کد خبر: ۱۴۰۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 30
معاینه چشم به تشخیص مشکلات چشمی در مراحل ابتدایی- زمانی که بیشترین قابلیت درمان را دارند- کمک می‌کند.
شفا آنلاین:معاینه چشم کامل شامل یک سری آزمایش است که به منظور ارزیابی بینایی و بررسی وجود بیماری چشمی طراحی شده است. چشم پزشک ممکن است از وسایل متنوعی استفاده کند یا مستقیما نوری به چشم بتاباند و از شخص بخواهد از پشت لنزهای متنوعی نگاه کند. هر آزمایشی که طی معاینه چشم به کار می‌رود جنبه متفاوتی را از بینایی ارزیابی می‌کند.
علت انجاممعاینه چشم به تشخیص مشکلات چشمی در مراحل ابتدایی- زمانی که بیشترین قابلیت درمان را دارند- کمک می‌کند.

به گزارش  شفا آنلاین:معاینات منظم چشمی این شانس را به متخصص چشم می‌دهد تا نکات لازم را برای مراقبت از چشم در اختیار شخص قرار دهد و به وی کمک کند تا تغییرات چشمی را تصحیح کند یا خود را با آن تطبیق دهد.
چه وقت برای معاینه چشم مراجعه کنیم؟
عوامل متعددی ممکن است در تعیین فواصل تکرار معاینه چشم دخیل باشند، از جمله: سن، سلامت چشم و خطر ابتلا به مشکلات چشمی. توصیه‌های کلی به شرح زیر است:
کودکان 5 ساله و کوچک‌تر: در کودکان زیر 3 سال پزشک اطفال وجود رایج‌ترین مشکلات را در این سن بررسی می‌کند، شامل تنبلی چشم و انحراف چشم به داخل یا خارج. براساس میزان رغبت و همکاری کودک اولین معاینه کامل چشمی باید در 3 تا 5 سالگی انجام گیرد.
کودکان سنین مدرسه و نوجوانان: بینایی کودک پیش از آنکه به کلاس اول برود بررسی می‌شود. در صورتی که کودک هیچ نشانی از مشکلات چشمی یا سابقه فامیلی مشکلات چشمی نداشته باشد، باید هر 2 سال یک‌بار مورد معاینه قرار گیرد اما اگر کودک مشکلات چشمی یا سابقه فامیلی مشکلات چشمی دارد معاینات باید طبق نظر پزشک صورت گیرد.
بزرگسالان: به طور کلی، اگر شخص هیچ علامتی از مشکلات چشمی نداشته باشد، در دهه 20 و 30، بینایی باید هر 5 تا 10 سال یک مرتبه بررسی شود. در 40 تا 65 سالگی بینایی باید هر 2 تا 5 سال یکبار و بعد از 65 سالگی باید هر 1 تا 2 سال یک‌بار بررسی شود. در افرادی که از عینک استفاده می‌کنند یا سابقه فامیلی بیماری چشمی دارند یا مبتلا به یک بیماری مزمن هستند که احتمال ابتلا را به بیماری چشم بیشتر می‌کند- مثل دیابت- فواصل معاینات چشم باید کوتاه‌تر شود.
مراجعه برای معاینه چشم
چشم‌ پزشک: چشم پزشک‌ها تامین کننده مراقبت کامل از چشم مثل معاینات کامل چشمی، تجویز لنزهای اصلاحی، تشخیص و درمان بیماری‌های پیچیده چشمی و انجام جراحی چشم هستند.
بینایی‌سنج: بینایی‌سنج‌ها تامین کننده خدماتی مشابه با چشم پزشک‌ها هستند، مثل: ارزیابی بینایی، تجویز لنزهای اصلاحی، تشخیص اختلالات رایج چشمی و درمان بیماری‌های مشخص چشمی با دارو. اما بیمار هنگام ابتلا به بیماری‌های پیچیده‌تر چشمی یا شرایطی که به جراحی نیاز دارد به چشم پزشک ارجاع می‌شود.
عینک‌ساز: عینک‌سازها کارهای مربوط به تجویزات عینک را انجام می‌دهند، مثل: مونتاژ کردن عینک، تطبیق دادن و فروش آنها. برخی عینک‌سازها ممکن است لنزهای تماسی نیز بفروشند.
اینکه کدام متخصص را انتخاب کنید بستگی به ترجیح شخصی شما دارد. هر متخصصی ممکن است برای درمان مشکل چشمی خاصی مناسب باشد.
آنچه از پزشک انتظار می‌رود
در صورتی که شخص برای اولین بار مورد معاینه قرار می‌گیرد یا پزشک خود را عوض کرده، از وی سوالاتی درباره سابقه بینایی‌اش‌ پرسیده می‌شود. پاسخ‌های شخص به پزشک کمک می‌کند خطر بیماری چشم یا مشکلات بینایی را دریابد. شخص باید آمادگی ارائه اطلاعات خاصی را داشته باشد، از قبیل:
آیا در حال حاضر هیچ مشکل چشمی دارید؟
آیا در گذشته هیچ مشکلی در چشم خود داشته‌اید؟
آیا هنگام تولد نارس بودید؟
آیا در حال حاضر از عینک یا لنزهای تماسی استفاده می‌کنید؟ اگر چنین است، آیا از آن راضی هستید؟
در سال‌های اخیر چه مشکلاتی از نظر سلامتی داشته‌اید؟
آیا داروی خاصی مصرف می‌کنید؟
آیا به دارو، غذا یا ماده خاصی حساسیت (آلرژی) نشان می‌دهید؟
آیا در خانواده‌تان شخصی مشکل چشمی دارد، مثل آب مروارید (کاتاراکت) یا آب سیاه (گلوکوما)؟
آیا در خانواده‌تان شخصی مبتلا به دیابت، پرفشاری خون، بیماری قلبی یا مشکلات سلامت دیگر که بتواند تمام بدن را تحت تاثیر قرار دهد، هست؟
اگر از عینک یا لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، آنها را همراه خود به چشم پزشکی ببرید. پزشک می‌خواهد از مناسب بودن آنها برای شما اطمینان حاصل کند. برای انجام برخی از آزمایشات لازم است عینک و لنز خود را درآورید. آزمایش‌هایی که در آنها برای رنگ کردن موقت چشم از رنگ (فلوئورسین) استفاده می‌شود، ممکن است موجب رنگ گرفتن دائم لنزهای تماسی شوند، بنابراین پیش از چنین آزمایشاتی باید لنز را از چشم خارج کرد.
مراحل معاینه چشم
ابتدا پزشک سوالاتی را در رابطه با تاریخچه پزشکی یا هر مشکل بینایی که تاکنون تجربه کرده‌اید، می‌پرسد.
سپس، پزشک برای اطمینان از سالم بودن سطح خارجی چشم آنها را با نور معاینه می‌کند.
در پایان، پزشک میزان بینایی شما را می‌سنجد، نیاز به استفاده از عدسی‌های اصلاحی را بررسی می‌کند و چشم را از نظر وجود علایم بیماری معاینه می‌کند.
بخشی از معاینه مثل پرسیدن تاریخچه پزشکی و معاینات مقدماتی چشم ممکن است توسط تکنسین دستیار پزشک صورت گیرد.
طی معاینه چشم ممکن است چندین آزمایش متفاوت انجام شود، آزمایشاتی که برای بررسی بینایی و مشاهده ظاهر و کارکرد تمام قسمت‌های چشم طراحی شده‌اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: