کد خبر: ۱۳۸۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۸ دی ۱۳۹۵ - 2017January 17
مواد غذایی حاصل از سویا شامل شیر سویا، توفو، سس سویا و روغن سویا می باشد. دانه های سویا حاوی مقادیر زیادی اسید فیتیک، آلفا لینولیک اسید وایزوفلاون میباشد. دانه سویا با کاهش خطر سرطان سینه و پروستات در ارتباط است.
شفا آنلاین: سویا یکی از انواع حبوبات است و بومی جنوب شرقی آسیا میباشد. دانه سویا به دلیل کاربردهای بسیار آن و خاصیت خوراکی اش بسیار معروف می باشد.

به گزارش شفا آنلاین:مواد غذایی حاصل از سویا شامل شیر سویا، توفو، سس سویا و روغن سویا می باشد. دانه های سویا حاوی مقادیر زیادی اسید فیتیک، آلفا لینولیک اسید وایزوفلاون میباشد. دانه سویا با کاهش خطر سرطان سینه و پروستات در ارتباط است. در ادامه به بررسی خواص درمانی سویا و مضرات آن می پردازیم.

فواید خوردن سویا و خواص درمانی آن
سویا حاوی پروتئین، ایزوفلاون و فیبر بوده که همه این مواد برای سلامتی مفیدند. پروتئین درون سویا میتواند فوایدی برای بیماری های قلبی، کاهش اثرات یائسگی،کاهش وزن،ورم مفاصل، عملکرد مغز و بهبود توان در ورزش دارد. سویا ممکن است بتواند خطر سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان را کاهش دهد. بعضی از خواص درمانی و فواید سویا شامل:

تاثیر قطعی
تاثیر بر کلسترول خون: اضافه کردن سویا به هر رژیم غذایی میتواند تاثیراتی بر سطح کلسترول خون داشته و کمی آنرا کاهش دهد. کاهش سطح کلسترول تا زمانیکه رژیم ادامه دارد، باقی میماند.

تاثیرات احتمالی
تاثیر بر فشارخون بالا :
سویا میتواند فشارخون را کاهش دهد، با این حال تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان سویای لازم برای کاهش فشارخون مورد نیاز است.

تاثیر بر یائسگی :
سویا گرگرفتگی را در زنان یائسه کاهش میدهد.

تاثیر سویا برحساسیت :
معمولا شیر سویا برای کودکان حساس به شیر عادی استفاده میشود.

تاثیر سویا بر سرطان :
سویا میتواند خطر سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ (colon) را کاهش دهد.

تاثیر سویا بر دردهای دوره ای پستان :
سویا میتواند بر دردهای دوره ای پستان که با سیکل قاعدگی در ارتباط اند تاثیر داشته و آن را کاهش دهد.

تاثیر سویا بر دیابت نوع 2 :
سویا ممکن است بتواند تاثیرات مفیدی بر سطح قندخون درافراد دیابتی داشته باشد.

سایر مواردی که ممکن است سویا در بهبود آنها نقشی داشته باشد اما هنوز ثابت نشده اند ، شامل :
- بهبود کیفیت ورزش
- سنگ صفرا
- بیماری های قلبی
- التهاب
- کم خونی فقر آهن
- بیماری های کلیوی
- سندرم متابولیک
- آرتروز
- عملکرد بهتر بدن در افراد میان سال
- پیر شدن پوست
- صدمه به نخاع
- کاهش وزن

مضرات سویا و موارد منع مصرف
سویا تقریبا خوراکی مطمئن و بی خطری می باشد و میشود در رژیم غذایی بزرگسالان، کودکان و یا حتی نوزادان استفاده نمود. با این حال:
آلرژی و حساسیت به سویا معمول بوده و اگر شما به سویا و یا سایر اعضای خانواده سویا حساسیت دارید، نمیبایست آن را مصرف نمایید. نشانه های حساسیت به سویا متفاوت بوده و میتواند شامل آب ریزش بینی، التهاب دستگاه گوارش و یا افت فشار ناگهانی شود.سویا خطر خونریزی را افزایش میدهد و در افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف میکنند، یا اختلالات خونریزی دارند میبایست با احتیاط و کم مصرف شود.سویا ممکن است سطح قندخون را پایین بیاورد پس افراد دیابتی و یا کسانیکه قندخون پایینی دارند باید با احتیاط آنرا مصرف کنند.افرادیکه دچارکم خونی، فیبروز کیستیک یا اختلالات تیروئید، معده، روده، سیستم ایمنی و قلبی دارند، باید با احتیاط مصرف شود.افراد مبتلا به نقرس بهتر است مصرف سویا را کم و محدود نمایند.

مصرف سویا در بارداری و شیردهی
سویا به عنوان جزئی از رژیم غذایی در زنان باردار و شیرده معمولا بدون اشکال میباشد. با اینحال از مصرف زیاد سویا در دوران بارداری و شیردهی باید خودداری نمود.

پزشک آنلاین

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

برچسب ها: خواص درمانی ، مضرات ، سویا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: