کد خبر: ۱۰۴۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 12
شفا آنلاین>سلامت>چشم یکی از اعضای مهم و حساس بدن به شمار می‌رود که حفظ سلامت آن همواره مورد توجه بوده است.
به گزارش شفا آنلاین،نتایج بررسی‌ها و پژوهش‌های محققان و متخصصان نشان می‌دهد، تغذیه سالم نخستین گام برای حفظ سلامت چشم‌ها است.دکتر امید صالح‌پور  می‌گوید: رعایت تغذیه سالم و مناسب می‌تواند گامی مهم در حفظ سلامتی قسمت‌های مختلف چشم باشد.

 در حقیقت استفاده از مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌تواند باعث پیشگیری از ایجاد اختلال در عملکرد سیستم بینایی شده و به حفظ قدرت بینایی تا دوران سالمندی کمک کند.

  البته نباید فراموش کرد که استفاده بیش از حد از برخی ویتامین‌ها نه تنها به سلامت چشم‌ها کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد قسمت‌های مختلف چشم و حتی سایر اعضای بدن شوند.
برای مثال می‌توان گفت استفاده بیش از حد  ویتامین A منجر به رسوب آن در برخی اعضای بدن مانند کبد  شده و این عارضه می‌تواند سلامت کبد را با خطر مواجه کند.
این متخصص بیماری‌های چشم در ادامه می‌افزاید: استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه، لبنیات کم چرب، گوشت مرغ و ماهی در کنار مصرف آجیل و غلات می‌تواند سلامت قسمت‌های مختلف چشم را تأمین کند. در این مبحث نکته مهم و قابل توجه این است که تا حد امکان باید از مصرف نمک و چربی های اشباع خودداری کرد.
دکتر صالح‌پور با تأکید بر رعایت اصول صحیح تغذیه عنوان می‌کند: با وجود تأکید بر استفاده از یک رژیم غذایی صحیح، باز هم گروهی از افراد جامعه نمی‌توانند از برخی مواد مغذی و مورد نیاز چشم‌ها استفاده کنند از این رو به این افراد توصیه می‌شود تحت نظر پزشک  از مکمل‌های غذایی حاوی انواع ویتامین‌ها  و مواد معدنی استفاده کنند.
وی با اشاره به نقش برخی از ویتامین‌ها تصریح می‌کند: ویتامین A و بتاکاروتن که بیشتر در میوه‌ها و سبزیجات تازه، شیر و تخم مرغ یافت می‌شود برای بهتر شدن دید هنگام شب مناسب است.
این ویتامین برای عملکرد درست غدد ترشح اشک هم مناسب است. ویتامین   C که در بیشتر سبزیجات و میوه‌های تازه بخصوص در مرکبات  وجود دارد می‌تواند مانع ابتلا به آب مروارید شود به همین دلیل مصرف مواد حاوی این ویتامین توصیه می‌شود. ویتامین‌های گروه  B نیز دسته‌ای دیگر از ویتامین‌ها هستند که مصرف آنها می‌تواند مانع تخریب بخش‌های مختلف چشم مانند (ماکولا) در دوران سالمندی شود. همانطور که می‌دانید این ویتامین‌ها در گوشت،‌ شیر و تخم مرغ و میوه هایی مانند موز به وفور وجود دارد. ویتامین D هم که در تخم مرغ و جگر وجود دارد می‌تواند هنگام افزایش سن مانع  تخریب ماکولا شود.

این چشم پزشک در خاتمه می‌گوید: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.
 می‌توان با تغذیه سالم مانع بروز برخی بیماری‌های چشم مانند تخریب ماکولا در اثر افزایش سن شد اما این بدان معنا نیست که می‌توان با زیاده روی در خوردن برخی مواد غذایی همه بیماری‌های چشم را درمان کرد.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: