کد خبر: ۱۴۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 31
افسردگی، استرس، اضطراب، اختلال در تصور فرد از بدن خود، تغییر احساس زنانگی، مشکلات روابط بین فردی و نگرانی از عدم کنترل بیماری از عمده‌ترین مشکلات روانشناختی مبتلایان به سرطان بخصوص سرطان سینه است.
شفا آنلاین:پژوهشگران علوم پزشکی در کالج یوسی‌ال (UCL) لندن می گویند نتایج بررسی های آنان نشان داده است که افسردگی به خصوص در افزایش خطر احتمالی مرگ در بیماران مبتلا به سرطان خون، روده، پانکراس و پروستات موثر است.

به گزارش شفا آنلاین:، نتایج یک مطالعه پزشکی مشخص می‌کند موارد مرگ و میر در بیمارانی که به سرطان خون، روده، لوزالمعده (پانکراس) و سرطان پروستات مبتلا هستند و در عین حال با مشکلات روحی و روانی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند بیشتر دیده شده است.

افسردگی، استرس، اضطراب، اختلال در تصور فرد از بدن خود، تغییر احساس زنانگی، مشکلات روابط بین فردی و نگرانی از عدم کنترل بیماری از عمده‌ترین مشکلات روانشناختی مبتلایان به سرطان بخصوص سرطان سینه است.

این مقاله که در نشریه "بریتیش مدیکال ژورنال” منتشر شده، نتیجه مطالعه‌ای است که در انگلیس و ولز انجام شده. محققان کالج دانشگاهی لندن معروف به یوسی‌ال (UCL) در این تحقیق به بررسی بیش از ۱۶۰ هزار پرونده بیماران مبتلا به سرطان پرداخته‌اند.

به گزارش دویچه‌وله، این مطالعه ۱۰ دوره طولانی داشته و محققان در جریان آن در مجموع ۱۶۳ هزار پرونده پزشکی را طی ۱۰ سال بررسی کرده‌اند. در این مدت ۴۳۰۰ نفر از بیمارانی که پرونده‌شان در این پروژه مورد بررسی قرار گرفت، به خاطر پیشرفت سرطان جان خود را از دست دادند.

با این حال محققان در این مطالعه تاکید کرده‌اند که نتایج این تحقیق به طور خودکار نشان‌دهنده آن نیست که رابطه‌ علت و معلولی دقیق و مشخصی میان افسردگی و مرگ در پی سرطان وجود دارد.

آنها بر این نظرند که آن‌چه از نتایج این تحقیق می‌توان برداشت کرد این واقعیت است که سلامت جسمی و روحی در ارتباط دائم با هم هستند و عدم کارآیی یک بخش تاثیرات خود را در بخش‌های دیگر نیز می‌گذارد.

اطلاع از ابتلا به سرطان در ابتدا با ایجاد بحران برای افراد همراه است،اما به تدریج بیشتر بیماران قادر خواهند بود با بیماری کنار آیند.

این بیماران برای انطباق بهتر با شرایط موجود نیازمند همکاری و حمایت اعضای خانواده خود به ویژه همسرانشان هستند. احساس عدم کنترل بر روی بیماری مهمترین مشکلی است که بیماران با آن مواجه می‌شوند

ادامه فعالیت‌های اجتماعی، تعریف نقش های جدید متناسب، برقراری روابط دوستانه، عضویت در گروه های حمایتی و مراجعه به موقع به روانپزشک در صورت احساس استرس و ناراحتی، در روند بهبودی روانشناختی فرد تأثیر مثبت دارد.پزشکان بدون مرز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: