کد خبر: ۱۳۹۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 25
رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر ضمن تاکید بر ضرورت آموزش مردم در زمینه پیشگیری از ابتلا به سرطان، از ضعف این بخش در سیاستگذاری‌های کلان انتقاد کرد.

شفا آنلاین:رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر ضمن تاکید بر ضرورت آموزش مردم در زمینه پیشگیری از ابتلا به سرطان، از ضعف این بخش در سیاستگذاری‌های کلان انتقاد کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدعلی محققی در نشست خبری اولین کنگره شبکه ملی تحقیقات سرطان با بیان اینکه سرطان‌ها سومین معضل بزرگ نظام سلامت در بسیاری از کشورهای دنیا هستند، اظهار کرد: برای کنترل بیماری سرطان نیاز به برنامه‌ای ملی در کشور داریم. این برنامه یک توصیه شناخته شده از سوی سازمان بهداشت جهانی از سال 1984 به بعد است که بسیاری از کشورهای دنیا آن را در نظام سلامت خود تصویب کردند.

وی افزود: در ایران نیز تلاش‌های خوبی در این راستا صورت گرفته و در دستور کار شورای عالی سیاستگذاری وزارت بهداشت قرار گرفته است. در حال حاضر ابعادی از آن پیاده‌سازی شده و امیدواریم ابعاد دیگر آن نیز در آینده انجام شود.

محققی پیشگیری اولیه را در اولویت این برنامه عنوان کرد و گفت: ما به ده‌ها سال برنامه‌ریزی و اطلاع رسانی وسیع برای امور مردم در زمینه آموزش‌های پیشگیری از سرطان نیاز داریم. دخانیات باعث بیماری‌های زیادی در انسان می‌شود. اگر روند فعلی مصرف دخانیات در گروه‌های آسیب‌پذیرتر مانند جوانان، نوجوانان و زنان مهار شود، در نسل‌های آینده ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها کنترل می‌شود. هرم سنی کشور در حال حاضر جوان است، ولی در آینده تغییر می‌کند و این موضوع در ابتلا به سرطان موثر است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در برنامه‌های پیشگیری اولیه در کشور بسیار ضعیف است، افزود: به جای توجه صرف به درمان این بیماری، بخش پیشگیری نیز در دستور کار سیاستگذاران قرار گیرد. همچنین لازم است که آموزش‌ها به مردم منتقل شود. چرا که بیماری در وضعیت پیشرفته بسیار مهلک است و تبعات زیادی برای بیمار و نظام سلامت دارد. برای مثال اگر سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمانی ساده و ارزان خواهد داشت و خبری از نقص عضو نیز نخواهد بود.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر در سال‌های اخیر بیش از دوره های گذشته، آگاهی مردم نسبت به سرطان‌ها افزایش پیدا کرده است و به صورت کلی یک مرحله زودتر به پزشک مراجعه می‌کند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: طب تسکینی که مرحله چهارم درمان سرطان است و در دستور کار وزارت بهداشت نیز قرار گرفته، به زودی توسعه پیدا کند.

برچسب ها: انستیتو ، سرطان ، کانسر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: