کد خبر: ۱۴۰۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 05
:بارش برف و سرمای هوا اکثر کشور را فلج کرد. در اکثر نقاط، بارش‌ها جاده‌های کشور را با مشکلات جدی روبه‌رو کرد.
شفا آنلاین:بارش‌ها و تغییر جو به حدی در کشور زیاد بود که حتی در پدیده‌ای کم سابقه شهر بوشهر شاهد بارش برف بود. با توجه به بارش برف بسیاری از جاده‌های کشور مسدود شدند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید این بارش‌ها همچنین باعث تعطیلی مدارس در بسیاری از نقاط کشور ازجمله گیلان، مازندران، گلستان، مشهد و برخی شهرهای دیگر کشور شد. یکی دیگر از مشکلاتی که بارش‌ها به وجود آورد قطع برق و گاز برخی مناطق کشور بود. علاوه بر این بسیاری از پروازهای کشور هم به دلیل کاهش دید و بارش‌ها لغو شدند. با بارش شدید برف و کولاک در محور هراز، تعدادی از مسافران در زیر بهمن گرفتار شدند.


اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آخرین جزییات امدادرسانی در پی ریزش بهمن در جاده هراز را تشریح و از پیگیری وزیر کشور از این حادثه خبر داد و درباره آخرین وضعیت این منطقه گفت: «طبق برآوردها 6 دستگاه خودرو شامل دو دستگاه کامیون و 4 خودروی سواری در زیر برف و بهمن گرفتارشده‌اند که تاکنون جسد 3 نفر خارج‌شده و یک نفر هم زنده از زیر برف خارج‌شده است.»

 او درباره اینکه پیش‌ازاین تعداد افرادی که از زیر برف خارج‌شده‌اند، دو نفر اعلام‌شده بود، گفت: «چیزی که در ابتدا به ما گفته‌شده بود نجات دو نفر از زیر برف بود که پیگیری‌های بعدی از امدادگران نشان داد که یک نفر که راننده کامیون بوده است، زنده از زیر بهمن خارج‌شده است.» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بابیان اینکه تمامی دستگاه‌های امدادی در محل حضور دارند، ادامه داد: «سگ‌های زنده یاب از همان ساعات نخست وقوع حادثه در محل حضورداشته و عملیات جست‌وجو همچنان ادامه دارد.» نجار به سوالی درباره اینکه چه تعداد از شهروندان همچنان در زیر برف محبوس هستند؟ پاسخ داد: «آن‌طور که شاهدان و آمارها به ما می‌گویند، 6 دستگاه خودرو در زیر بهمن گرفتارشده‌اند که اکثر این خودروها تک‌سرنشین بوده‌اند. با توجه به اینکه سه جسد از زیر برف خارج‌شده و یک نفر هم زنده بیرون آمده است، بنابراین حداقل دو نفر دیگر در زیر بهمن محبوس هستند که عملیات برای نجات این افراد ادامه دارد و ما امیدواریم که زنده از زیر بهمن خارج شوند.» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین از اسکان اضطراری 5800 تن در پی این حادثه خبر داد و گفت: «300 نفر از شهروندان در آبعلی، 1000 نفر در محدوده دماوند و 4500 نفر هم در فیروزکوه، اسکان اضطراری داده‌شده‌اند.»

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بابیان اینکه جاده فیروزکوه بازگشایی‌شده است اما با توجه به اینکه احتمال سقوط بهمن در محور هراز وجود دارد، این جاده همچنان مسدود است. نجار به شهروندان هشدار داد که از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و ادامه داد: «توصیه ما به شهروندان این است که از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند چراکه با توجه به پیش‌بینی‌ها از برودت هوا و اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های صادرشده از سوی هواشناسی در برخی از محورها دمای هوا تا 13 درجه زیر صفر خواهد رسید.» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: «اما اگر سفری حتما باید انجام شود، توصیه ما این است که مسافران و رانندگان حتما تجهیزات زمستانی، خوراک و سوخت کافی به همراه داشته باشند و به توصیه‌ها و هشدارهای پلیس‌راه توجه کنند.» او در ادامه بابیان اینکه در حدود 20 استان کشور با بارش برف و برودت هوا روبه‌رو هستیم، گفت: «به‌تمامی استان‌ها دستورات لازم داده‌شده و آن‌ها در آماده‌باش هستند و برابر آخرین آمارها و اطلاعات به‌جز در بخش هراز، مشکل سنگینی در پی بارش برف در دیگر استان‌ها رخ نداده است.» به گفته نجار، وزیر کشور به‌صورت ویژه و مرتب پیگیر این حادثه است. شخص وزیر کشور مرتبا در تماس بوده و آخرین گزارش‌ها و اخبار از محل حادثه را دریافت و دستورات لازم را صادر می‌کند.نجار درباره اینکه عملیات در مبارک‌آباد هراز چه زمانی به اتمام می‌رسد، ادامه داد: «در حال حاضر عملیات جست‌وجو ادامه داشته و تا زمانی که لازم باشد، آن را ادامه خواهیم داد و نمی‌توانیم ساعت دقیقی را برای اتمام آن اعلام کرد.»


27 استان تحت تاثیر برف و کولاک
همچنین شاهین فتحی، معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر امدادرسانی با اشاره به عملیات امدادرسانی به برف و کولاک از 12 بهمن‌ماه تا ساعت 12:30، 15 بهمن‌ماه گفت: «در این مدت 27 استان (به‌جز 4 استان سیستان و بلوچستان، همدان، خراسان جنوبی و هرمزگان) تحت تاثیر برف و کولاک قرار داشتند. بدین ترتیب امدادرسانی به 172 شهر، روستا و محور برف‌گیر صورت گرفته است.» فتحی ادامه داد: «در این مدت 24 هزار و 100 نفر مورد امدادرسانی قرار گرفتند.

همچنین 8600 تن اسکان اضطراری یافتند.» معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر بابیان اینکه 28 نفر در این مدت برای دریافت خدمات درمانی از سوی نیروهای هلال‌احمر به مراکز درمانی منتقل شدند، گفت: «8 نفر از این افراد را مادران باردار تشکیل دادند. همچنین 37 نفر خدمات سرپایی را دریافت کردند.» فتحی بابیان اینکه در حادثه سقوط بهمن در مهاباد و آبعلی دو نفر نجات یافتند، ادامه داد: «متاسفانه 3 نفر در حادثه سقوط بهمن در مبارک‌آباد – آبعلی جان باختند.» به گفته او در این مدت 2763 خودرو از برف رهاسازی شدند. مجموعه این خدمات از سوی 352 تیم عملیاتی شامل 1331 نفر امدادگر و نجات‌گر ارائه‌شده است. معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد که امدادرسانی در برف و کولاک به 18 استان آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، تهران، بوشهر، خوزستان، خراسان شمالی و رضوی، زنجان، سمنان، قزوین، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران و یزد همچنان ادامه دارد.
آماده‌باش نیروهای اورژانس
پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور هم از آماده‌باش نیروهای اورژانس در پی حادثه سقوط بهمن در محورهای شرقی و شمال شرقی استان تهران خبر داد. کولیوند با اشاره به سه کشته و یک مصدوم حادثه سقوط بهمن در هراز – فیروزکوه گفت: «یک نفر از کشته‌ها رئیس راهداری آبعلی بوده است. همچنین یک مصدوم این حادثه، برای تکمیل خدمات درمانی به بیمارستان‌های تهران منتقل‌شده است.» به گفته او 8 دستگاه آمبولانس در مسیر
هراز ـ فیروزکوه مستقر هستند. 2 پیکاپ فرماندهی و یک اتوبوس آمبولانس هم در محل مستقر هستند.
سرپرست اورژانس کشور تاکید کرد که نیروهای اورژانس برای ارائه خدمات لازم به هم‌وطنان در این محورها در آماده‌باش کامل هستند و نگرانی از این بابت وجود ندارد و در صورت لزوم مصدومان احتمالی سریعا به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند تا خدمات تکمیلی را دریافت کنند.
بهمن در بهمن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: