کد خبر: ۱۴۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 05
یکی از مهم ترین داروهایی که برای پرورش دام های گوشتی و شیری به کار برده می شوند، آنتی بیوتیک ها هستند.
شفا آنلاین:دامداران، برای تولید مناسب شیر و سایر فرآورده ها، نیاز دارند تا به طور موثری از دام های خود مراقبت نمایند. آن ها با استفاده از داروهای مختلف، دام ها را نسبت به بیماری ها مقاوم می نمایند. ولی طبق نتایج یک پژوهش بقایای این مواد در شیر تولیدی، زیاد است.

به گزارش شفا آنلاین:یکی از مهم ترین داروهایی که برای پرورش دام های گوشتی و شیری به کار برده می شوند، آنتی بیوتیک ها هستند. این مواد، علی رغم اثرات مفیدی که در درمان بیماری ‌های عفونی احشام دارند، در صورت باقی ماندن در مواد غذایی مانند گوشت و شیر و انتقال آن به بدن انسان اثرات زیان بخشی را به دنبال دارند.

به منظور بررسی و پایش باقی ‌مانده مواد آنتی بیوتیک در شیرهای خام و پاستوریزه، پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه مطالعه ای را به انجام رسانده اند.

آنتی بیوتیک ها علی رغم اثرات مفیدی که در درمان بیماری ‌های عفونی احشام دارند، در صورت باقی ماندن در مواد غذایی مانند گوشت و شیر و انتقال آن به بدن انسان اثرات زیان بخشی را به دنبال دارند.

برای انجام این مطالعه، تعداد 7 واحد گاوداری صنعتی مراغه، 7 واحد گاوداری صنعتی بناب، 4 واحد گاوداری سنتی مراغه، 5 واحد گاوداری سنتی بناب، 1 واحد کارخانه فرآوری شیر مراغه و 1 واحد کارخانه فرآوری شیر بناب به صورت تصادفی انتخاب شده و نمونه های شیر آن ها مورد بررسی واقع گردید.

نتایج آزمایشات انجام شده نشان داد که نمونه های شیر واحدهای مختلف گاوداری و فرآوری شیر، حدودا بین 25 تا 53  درصد دچار آلودگی به آنتی بیوتیک بوده اند.

بررسی این بقایا مشخص نمود که بیشترین بقایای آنتی‌ بیوتیکی مربوط به گروه ‌های «پنی سیلین» و «ماکرولیدها» و کمترین آن ها مربوط به گروه «انروفلوکسازین» بوده است. 

نظر به به نتایج به دست آمده از این پژوهش، محققین اشاره نموده اند که با توجه به سرانه مصرف شیر در کشور، این میزان از آلودگی به آنتی ‌بیوتیک ‌ها، می تواند جمعیت قابل توجهی از مردم را تحت تاثیر قرار دهد که در بین آن ها کودکان، سالمندان، بانوان باردار و بیماران، بیش از سایرین در  معرض خطر قرار دارند. لذا توجه بیش از پیش سازمان های قانون‌ گذار و ناظر برای کنترل و به حداقل رساندن این آلودگی ‌ها ضروری است.

گفتنی است نتایج این مطالعه در مجله علمی پژوهشی «دانشگاه علوم پزشکی ایلام» منتشر گردیده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: