کد خبر: ۱۴۰۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 02
در دومین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر فیلم«شماره 17سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری با نمایش چالش‌های دختران در آستانه چهل‌سالگی و ناباروری آن‌ها پس‌ازاین سن، دغدغه دختر جوانی را نشان می‌داد که اگر به‌زودی به توصیه پزشک معالجش، ازدواج نمی‌کرد، دیگر نمی‌توانست بچه‌دار شود. این فیلم ازجمله آثار قابل‌توجهی بود که در این روز، درکاخ جشنواره به نمایش گذاشته شد.
شفا آنلاین:محمود غفاری کارگردان فیلم «شماره 17 سهیلا»گفت:«اولین مواجهه‌ای که با مخاطبان فیلمم داشتم بسیار برایم هیجان‌انگیز بود. به‌هرحال من هم در آستانه ۴۰ سالگی قرار دارم و خوب می‌دانم افرادی که در این سن و سال هستند با مشکلات زیادی مواجه‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید از طرفی دیگر این موضوع از جنبه سینمایی برایم اهمیت داشت و فکر کردم جذاب است چنین دختری در موقعیت‌های مختلف قرار بگیرد و داستان‌های او روایت شود.» او ادامه داد: «چند وقت پیش، یک آگهی در روزنامه دیدم به نام صندلی سپید که چنین موقعیتی داشت. به آنجا رفتم و آدم‌هایی را در این جلسه دیدم که به نظرم جذاب آمد درباره‌شان فیلم بسازم. البته فیلم‌های کوتاه قبلی‌ام نیز درباره زنان بود و مسائل این‌چنینی باوجود سختی‌هایش برایم جالب است.»
زهرا داود نژاد بازیگر نقش«سهیلا» نیز گفت:« ازآنجاکه موضوع فیلمنامه مربوط به زن و دغدغه و کمبودها و روزمرگی‌هایش می‌شد، برایم مقدس بود. در درجه دوم فیلم قبلی آقای غفاری را دیده بودم و می‌دانستم باکسی کار می‌کنم که کار بلد است و شعورمندی خاصی دارد. هرچند که در این میان کار سخت بود اما خوشحالم نتیجه به‌گونه‌ای بود که مخاطب دوست داشت. به‌هرحال این کار از دل برآمد و بر دل نشست.»
کارگردان «شماره ۱۷ سهیلا» با اشاره به مشکلاتی که گروه برای دریافت مجوزهای تصویربرداری داشت، بیان کرد:«شهرداری مجوز فیلم‌برداری در مترو را به‌سختی صادر کرد، حتی ۴۰ مورد اصلاحیه به فیلمنامه وارد کرد تا بتوانیم در مترو فیلم‌برداری کنیم. شهرداری ۲ خانم را فرستاده بود که آن‌ها ما را کنترل کنند. ما هم در آخر نسخه دیگری به آن‌ها دادیم و نسخه مقبولمان را به جشنواره فرستادیم. الآن که شهرداری متوجه شده، می‌گوید چک‌اش را به اجرا می‌گذارد.»
علیرضا داوودنژاد که دخترش در این اثر بازی داشت در مورد فیلم «شماره ۱۷سهیلا» گفت:«این فیلم نمونه‌ای از فیلم‌هایی است که همیشه دوست دارم ساخته شود. موضوع این فیلم و شخصیت‌ها و روابطشان واقعی است و درعین‌حال هم جذابیت سینمایی دارد. «شماره ۱۷سهیلا» نمونه‌ای از سینمای ملی است که دوست دارم دوباره آن را ببینم.» ازجمله دیگر آثاری که در این روز در کاخ جشنواره به نمایش گذاشته شد و به‌نوعی به موضوع بهداشت و درمان توجه داشت فیلم« دعوت‌نامه» به کارگردانی مهرداد فرید بود.
این فیلم داستان زوج جوانی بود که برای تامین هزینه‌های جراحی قلب کودک خردسالشان، مجبور به اقدامات دور از ذهن می‌شوند و درنهایت نیز با مرگ مغزی یک دختر خردسال و اهداء عضو او، کودکشان بهبود پیدا می‌کند. البته کارگردان این فیلم با واکنش‌های منفی از حاضرین در نشست خبری و سالن نمایش فیلم روبرو شد. فرید دراین‌باره گفت:« خودم فکر می‌کردم فیلم‌سازی که با بک‌گراند مذهبی فیلم می‌سازد با واکنش منفی تماشاگران مواجه می‌شود. به عبارتی این کار قدم زدن روی لبه تیغ بود و از پیش می‌دانستم برخی از بخش‌ها شرایط نرمالی ندارد ممکن است قربانی چنین سوژه‌ای بشویم اما تلاش کردیم از لبه تیغ عبور کنیم. بنابراین امیدوارم در اکران عمومی مخاطب عام از آن لذت ببرد و آنچه را که می‌خواستیم منتقل کنیم.»
شقایق فراهانی بازیگر این فیلم گفت:«: من سه سال است که بازیگر پرکار سینما هستم. سه سال پیش بحران بدی را پشت سر گذاشتم که این بحران را به لحاظ روحی باکار جلو بردم. از طرفی من در خانواده‌ای بزرگ شدم که از بازی در نقش مکمل یا اصلی ترسی ندارم. امسال نیز در جشنواره در نقش‌های اصلی حضور دارم. به‌طور کل من بازیگر کارگردان‌محوری هستم.»این فیلم در زمان نمایش در برج میلاد با خنده، دست و سوت بسیاری همراه بود و بسیاری از مخاطبان در حین نمایش فیلم، سالن را ترک کردند.اما فیلم«تابستان داغ» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد آخرین فیلمی بود که در دومین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره به نمایش گذاشته شد. این فیلم داستان زندگی یک و زن و مرد پزشک است که بر سر ادامه زندگی در شهر تهران یا همدان دچار درگیری و چالش باهم هستند و خانم پزشک برای فعالیت‌های بیشتر درزمینه کاری خود، به دنبال پیدا کردن پرستاری برای نگهداری شبانه از تنها فرزندش است. اهمال این مادروپدر درنهایت به مرگ فرزند می‌انجامد. این فیلم چالش‌های روبرو در زندگی پزشکان را نیز به‌نوعی نشان می‌دهد ازجمله درگیری پزشک مرد با خانواده بیماری که زمان جراحی فوت کرده و دیگر مسائلی که پزشکان نیز در زندگی شخصی خود با آن درگیر هستند.
البته این اثر نیز نتوانست نظر مثبت منتقدان و حاضرین در کاخ جشنواره را به خود جلب کند، زیرا بسیار متاثر از سینمای اصغر فرهادی بود.
پزشک زاد در ارتباط با «تابستان داغ» گفت:« چند سال بود که دغدغه این را داشتم قصه‌ای را کارکنم که با فیلمنامه پیام کرمی مواجه شدم و در این فیلمنامه هر اقتباسی که می‌توانستم از رمان داشته باشم، وجود داشت و پس از چندین بار بازنویسی به این چارچوب رسیدیم.»
ایرج‌زاد درباره شباهت فیلم با فیلم‌های فرهادی گفت:«هر فیلمساز اولی به این فکر می‌کند که فیلمش دارای چه حال و هوا و فضایی باشد، من برای آشنایی عواملم با نوع روایت، ۵ فیلم کوتاهم را به آن‌ها نشان دادم و ما درباره جای کات‌ها، سکوت‌ها صحبت کرده بودیم که درست متضاد سینمای آقای فرهادی بود و فیلم مطلقاً بر اساس کارهای وی نبود.»
او درباره شباهت فیلم با «کریمر علیه کریمر» گفت: «در زوج‌های امروز، همچنان آدم‌ها به دنبال اهداف شخصی خود هستند و نسبت به خانواده‌ای که تشکیل داده‌اند مسئول نیستند و این مهم‌ترین نکته‌ای بود که از فیلم «کریمر علیه کریمر» گرفتم.»
صابر ابر بازیگر «تابستان داغ» گفت: «مهم‌ترین نکته، گروه صمیمی بود و مشورت‌های زیادی قبل از شروع فیلم‌برداری داشتیم.»
پریناز ایزدیار بازیگر نقش پرستار در این فیلم نیز گفت:«پس از صحبت با آقای ایرج زاد و تکلیف روشنشان با فیلمنامه برای انتخاب این فیلم مطمئن شدم.» علی مصفا درباره دلایل خود برای انتخاب این فیلم، گفت: «من قبلاً تجربه کار با بهمنش را داشتم و فیلمنامه برایم جذاب بود، همچنین دوست داشتم با بازیگران جوان کارکنم و حس جوانی کنم.»
مینا ساداتی بازیگر نقش پزشک هم درباره مردسالار بودن جامعه و نقشش در فیلم، گفت:« در طول فیلم‌برداری با کارگردان درباره این موضوع که چرا همیشه زن‌ها باید مورد ستم واقع شوند، کلنجار می‌رفتم، اما در جلسات فیلمنامه خوانی زیادی که داشتیم، چیزی که در فیلم درباره رنج زنان می‌بینید، بسیار تلطیف شد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: