کد خبر: ۱۳۹۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 24
قائم مقام وزیر بهداشت اعلام کرد؛
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به علت محدودیت های بودجه ای، متوسط زمان ساخت بیمارستان ها ۹ سال بوده که برخی بیمارستان ها هم ساخت آنها ۲۱ سال به طول انجامیده است.
شفاآنلاین>سلامت>قائم مقام وزیر بهداشت گفت: برای ساخت ۱۳ هزار تخت بیمارستانی با استفاده از سرمایه گذاری خارجی در حال رایزنی هستیم.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر ایرج حریرچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما،  با اعلام این مطلب که ۴۵ درصد تخت های بیمارستانی کشور فرسوده و فاقد ارزش بهسازی هستند، افزود: این تعداد در سال ۸۶ ، ۷۳ درصد مجموعه تخت های بیمارستانی کشور بود و هدفگذاری ما رساندن این تعداد به ۳۰ درصد در سال ۱۳۹۹ است.

وی گفت: در تهران وضعیت بدتر است بطوریکه در سال ۸۶، ۸۷ درصد تخت های بیمارستانی فرسوده بود که امسال به ۷۵ درصد کاهش یافته و هدفگذاری ما برای سال ۹۹ رساندن این تعداد به ۳۸ درصد است.

حریرچی افزود: در کنار بازسازی این تخت های فرسوده بیمارستانی نیازمند ایجاد ۱۰۰ هزار تخت جدید هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به علت محدودیت های بودجه ای، متوسط زمان ساخت بیمارستان ها ۹ سال بوده که برخی بیمارستان ها هم ساخت آنها ۲۱ سال به طول انجامیده است.

وی افزود: برخی بیمارستان هایی که در چند سال اخیر ساخته شده اند وضعیت مناسبی ندارند البته بیمارستان هایی که از این پس به بهره برداری می رسند دارای وضعیت بهتری هستند.

حریرچی گفت: مقاوم سازی یک ساختمان قدیمی بیمارستان معادل ساخت یک ساختمان جدید هزینه دارد.

وی افزود: تا سال ۹۲ در بهترین شرایط، سالانه ۱۷۰۰ تخت بیمارستانی تحلیل شده در حالی که پس از اجرای طرح بیمه سلامت تاکنون پنج هزار و ۲۵۰ تخت جدید تحویل داده شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت، گفت: در حالی که در ۱۰ سال منتهی به سال ۹۲ در مجموع ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه عمرانی بهداشتی و درمان هزینه شد در سه سال اخیر این مبلغ به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

حریرچی با بیان اینکه با وضعیت اعتبارات کنونی دولت قادر به تأمین بودجه های لازم عمرانی در حوزه بهداشت و درمان نیست افزود: در سال ۹۴ خیرین برای ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ میلیارد تومان و امسال هم تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان کمک کردند.

وی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار تخت فعال در کشور وجود دارد، گفت: ۴۰ بیمارستان خیریه در کشور وجود دارد و ۴۰ بیمارستان خیریه دیگر در حال ساخت است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به کمک های جدی نهادهای عمومی غیردولتی به این وزارتخانه برای ایجاد تخت های جدید بیمارستانی افزود: قرارداد ایجاد ۱۸ هزار تخت بیمارستانی با قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) بسته شده که ۵ هزار و ۴۸۰ از این تعداد در دست اجراست.

وی گفت: بنیاد برکت هم ۱۰ بیمارستان در مناطق محروم در دست ساخت دارد و بخش غیردولتی و خصوصی ایجاد ۴۷۰۰ تخت دیالیز را تقبل کرده است. 

حریرچی افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته ۸۰ درصد مردم کشور صرفاً با تعرفه دولتی می توانند از خدمات بهداشت و درمان استفاده کنند و برنامه ریزی های وزارت بهداشت و درمان در جهت همین بررسی هاست.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: برای ساخت ۱۳ هزار تخت بیمارستانی با استفاده از سرمایه گذاری خارجی در حال رایزنی با طرف های مختلف هستیم.

وی با بیان اینکه از نظر تخت های بیمارستانی در تهران در بدترین وضعیت قرار داریم افزود: راه حل این مشکل ایجاد یا بازسازی بیمارستان های ۱۵۰ تختخوابه در مناطق پرازدحام تهران نیست بلکه نیازمند یک وفاق ملی برای ساخت چندین بیمارستان بزرگ دو هزار تخته در اطراف تهران هستیم.

حریرچی با بیان اینکه ۷۰ درصد تخت های بیمارستانی را در اروپای غربی و آمریکا خیریه ها یا ارگان های غیرانتفاعی ایجاد می کنند گفت: این در حالیست که ۶۸ درصد تخت ها و ۸۰ درصد خدمات بهداشت و درمان در ایران دولتی است. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: