کد خبر: ۱۳۸۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۵ - 2017January 19
برای سه میلیون و 200 هزار کودک سه تا پنج سال کشور امسال غربالگری شنوایی انجام شد و 60 هزار کودک با مشکل تنبلی چشم نیز شناسایی شدند.
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی گفت: برای سه میلیون و 200 هزار کودک سه تا پنج سال کشور امسال غربالگری شنوایی انجام شد و 60 هزار کودک با مشکل تنبلی چشم نیز شناسایی شدند.

به گزارش شفا آنلاین،انوشیروان محسنی بندپی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستانهای شمالی سیستان و بلوچستان در سرسرای فرمانداری ویژه شهرستان زابل اظهار داشت: سازمان بهزیستی کشور این آمادگی را دارد که تجهیزات بینایی سنجی را به صورت رایگان در اختیار متخصصان دانشگاه علوم پزشکی زابل قرار دهد تا غربالگری بینایی سنجی را برای کودکان سه تا پنج سال در این منطقه انجام دهند.
وی تصریح کرد: همچنین این آمادگی را داریم که غربالگری ژنتیک را قبل از اجرایی شدن برنامه ششم توسعه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زابل در اسفند امسال در این منطقه اجباری کنیم.
وی ادامه داد: افرادی که در این طرح شرکت می کنند اگر بضاعت مالی نداشته باشند انجام آزمایش و هر گونه خدمات دیگر به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می گیرد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آسیب های اجتماعی گفت: این آسیب ها یک شبه و یا در طول سه سال به وجود نیامده بلکه انباشتی از کم کاری های گذشته نسبت به این مسائل بوده که امروز به عنوان یک چالش مطرح می شود.
محسنی بندپی اظهار داشت: پنج هزار و 300 تیم اجتماع محور در پنج هزار و 300 محله پرخطر از لحاظ اعتیاد در کشور مستقر هستند.
وی افزود: پنج درصد از اعتبارات تبصره 16 برای اشتغال بهبود یافتگان اعتیاد اختصاص داشت که این رقم امسال به 10 درصد رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: تمامی روستا مهدها و مهدهای کودک حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان از یک وعده غذای گرم بهره مند می شوند.
وی ادامه داد: با همکاری فرمانداران شهرستانهای تاره تاسیس سیستان این آمادگی وجود دارد که 20 درصد از مهدهای کودک منطقه شهری این شهرها نیز از یک وعده غذای گرم بهره مند شوند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: پرداخت یارانه به روستا مهدهایی که مردم آن روستا توان اقتصادی خوبی نداشته باشند 2 برابر می شود.
محسنی بند پی اظهار داشت: با توجه به اینکه 474 ردیف تشکیلاتی در ادارات بهزیستی سیستان و بلوچستان وجود دارد در حال مکاتبه با سازمان استخدامی کشور هستیم تا این تعداد به طور ویژه در استان در جهت رفع کمبود نیروی انسانی استخدام شوند.
وی تصریح کرد: از نمایندگان محترم سیستان درخواست داریم تا موضوع استخدامی این تعداد نیرو را در مجلس پیگیری کنند.
نماینده مردم شهرستان های زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به سرنوشت لایحه منطقه آزاد سیستان گفت: تا زمانی که محدوده منطقه آزاد سیستان تعیین نشود نمی توان این لایحه را به صحن علنی مجلس برد.
احمد علی کیخا اظهار داشت: براساس تفسیر شورای نگهبان تعیین محدوده مناطق آزادی که دولت به مجلس ارائه می کند برعهده مجلس است نه دولت.
وی افزود: تمامی نمایندگان سیستان و بلوچستان تلاش کردند که منطقه آزاد سیستان به تصویب برسد و در این زمینه جلسات متعددی با رئیس مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش های مجلس برگزار شده تا آنان را نسبت به اهمیت منطقه آزاد در اقتصاد و معیشت مردم این منطقه آگاه سازیم.
وی تصریح کرد: در طول تاریخ انقلاب اسلامی خدمات بسیار زیادی در خصوص زیرساخت های سیستان از جمله احداث چاه نیمه ها، حفر کانال های زهکشی و اجرای طرح 46 هزار هکتاری انجام شده که قابل تقدیر است.
وی ادامه داد: در هیچ جای کشور طرحی به بزرگی طرح 46 هزار هکتاری که به صورت همزمان و بکپارچه برای آبرسانی به 900 روستا را هدف قرار داده باشد سراغ نداریم.
وی خاطر نشان کرد: اقتصاد و معیشت مردم سیستان وابسته به کشاورزی، صیادی و دامداری است که با وجود خسکسالی های چندین ساله آسیب های جدی بر اقتصاد این افراد وارد کرده است.
نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی گفت: افزون بر 90 درصد مردم سیستان شرایط اقتصادی و زیستی خوبی ندارند و در سخت ترین شرایط در حال زندگی هستند.
کیخا اظهار داشت: درآمدهای مردم سیستان امکان برآورده کردن هزینه های زندگی را نمی دهد و این نگاه ویژه ای را می طلبد تا نسبت به برطرف کردن مشکلات معیشتی آنان اقدام شود.
وی ادامه داد: بسیاری از مردم منطقه سیستان پول پرداخت قبوض آب و برق خودشان را ندارند و از این بابت در رنج بسیار زیادی به سر می برند.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و با ولایت نیمروز و فراه افغانستان هم مرز است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: