کد خبر: ۱۴۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 28
پیشتر ها یکی از بدیهی ترین معیارهای انتخاب مساجد برای برگزاری مراسم ختم متوفی نزدیکترین مسجد به محل زندگی فرد بود، اما این روزها بدیهی ترین ها معنایی ندارد و مسجد برگزارکننده مراسم ختم حتی تبدیل می شود به محلی برای جولان فاصله طبقاتی.
شفاآنلاین>اجتماعی>این روزها نه تنها زندگی کردن که مردن هم خرج دارد، شاید خیلی بیشتر از زندگی کردن تنها تفاوتش این که خرجش به عهده متوفی نیست.

به گزارش شفاآنلاین،از خرج های بسیار مراسم سوگواری گفته اند و نوشته اند هزینه هایی که از لحظه قطعی بودن مرگ آغاز می شود و گاه تا یک سال به طول می کشد. این آیین هم مثل خیلی دیگر از رسوم در این روزها تبدیل شده است به محلی برای تفاخر ، برای نزدیک شدن به طبقه ای از جامعه که حتما به نظر خانواده متوفی در شان آنها باشد. این موضوع از خرید قبر آغاز می شود و تا برگزاری مراسم سوگواری در مسجدی خاص ادامه می یابد.

پیشتر ها یکی از بدیهی ترین معیارهای انتخاب مساجد برای برگزاری مراسم ختم متوفی نزدیکترین مسجد به محل زندگی فرد بود، اما این روزها بدیهی ترین ها معنایی ندارد و مسجد برگزارکننده مراسم ختم حتی تبدیل می شود به محلی برای جولان فاصله طبقاتی. اینکه شاید دور از شان خانواده متوفی باشد که مسجدی در محله های پایین شهر برگزار کننده مراسم باشد.

فارغ از هزینه های گزاف قیمت قبور ( که سر به میلیاردها تومان می زند) قیمت مساجد برگزار کننده هم تفاوت های بسیاری دارد. از رقم هایی همچون 300 هزار تومان برای یک ساعت و نیم گرفته تا دو و نیم میلیون تومان.

بسیاری از کافه های شهر این روزها «تم» پیدا کرده اند، به این مفهوم که مثلا پاتوق روزنامه نگاران یک کافه خاص است و تئاتری ها در یک کافه دیگر جمع می شوند و ورزشکاران قهوه شان را در یک کافه ویژه نوش جان می کنند. همین دلیلی می شود اگر شما حتی اگر سررشته ای هم از روزنامه نگاری نداشته باشید اما سروکله تان در کافه مخصوص این قشر پیدا شود شما می توانید یک روزنامه نگار بالقوه محسوب شوید. این روایت پس از مردن در انتخاب مساجد مراسم ختم مصداق پیدا می کند. به عنوان مثال مسجد نور میدان فاطمی معمولا محل برگزاری چهره های شناخته شده سیاسی است ، از چهره های سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان گرفته تا ستاره های دنیای هنر مثل مرتضی پاشایی. این قصه محدود به سیاسیون نیست که مراسم متوفیان نزدیک به ورزشکاران و سینماگران در مسجد الغدیر میرداماد برگزار می شود و مسجد جامع شهرک غرب هم به عنوان یکی از گران ترین مساجد محل برگزاری مراسم ختم میزبان افراد طبقه مرفه است.

البته بسیاری از ارگان ها و نهادها هم برای متوفیان کارمند خود مسجدی ویژه دارند که شاید نمونه بارزش مسجد بلال سازمان صدا و سیما یا مسجد دانشگاه امام صادق (ع) باشد.

مسجدی با معماری مدرن و مهمانان سرشناس
رقم های دریافتی مساجد با توجه به همین معیارها از 300 هزار تومان تا دو و نیم میلیون تومان در نوسان است. این رقم ها اغلب برای برگزاری مراسم، پرسنل پذیرایی (نه خود مواد پذیرایی مثل خرما و حلوا)، مداح، قاری و واعظ گرفته می شود. با این شرایط مسجد الجواد میدان هفت تیر که یکی از مساجد معروف تهران است برای یک ساعت و نیم رقم یک میلیون و صدهزار تومان دریافت می کند. مسجد الجواد یکی از اولین مسجدهای مدرن از لحاظ معماری در ایران است. مسجدی که توسط مهندس ابراهیمی طراحی و ساخته شده و مراسم بسیاری از چهره های سرشناس در آنجا برگزار شده است. احسان نراقی جامعه شناس ، ایرج قادری کارگردان سینما ، مادر جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود بروجردی داماد بزرگوار امام (ره)، آیت‌ الله محمد مهدی موحدی کرمانی برادر آیت‌ الله محمد علی موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران و البته لیلا اسفندیاری بانوی کوهنوردی که در راه هیمالیا درگذشت از جمله چهره های سرشناسی بودند که مراسم ترحیمشان در این مسجد برگزار شد.


مسجدنور؛ پاتوق سیاسیون
بیشتر سیاسیون کشور حداقل یک بار هم که شده پایشان به این مسجد باز شده و برای یک بار هم که شده برای عزیزان خود و بقیه فاتحه‌ای در آن خوانده‌اند؛ «مسجد نور» محل اصلی ختم‌های سیاسیون زیادی است.

مسجد نور در میدان فاطمی مسجد معروفی که همیشه شلوغ است و علاوه بر اهالی محل، آدم‌های معروف دیگری از هنرمندان گرفته تا رجال سیاسی کشور حداقل یک بار گذرشان به آن افتاده است. مسجدی که بارها شاهد حضور یکجای افراد از جناح‌های سیاسی مخنلف در سایه آرامش بوده است تا نشان دهد هنوز هم مسجد مهم‌ترین مکان برای همدلی و دوری از اختلافات است. کیومرث صابری یا همان «گل آقا» یکی از چهره های شاخصی بود که مراسم ترحیمش در این مسجد محل تجمع بسیاری از سیاستمداران شد. جایی که دکتر حبیبی (سوژه همیشگی طنرهای گل آقا) در سوگ کیومرث صابری اشک ریخت.

مسجد نور البته میزبان بسیاری از چهره های هنری هم بوده است که می توان به مراسم ترحیم مادر محمدرضا شجریان و مرحوم ایرج بسطامی خواننده ایرانی هم اشاره کرد. این مسجد آنقدر مورد علاقه هنرمندان بوده است که متولیان این مسجد برای مراسم‌های هنرمندان و موسیقی‌دان‌ها و هنرپیشه‌ها از سخنران ویژه ای بهره می برند که آن هم حاج آقای یاری است که برادر و پسر او بازیگر است. مراسم ترحیم پدر مصطفی پورمحمدی وزیر سابق کشور، مراسم ترحیم برادر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، مراسم ختم حجت‌الاسلام شجونی، ختم والده محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور، مراسم ختم برادر سرلشکر رحیم صفوی، مجلس ختم پدر حسن قشقاوی و البته چهره های ورزشی همچون مراسم والده احمدرضا عبدزاده و پژمان جمشیدی و همچنین مراسم ترحیم غلامحسین مظلومی در این مسجد معروف تهران برگزار شد.

مسجد نور برای یک ساعت و نیم مراسم رقم یک میلیون و دویست هزار تومان دریافت می کند که شامل قاری و مداح و واعظ و همچنین پرسنل پذیرایی می شود.

پخش آنلاین مراسم از مسجد شهرک غرب
مسجد جامع شهرک غرب هم یکی از مساجد بزرگ و البته باشکوه تهران است. مسجدی که محل برگزاری مراسم ختم و ترحیم بسیاری از چهره های سرشناس است. مسجدی که البته در میان مساجد تهران برای یک ساعت و نیم مراسم رقم بالاتری هم دریافت می کند. این مسجد برای این زمان مبلغ دو و نیم میلیون تومان دریافت می کند که مثل بسیاری از مساجد دیگر شامل مداح، قاری، واعظ و البته پرسنل پذیرایی هم می شود. از امکانات جالب توجه دیگر این مسجد پخش آنلاین مراسم در این مسجد است که می توان از وب سایت این مجلس مراسم ترحیم را به صورت آنلاین تماشا کرد. این مسجد میزبان طیف ویژه ای نیست و مراسم بسیاری از چهره ها از حبیب محبیان خواننده گرفته تا منصور پورحیدری پیشکسوت فوتبالی را میزبانی می کند. ترحیم مرحومه مرضیه حدیدچی (دباغ)، ترحیم پدر حسین رضا زاده، ختم داوود رشیدی، ترحیم مهدیه الهی قمشه ای، ترحیم حمید سبزواری و ختم مرحوم مهرداد اولادی از جمله مراسمی است که در این مسجد برگزار شده است.


قیمت مراسم دیگر مساجد تهران
قیمت مراسم ترحیم در مساجد دیگر تهران را می توان به راحتی با جستجو در گوگل به دست اورد. اگر رقم ها قدیمی هم باشد شماره تلفن این مساجد را به راحتی می توان در اینترنت پیدا کرد. مسجد الغدیر واقع در بلوار میرداماد برای اجرای مراسم ترحیم در 90 دقیقه مبلغ یک میلیون و سیصدهزارتومان دریافت می کند. اجاره سالن مسجد قدس واقع در بزرگراه چمران چهارراه سعادت آباد بدون پرسنل پذیرایی رقم 950 هزار تومان هزینه دارد. مسجد النبی (ع) در خیابان امیرآباد نبش خیابان شانزدهم همراه با پرسنل پذیرایی رقم 700 تومان دریافت می کند و مسجد حجت ابن الحسن (ع) واقع در سهروردی شمالی نرسیده به میدان قندی همراه با پرسنل رقم 550 هزارتومان بابت هزینه سالن می گیرد.جام جم آنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: