کد خبر: ۱۳۷۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۵ - 2017January 10
از آنجا که گاهی سردردهای عصبی، به سردردهای میگرنی شباهت دارند، بنابراین خوردن لبنیات پرچرب در این شرایط، باعث تشدید علائم می شود.
شفا آنلاین:مصرف برخی خوراکی ها در شرایطی که دچار سردرد هستیم می تواند ضمن محرک بودن سر درد موجب تشدید درد ما گردد. در زیر به غذاهایی که می تواند موجب سردرد و یا تشدید علائم آن در افراد حساس گردد اشاره می نماییم:

◉ لبنیات پرچرب:

به گزارش شفا آنلاین: از آنجا که گاهی سردردهای عصبی، به سردردهای میگرنی شباهت دارند، بنابراین خوردن لبنیات پرچرب در این شرایط، باعث تشدید علائم می شود. دلیل آن هم تجمع اسیدهای آمینه در رگ ها به دلیل کند شدن هضم و جذب آنهاست. با تجمع اسیدهای آمینه در رگ های خونی، به ویژه رگ های خونی مرتبط به سیستم عصبی، سردرد تشدید می شود.

◉ کافئینی ها:

خوردن چای و قهوه باعث رفع خستگی و درمان سردرد ناشی از خستگی می شود. اما درباره سردرد ناشی از خوردن قهوه که می تواند مانند محرک عمل کرده و باعث تنگ شدن عروق مغز و کاهش خونرسانی به مغز شود. خوردن چای کمرنگ تا حدی تاثیر مثبت دارد. اما قهوه، نسکافه، قهوه ترک، نشوابه های کافئین دار همگی محرک بوده و سردرد را تشدید می کنند.

◉ افزودنی ها:

مصرف مواد غذایی حاوی افزودنی های خوراکی، حتی آنهایی که روی برچسب آنها نوشته شده «حاوی افزودنی های مجاز خوراکی»، محرک بوده و سردرد را تشدید می کنند. افزودنی هایی مثل «سدیم گلوتامات» (MSG) به طور خاص باعث تشدید علائم می شوند. خوردن مواد غذایی حاوی این افزودنی برای افراد مبتلا به میگرن هم مناسب نیست.

◉ غذاهای آماده:

کنسروها، نوشابه های گازدار، انواع تنقلات شور یا شیرین، محصولات فرآوری شده مانند انواع سوسیس و کالباس و.. همگی مشکل ساز هستند. این خوراکی های فراوری شده افزودنی های دیگری مانند نمک، نیترات و نیتریت، ادویه و… نیز هستند که همگی محرک بوده و سردرد را تشدید می کنند.

خوردن بعضی از خوراکی ها و نوشیدنی ها دقیقا دوای درد است. حتما دیده اید وقتی کسی عصبانی است، اولین نوشیدنی که دستش می دهند، آب است. خوردن بعضی از خوراکی ها و یا نوشیدن بعضی از نوشیدنی ها مثل همین آب، باعث تخفیف علائم می شود.

◉ شربت آبلیمو:

نوشیدن شربت آبلیمو، همین نوشیدنی سنتی و ساده خودمان، باعث تخفیف علائم سردرد می شود. دلیل آن نیز تاثیر مثبت ویتامین C موجود در لیموی تازه است. بنابراین وقتی دچار سردرد عصبی شدید، یک لیوان شربت آبلیموی خنک نوشن جان کنید.

در شرایطی که به هر دلیل اضطراب و استرس دارید، می توانید تا شش فنجان کوچک آبلیمو در فواصل زمانی مختلف نوش جان کنید.

◉ آب خنک:

بی آبی و کم آبی خود یکی از عوامل ایجاد سردرد است. اگر در طول روز بدن به اندازه کافی آب دریافت نکند، دچار کم آبی شده و همین، زمینه ساز بروز سردرد است.

دلیل آن ینز بروز مشکل در جریان طبیعی خون و تاثیر منفی بر اکسیژن رسانی به سلول ها و بافت ها به ویژه سلول های مغز است. این مسایل باعث ایجاد سردرد می شوند.

بنابراین باید به اندازه کافی در طول روز، به ویژه زمانی که به سردرد عصبی دچار شده اید، آب بنوشید. اگر آبی که می نوشید خنک باشد، اثر آن بیشتر است.

◉ به منیزیم پناه ببریم:

مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، باعث جلوگیری از ابتلا به سردرد و دروصرت درگیری با سردرد عصبی، باعث درمان آن می شود. نیاز روزانه منیزیم در زنان ۲۷۰ میلی گرم و در مردان ۳۰۰ میلی گرم است که این نیاز در زمان ابتلا به سردرد عصبی افزایش می یابد. مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، باعث تسریع در روند گردش خون به ویژه خونرسانی به سلول های مغز می شود. انواغ غلات و حبوبات، سبزی های پهن برگ مانند اسفناج، خانواده کلم ها به ویژه کلم بروکلی، سیب زمینی آب پز یا به صورت پورژه، سرشار از منیزیم هستند.

خوردن غلات آماده با شیر بدون چربی یا غلات پخته برای شام یا ناهار، منیزیم لازم بریا بدن را تامین می کند. انواع آجیل های خام نیز سرشار از منیزیم هستند.

بنابراین بهتر است زمانی که عصبی هستیم، به جای حرص خوردن، کمی کلم بروکلی یا یک مشت آجیل خام، مثلا بسته خام نوشن جان کنیم.

◉ آبمیوه:

نوشیدن آبمیوه طبیعی، به ویژه انواع حاوی ویتامین C بسیار مفید است. وجود این ویتامین باعث تسریع در گردش خون و کاهش علائم ناشی از سردرد عصبی می شود. آب هویج، پرتقال، لیموترش و شیرین و… بهترین دارو برای رفع سردرد هستند.

◉ آب پزها:

زمانی که سردرد داریم بهتر است غذاهای سبک مصرف کنیم. بهترین غذا برای این طور مواقع، خوردن سبزیجات آب پز است. آماده کردن یک بشقاب سبیزیجات آب پز مانند کلم بروکلی، اسفناج، شلغم، سیب زمینی آب پز با پوست، ذرت، هویج، نخودفرنگی و…، هم باعث آرامش اعصاب ما با تمرکز روی مساله ای دیگر می شود و هم غذای سبک و سالمی را برای وعده ناهار یا شام تدارک دیده ایم که با خوردن آن آرام می شویم. پزشکان بدون مرز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: