کد خبر: ۱۰۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 08
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها> موضوع قلب و بیماری‌های قلبی در ایران همیشه مورد توجه پزشکان این حوزه بوده و برنامه‌ها و همایش‌های زیادی با همین موضوع، سالانه در کشور برگزار می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید در همین راستا کنگره مشترک قلب و عروق ایران در بیمارستان قلب شهید رجایی در تهران برگزار شد. هرچند به گفته برگزارکنندگان آن، این گردهمایی یکی از بزرگترین کنگره‌های کشور به حساب می‌آمد.

شاید به این دلیل که در این کنگره انجمن‌های زیادی مانند قلب و عروق، جراحان قلب، پرستاری قلب، تکنولوژی گردش خون، فیزیوتراپی قلب و بیهوشی قلب همکاری داشتند و همگی در رابطه با مسائل مشترکی که در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور وجود دارد، به بحث و گفت‌وگو نشستند.

در این مراسم همچنین، سخنرانان و شرکت‌کنندگان بسیاری از کشورهای مختلف آمده بودند و در زمینه تازه‌های پزشکی و دستاوردهای جدید دنیا صحبت کردند. در این گزارش، به بررسی نتیجه به دست آمده از این گردهمایی پرداخته شده است.

همکاری با انجمن‌های مختلف نتیجه بهتری دارد
       سعید حسینی، دبیر اجرایی کنگره انجمن قلب و عروق ایران در حاشیه این مراسم گفت:‌ «این کنگره چهار سال است که با مشارکت انجمن‌های مرتبط با قلب برگزار می‌شود. در این کنگره حدود 60 مهمان خارجی که اکثرا پزشکان موفق ایرانی مقیم خارج از کشور هستند، برای تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات خود دعوت شده‌اند و حدود سه تا چهار هزار شرکت کننده از جمله پزشکان، پرستاران، متخصصان بیهوشی، فیزیوتراپیست‌ها حضور دارند.» حسینی علت همکاری مشترک انجمن‌های مختلف با یکدیگر را دستیابی نتیجه بهتر عنوان کرد و توضیح داد: «با مشارکت همه انجمن‌های مرتبط با قلب و عروق قطعا تبادل علمی بهتری صورت می‌پذیرد چرا که تمام این رشته‌ها در بحث بیماری‌های قلب و عروق نکات مشترک فراوانی دارند.»

 وی در رابطه با این همکاری گفت: «دهمین کنگره انجمن جراحان قلب ایران، نهمین کنگره انجمن بیهوشی قلب ایران، هشتمین کنگره انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، چهارمین کنگره انجمن پرستاری قلب ایران، هشتمین کنگره انجمن پرفیوژنیست‌های ایران، هشتمین کنگره انجمن فیزیوتراپی قلب ایران و چهارمین کنگره انجمن داروسازی ایران تا 14 اسفند ماه به صورت همزمان برگزار شد.»

وی همچنین در رابطه با موضوعات مورد بحث در این کنگره به خبرنگاران گفت: «یافته‌های نوین هر یک از رشته‌ها از محورهای کنگره به حساب می‌‌آیند. در برنامه‌ریزی‌های کنگره سعی شده است همه ابعاد مباحث قلب دیده شود و موضوعات مرتبط از جمله جراحی‌های تهاجمی، اکوکاردیوگرافی، اینترونشن و آنژیوگرافی، الکتروفیزیولوژی قلب، بیماری‌های مادرزادی، نارسایی عروق و پیوند، تعویض دریچه، پرفیوژن، علوم دارویی قلب، تصویربرداری‌های نوین عروق، پزشکی هسته‌ای و کاردیولوژی بررسی شود.»

به لحاظ علمی در حوزه قابل قبولی هستیم
       فریدون نوحی، ریاست کنگره و رئیس انجمن قلب ایران و رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی در رابطه با جایگاه علم پزشکی قلب و عروق در ایران در مقایسه با باقی کشورها  گفت: «باید در نظر داشت که هر کشوری در یک حوزه خاص می‌تواند بهتر از باقی حوزه‌ها باشد. کشورها به لحاظ دانش با یکدیگر متفاوت هستند و هر حوزه علمی در یک کشور می‌تواند بهتر باشد. در ایران به لحاظ سطح کلی علمی از جهان عقب نیستیم و در منطقه حتی بسیار هم بهتر هستیم. در بسیاری از حوزه‌ها پابه‌پای باقی کشورها به پیشرفت و تولید دانش داخلی رسیده‌ایم که بسیار خوب است. از سوی دیگر در حوزه قلبی جایگاه ما باید از سطح متوسط بیشتر باشد.

رشته قلب و عروق جزو رشته‌هایی است که در ایران رده‌بندی‌های بالایی دارد. در مجموع شرایط علم پزشکی در حوزه قلب قابل قبول است. هرچند به این معنی نیست که لازم نیست پیشرفت کنیم یا به ارتقای سطح علمی احتیاجی نداریم. در گفت‌وگوهایی که با متخصصین خارجی دعوت شده در کنگره داشتیم، چیزی نبود که آنها انجام داده باشند و ما انجام نداده باشیم یا نتوانیم انجام دهیم. هرچند بهتر بود از مدعوین خارجی بپرسیم ایران در مقایسه با کشورشان در چه رده‌ای قرار دارد. ولی به صورت کلی پیشرفت‌های خیلی خوبی طی سال‌های گذشته در کشور داشته‌ایم تا به جایگاه کنونی رسیدیم.»

به تجهیزات و فضای بیشتری نیاز داریم
       در زمینه آموزش پزشکی، کشور در چه سطحی قرار دارد؟ نوحی در این باره پاسخ داد: «در وهله اول برای اینکه یک آموزش خوب و موثر اتفاق بیفتد باید چند عامل وجود داشته باشد. یکی از اینها منابع انسانی یا اساتید هستند. در این زمینه ما اساتید بسیار خوبی در کشور داریم و این موضوع در مورد رشته‌های دیگر پزشکی و حتی غیرپزشکی هم صدق می‌کند. دومین عامل، فضای فیزیکی است. دانشجویان برای آموزش مناسب و با کیفیت بالا به فضایی احتیاج دارند تا در آن روی یادگیری خود تمرکز کنند. کلاس‌های درس مناسب، آزمایشگاه‌های کافی، سالن‌های کنفرانس و مواردی شبیه به این در بالا بردن کیفیت آموزش به دانشجویان بسیار موثر هستند.

 در این زمینه ما در کشور به توسعه نیاز داریم. علاوه بر فضا، عامل سوم، تجهیزات و امکانات کافی است. ما به تجهیزاتی احتیاج داریم که دانشجویان با کمک آن بتوانند به خوبی در انجام فعالیت‌های عملی مهارت پیدا کنند. آموزش پزشکی تنها به آموخته‌های نظری نیست و دانشجویان پزشکی باید در فعالیت‌های عملی نیز مهارت‌های کافی را کسب کنند.

 در این زمینه نیز تجهیزات و وسایل کمک آموزشی ما جای پیشرفت و توسعه بیشتری دارد و باید در تمام کشور در دسترس دانشجویان پزشکی باشد. برای پیشرفت بیشتر در این موارد باید در نظر داشته باشید به سرمایه‌گذاری بیشتر احتیاج است.» نوحی علت بالا بودن سطح علمی کشور را این طور استدلال کرد: «ما هیچ بیمار قلب و عروقی را به خارج از کشور اعزام نمی‌کنیم. به یک نوع خودکفایی علمی رسیده‌ایم که حاصل تلاش همه دانشمندان و متخصص این حوزه است. سالهاست که تمامی بیمارهای قلبی در کشور قابل درمان است و تمام دانش آن در کشور وجود دارد. مگر آنکه یک بیمار خودش بخواهد در کشور دیگری درمان شود. این در حالی است که بسیاری از بیماران پس از دوران جنگ به خارج از کشور اعزام می‌شدند.»

منابع مالی باید عادلانه توزیع شوند
       در این کنگره همچنین بخش مجزایی به پرستاری قلب اختصاص داده شده بود. حمید پیروی، دبیر کنگره پرستاران قلب در رابطه با محورهای کنگره گفت: «تازه‌های تشخیص بیماری‌ها، پیشگیری و آموزش، اورژانس قلب، ملاحظات دارویی و اخلاقی، بیماری‌های مادرزادی و پرستاری بیماران جراحی قلبی همگی جزو مسائلی بود که در این کنگره مورد بحث قرار گرفت. علت آن، بازخوردهایی بود که خود پرستاران در برنامه‌های قبلی آموزشی به ما ارائه داده بودند. بنابراین تمام این موارد بر اساس نیاز خود پرستاران انتخاب شده بود. ما همچنین در انتخاب این موارد نظر متخصصین این حوزه را نیز در نظر گرفتیم و با آنان نیز مشورت‌های زیادی انجام شد.»

       پیروی در رابطه با تخصصی شدن پرستاری قلب توضیح داد: «پیشرفت تکنولوژی باعث شده است، افراد در هر حوزه‌ای که هستند الزاماً دانش تخصصی داشته باشند. تیم درمان بخش قلب و عروق نیز باید در همین زمینه تخصص لازم خود را داشته باشد که ما با آموزش بیشتر پرستاران سعی داریم به همین تخصص برسیم. ما در ایران در بخش فناوری تقریباً پابه‌پای سطح جهان حرکت می‌کنیم و در بخش مراقبت و درمان، با کمی اختلاف به دنبال باقی کشورها هستیم. در بخش پرستاری هم به همین منوال در زمینه مراقبت و درمان به پیشرفت بیشتری احتیاج داریم.»

       پیروی مهمترین خواسته پرستاران بخش قلب را توزیع منابع دانست و گفت: «در یکی از پنل‌های کنگره پرستاری به این موضوع پرداخته شد که چرا منابع در وزارت بهداشت ناعادلانه توزیع می‌شود؟ برای مثال بسیاری از منابع مالی به سمت درمان کشش پیدا می‌کند و برای آموزش و پیشگیری سرمایه‌گذاری کمتری انجام می‌شود. یکی از دلایلی که در این جلسه مطرح شد، این بود که سرمایه‌گذاری برای بهداشت در درازمدت پاسخ می‌دهد و درمان پاسخ‌دهی سریع‌تری دارد. منافع بیشتر بخش درمان نسبت به بخش آموزش هم دلیل دیگر است. در نهایت تصمیمی بر این شد که بهتر است در بخش سیاست‌گذاری‌های سلامت بودجه بخش درمان و بهداشت از یکدیگر جدا باشد و از یک بودجه یکسان مخارج تامین نشوند. پرستاران نیز به همین موضوع اعتراض دارند و خواستار تقسیم عادلانه منابع مالی بین گروه‌های مختلف درمانی شدند.»

       در انتها می‌توان نتیجه گرفت وضعیت قلب و عروق در ایران نسبت به باقی کشورها در وضعیت بسیار خوبی است و با پژوهش‌های ملی و سرمایه‌گذاری بیشتر روی آموزش و پیشگیری می‌توان کشور را در این زمینه به مرحله بالاتری از سلامت سوق داد.

وضعیت سلامت قلب و عروق در ایران
       فشار خون یکی از معضلات جهانی است. یک پنجم بالغین در دنیا مبتلا به فشار خون هستند. مشکل اینجا است که بسیاری از افراد نمی‌دانند به فشار خون مبتلا هستند. چرا که فشار خون علائمی ندارد و مردم دیر متوجه بیماری خود می‌شوند. بنابراین در وهله اول آگاهی از فشار خون مورد توجه کشور باید قرار بگیرد.

 در وهله دوم جدی گرفتن فشار خون و پیگیری برای درمان آن مورد توجه است. افراد زیادی هستند که می‌دانند فشار خون دارند، ولی پیگیر درمان آن نمی‌شوند و مواردی را که باید، رعایت نمی‌کنند. در نتیجه این بیماری وخیم‌تر می‌شود و فرد را گرفتار مشکلات جدی‌تری در سلامت خود می‌کند. بنابراین یک مشکل مهم ما عدم کنترل فشار خون است و این موضوع حتی در افرادی که به فشار خون خود آگاه هستند هم صدق می‌کند.

در ایران هم 15 تا 20 درصد افرادی که به فشار خون خود آگاه هستند، به دنبال درمان آن نیستند. بیماری‌های قلب و عروقی نیز عامل اول مرگ‌ومیر در جهان هستند و در کشور ما متاسفانه این آمار کمی بیشتر از کشورهای دیگر است که باید به آن توجه و رسیدگی شود. در کشورهای دیگر حدود 30 درصد از مرگ‌ومیر به بیماری‌های قلبی و عروقی اختصاص دارد که در ایران این رقم حدود 40 درصد است. این موضوع نیازمند توجه زیاد به عوامل پیشگیری است.

 عوامل خطر در بیماری‌های قلبی و چگونگی پیشگیری از آن را همه می‌شناسند. اما رعایت آن اهمیت دارد. استرس، تغذیه مناسب و تحرک کافی باعث جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود. در ایران غذاهای چرب و شیرین، مصرف زیادی دارد و سیگار و تحرک ناکافی آن را تشدید می‌کند. عامل تغذیه در ایران یکی از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. بهداشت دهان و دندان هم عامل دیگری است که با ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیم دارد. از سوی دیگر عامل وراثت در کشور جای بررسی بیشتری دارد. امکان دارد در برخی از مناطق کشور بیماری‌های قلبی شیوع بیشتری داشته باشد که این موضوع با بررسی و پژوهش‌های ملی مشخص می‌شود و جا برای سیاست‌گذاری‌های بیشتری می‌گذارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: