به‌طور رایجی برای درمان علائم مربوط به بزرگی پروستات یا هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات تجویز می‌شود و از هنگام وارد شدن آن به بازار برای بیش از یک میلیون آمریکایی تجویز شده است.

فیناستراید و یک ترکیب مشابه آن به نام دوتاستراید (که با نام تجاری اوودارت Avodarبه فروش می‌رسد) جزو گروهی از داروها به نام مهارکننده‌های آنزیم ۵- آلفا ردوکتاز (5-ARIs) هستند که با جلوگیری از تبدیل تستوسترون به شکل قوی‌ترش دی‌هیدروتستوسترون عمل می‌کنند.
هر سال داروهای این گروه دارویی برای بسیاری از مردان تجویز می‌شود و بسیاری از آنان از اثرات جانبی بازگشت‌ناپذیر و تغییردهنده زندگی این داروها آگاه نیستند. مجموعه‌ای از علائم بالقوه ممکن است پس از مصرف این داروها رخ دهد که گاهی آن را نشانگان پس از فیناستراید می‌خوانند و شامل تغییرات جنسی، جسمی و روان‌شناختی می‌شود. ازجمله اثرات جانبی این دارو که بیش از همه مورد بررسی قرار گرفته است، اختلالات کارکرد جنسی است.

این اختلالات کارکرد جنسی که اکنون بنا بر دستور سازمان غذا و داروی آمریکا باید روی برچسب آن قید شود، اختلالات میل جنسی، اختلالات انزال و اختلالات ارگاسم است که ممکن است پس از قطع مصرف دارو ادامه یابد.

یک بررسی در سال ۲۰۰۳ که در ژورنال Urology منتشر شد، نشان داد ۱۵ درصد مردانی که فیناستراید مصرف می‌کنند دچار اثرات جانبی جنسی می‌شوند درحالی‌که در مردانی که دارونما مصرف می‌کردند، این میزان ۷ درصد بود. از یک بازبینی اخیر بر روی ۱۷ کارآزمایی کنترل‌شده تصادفی‌شده (که شامل بیش از ۱۷هزار بیمار می‌شد) نشان‌دهنده حدود ۲ برابر افزایش اختلالات کارکرد جنسی، انزالی و ارگاسمی در مردان جوانی بود که از پروپشیا برای درمان طاسی با الگوی مردانه استفاده می‌کردند.
درعین‌حال، یک بررسی اخیر دیگر نشان داد که تغییراتی در میزان‌های برخی از استروئیدها در مایع مغزی- نخاعی مردانی که فیناستراید برای جلوگیری از ریزش مو مصرف می‌کنند، رخ می‌دهد. معلوم شده است که این استروئیدها بر کارکرد مغز تاثیر می‌گذارند و وجود آن‌ها در مایع مغزی- نخاعی به توضیح اثرات روان‌شناختی عمیق ماندن افسردگی و میل به خودکشی کمک می‌کند که در برخی از بیماران هنگام مصرف فیناستراید مشاهده می‌شود. برای پاسخ به این سوال که آیا این دارو برای کسانی که در مقام‌های سیاسی هستند، بی‌خطر است یا نه باید منتظر آینده ماند.سپید
منبع: Washingto- Post
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: