کد خبر: ۱۴۱۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 06
اقدامات ERAS مجموعه‌ای از پروتکل‌ها و راهنمای بالینی پیرامون اعمال جراحی است که با انجام آنها، میزان مرگ‌ومیر بیمار، عوارض پس از جراحی و در نتیجه هزینه‌های بیمارستانی رو به کاهش خواهد گذاشت.»
شفا آنلاین:کنگره ERAS با نام کامل (Enhanced Recovery After Surgery) برای نخستین بار، هفته گذشته در بیمارستان امام خمینی تهران برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  متولی برگزاری این کنگره انجمن بیهوشی ایران بود، هرچند به گفته مسئولین این انجمن، محدوده پروتکل‌های ERAS به تخصص بیهوشی نیست و تمام بخش‌های درمانی بیمارستانی را دربرمی‌گیرد. علیرضا سلیمی، رئیس انجمن بیهوشی و رئیس کنگره ERAS در رابطه با موضوع اصلی این پروتکل توضیح داد: «به صورت کلی، از زمانی که بیمار برای انجام جراحی، وارد بیمارستان می‌شود، تا زمان ترخیص، می‌تواند طبق پروتکل‌ها و گایدلاین‌های مشخصی که به مجموعه آنها ERAS می‌گویند مورد مراقبت قرار گیرد.» وی توضیح داد: «پس از بستری بیمار در بیمارستان، باید اقداماتی پیش از عمل، حین عمل، در زمان ریکاوری و حضور در بخش بیمارستان برای وی انجام شود تا زمانی که به ترخیص بیمار منجر می‌شود.

اقدامات ERAS مجموعه‌ای از پروتکل‌ها و راهنمای بالینی پیرامون اعمال جراحی است که با انجام آنها، میزان مرگ‌ومیر بیمار، عوارض پس از جراحی و در نتیجه هزینه‌های بیمارستانی رو به کاهش خواهد گذاشت.» این پروتکل‌ها در کنگره برگزار شده، توسط سخنرانان مدعو خارجی برگزار شد و روسای بیمارستان‌ها، مسئولین سیستم درمان و سلامت کشور و همچنین بسیاری از جراحان، متخصصان درد و باقی اعضای کادر پیراپزشکی مخاطبان این همایش بودند.
به گفته رئیس کنگره، یکی از اهداف ERAS کاهش هزینه‌های اقتصادی برای بیمار و بیمارستان است و در نهایت، طرح تحول سلامت را به هدفش نزدیک‌تر می‌کند. به گفته سلیمی، ایده این مجموعه دستورات، نخستین بار توسط پروفسور هنری کهلت در سالهای 1990 تا 91 مطرح شد و بنیاد غیرانتفاعی آن نیز در سالهای 2000 تا 2001 کار خودش را شروع کرد. رئیس انجمن بیهوشی، در مورد علل پیشگام شدن این انجمن در برگزاری چنین کنگره‌ای توضیح داد: «پروتکل ERAS مورد توجه همه حوزه‌های پزشکی و پیراپزشکی است و متخصصین زیادی در آن دخیل هستند. انجمن بیهوشی ایران با هدف افزایش کیفی استانداردسازی‌ها، پخش پروتکل‌های ERAS، افزایش سطح کیفیت کار انجمن‌های بیهوشی و برقراری ارتباط تنگاتنگ با گروه های جراحی و سایرگروهای بیمارستانی اعم از پزشکان و پیراپزشکان در برگزاری این همایش قدم گذاشت.»

سلیمی در مورد اهمیت وجود این پروتکل‌ها گفت: «در حال حاضر موجی در پزشکی نوین دنیا به وجود آمده است که شامل استفاده و پیروی از پروتکل‌ها و گایدلاین‌ها می‌شود که در آن همه سعی می‌کنند، اطلاعات به‌روز و راهکارهای عملی را تبدیل به الگوریتم مشخصی کنند تا همه بتوانند با استفاده از آنها، مسیر بهتری برای درمان بیمار طی کنند.

نوشتن این پروتکلها و گایدلاین‌ها یک بخش مجزا دارد که باید طی شود و دارای اهمیت است، ولی جاانداختن استفاده از این دستورالعمل‌های بالینی یک بحث مجزای دیگری است که به همان اندازه تالیف این موارد مهم است. در تالیف اطلاعات به‌روز شده حتماً باید در نظر بگیریم که اطلاعات منتشر شده قبلی چقدر دیده شده و چقدر مورد استفاده و استقبال بوده. بعد با در نظر گرفتن این موارد، اطلاعات جدید را بنویسیم و چرخه را از سر بگیریم.» سلیمی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه ارگانی متولی این فرهنگسازی است، توضیح داد: «بهترین سازمانی که می‌تواند برای نوشتن و انتشار این دستورالعمل‌ها پیش‎قدم شود، خود انجمن بیهوشی ایران است. البته برای رسیدن به این هدف به همه ارگان‌ها مانند بیمه، سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سایر سازمان‌ها احتیاج داریم و انجمن به تنهایی نمی‌تواند در فرهنگ‌سازی استفاده از این پروتکل‌ها موثر عمل کند، ولی به عنوان قوه و محرکه اصلی ما پیش قدم شده‌ایم که امیدوارم کار خودمان را بتوانیم به درستی انجام دهیم.»
با همه این وجود، تجهیزات لازم برای بخش مونیتورینگ در کشور وجود ندارد.

 رئیس انجمن بیهوشی، در توضیح لزوم این تجیزات توضیح داد: «قطعاً بخشی از انجام این پروتکل‌ها به تجهیزات مشخصی مانند دستگاه‌های مونیتورینگ نیاز داشته باشد. اما این مسئله که اول پروتکل بیاید یا اول تجهیزات، موضوع قابل بحثی است که به عقیده من بهتر است پروتکل ابتدا در بین کارکنان جا بیفتد و نیاز برای انجام آن و تجهیزاتش احساس شود تا بعد بر پایه آن نیاز، این تجهیزات تهیه شود. تجربه‌های اخیر در زمینه‌ها تامین تجهیزات پیش از هرچیز نشان داده تا زمانی که نیاز برای وجود تجهیزات حس نشده بهتر نیست آنها را وارد سیستم درمانی کنیم.»

اما پروتکل ERAS تا چه اندازه در کشور اجرا شده و تا چه زمانی به اوج خود می‌رسد؟ پاسخ سلیمی، این بود: «شاید کلیت پروتکل ERAS در کشور در حال انجام نباشد، اما در نظر بگیریم که سایر اجزای آن در حال حاضر در دست اجرا است و در برخی بخش‌ها نیز خدمت‌گذاری ایده‌آلی دارند. تنها به یک نیروی مرکزی احتیاج داریم که این موارد را سرجمع کند و از آنها یک کلیت بسازد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: