کد خبر: ۱۰۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 15
شفا آنلاین>اجتماعی>فرماندار بدره گفت: با باز شدن دریچه خروجی پایینی آب سد سیمره، ایستگاه ها و موتورهای پمپاژ، بخشی از اراضی كشاورزی و دكل های برق مزارع روستاهای پایین دست این سد در این شهرستان به زیر آب رفت.

به گزارش شفا آنلاین، سیروس مرادحاصلی اظهار كرد: دریچه پایینی و توربین های سد سیمره برای جلوگیری از سرریز شدن آب سد در اثر بارش شدید باران روزهای اخیر باز شده كه موجب زیر آب رفتن ابینه كشاروزی و خسارت به كشاورزان روستاهای زید، تلخاب و زرانگوش در پایین دست این سد شده است.
وی با بیان اینكه اطلاع رسانی لازم به روستائیان و كشاورزان این منطقه انجام شده است، افزود: هر چند آب سد سیمره به مرحله سرریز شدن نرسیده اما برای آبگیری بیشتر و جلوگیری از ایجاد رسوب در لایه های زیرین دریچه پایینی این سد توسط مسئولان باز شد بنابراین اكنون با تخلیه 500 متر مكعب آب در ثانیه تمام اراضی و ابنیه پایین دست سد به زیر آب رفته است.
مرادحاصلی نبود سد تنظیمی در بستر رودخانه سد سیمره، ایجاد ایستگاه های پمپاژ آب و ساخت ابنیه كشاورزی در حریم رودخانه در سال های پیش به علت كم آبی و نبود نزولات جوی را از عوامل وارد شدن خسارت به بخش كشاورزی این شهرستان دانست.
وی با بیان اینكه در كوتاه مدت نمی توان كاری برای ممانعت از بروز این چنین مشكلاتی انجام داد، یادآور شد: در بلند مدت احداث سد تنظیمی در پایین دست سد سیمره و نیز جابجایی و ساماندهی ابنیه كشاورزی از حریم و بستر رودخانه مهمترین راه كارها برای جلوگیری از تكرار این حادثه است.
فرماندار بدره با اشاره به تداوم بارش ها در این شهرستان و مشخص نبودن میزان اولیه خسارت ها گفت: در این بارش ها 40 راس دام عشایر تلف شدند و یك دستگاه آمبولانس متعلق به جمعیت هلال احمر نیز در حین ماموریت و خدمات رسانی واژگون شد و خسارتی به این وسیله نقلیه امدادی وارد شد.
دبی ورودی آب به سد سیمره در بارش های اخیر به یك هزار و 100 مترمكعب در ثانیه رسیده است.
بارش شدید باران و جاری شدن سیل در برخی نقاط استان ایلام از جمله شهرستان های آبدانان، دهلران، سیروان، چرداول مشكلات زیادی برای مردم ایجاد كرده و خسارت های زیادی به زیرساخت ها، راه ها، تاسیسات زیربنایی، منازل مسكونی و مزارع كشاورزی وارد كرده است.
بارش باران كه از روز چهارشنبه با شدت بیشتری در استان ایلام آغاز شده تا پایان روز جاری نیز براساس اعلام اداره كل هواشناسی ادامه دارد و احتمال جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه نیز دور از انتظار نیست.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: