کد خبر: ۱۳۷۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۹ دی ۱۳۹۵ - 2017January 08
ابراهیم نیک‌آیین مدیرعامل بنیاد پیشگیری و ارتقای سلامت دنیای آینده طرح عقیم سازی زنان کارتن خواب انعکاس دهنده نگرش حذف دیگری به بهانه اختلاف در نظر، عقیده و رفتار است
شفا آنلاین:مدیرعامل بنیاد پیشگیری و ارتقای سلامت دنیای آینده گفت: عقیم سازی راهکار مناسبی برای بیماری ایدز نیست و نباید در حوزه آسیب های اجتماعی صورت مساله را پاک کنیم.

به گزارش شفا آنلاین،ابراهیم نیک‌آیین مدیرعامل بنیاد پیشگیری و ارتقای سلامت دنیای آینده طرح عقیم سازی زنان کارتن خواب انعکاس دهنده نگرش حذف دیگری به بهانه اختلاف در نظر، عقیده و رفتار است و متاسفانه در این روزها شاهد سوء استفاده‌های زیادی از این نوع هستیم و می‌توان نقدهای تخصصی فراوانی را به آن وارد کرد.

وی با اشاره به برخی از دلایل این طرح گفت: هدف طراحان عقیم سازی زنان کارتن خواب، جلوگیری از بارداری ناخواسته و به دنیا آمدن نوزادان معتاد، بی سرپرست و به تبع آن فروش نوزادان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی مطرح شده است؛ این تفکر رفتار به شدت ساده انگارانه است و نباید در حوزه آسیب های اجتماعی صورت مساله را پاک کنیم.

نیک آیین اظهار داشت: آمارصحیح بیماری ها و اختلالات از موضوعاتی است که در کشور ما و در برنامه ریزی ها باید مدنظر باشد و از آنجایی که آماری از نسبت کودکان بی سرپرست نسبت به نوزادان زنان کارتن خواب نداریم باید ابتدا دنبال آمارصحیح و سپس سیاستگذاری باشیم.

وی گفت: عقیم سازی نه تنها به کاهش بیماری ایدز کمک نمی‌کند بلکه با حذف یک عامل بازدارنده در این گروه (ترس از بارداری) موجب افزایش رفتارهای محافظت نشده آنان شده و احتمال ابتلا و انتقال انواع بیماریهای عفونی و به ویژه ویروس از طریق این گروه در جامعه را بسیار افزایش می‌دهد.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری و ارتقای سلامت دنیای آینده با اشاره به سخنان دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت بیان کرد: از سه سال قبل و در راستای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت، کاهش باروری را از فهرست برنامه‌های خود خارج کرده است، مسئولان این دفتر علاقه‌ای ندارند که حتی در مورد محدودسازی باروری در افراد با رفتارهای پرخطر – زنان و مردان معتاد و کارتن‌خواب – حرفی بزنند و حمایت مستقیمی از محدودسازی فرزندآوری در این افراد ندارند اما از سال گذشته دستورالعمل پیشگیری از انتقال اچ‌‌ای‌وی ایدز از مادران باردار به نوزادان در ١۵ استان کشور به اجرا درآمده است.

وی با اشاره به گفته متولیان وزارت بهداشت افزود: انتقال ایدز از مادر به نوزاد در ایران رقم بالایی ندارد، اما تاکید می‌کند که نگرانی از بارداری یک مادر معتاد، صرفا به دلیل تولد یک نوزاد معتاد نیست بلکه اعتیاد مادر می‌تواند به تولد نوزادی با ناهنجاری‌های مادرزادی فراوان منجر شود. 

نیک آیین گفت: مقابله با رفتار مجرمانه فروش نوزادان، با جلوگیری از تولد نوزاد قابل توجیه نیست، چرا که انجام جرم و جنایت در این افراد متاثر از فقر، اعتیاد و شرایط و وضعیت فعلی آنها است و  عقیم شدن به کاهش عوامل زمینه‌ای هیچ کمکی نمی‌کند و از طرفی همواره فرصت طلبانی وجود دارند که از فقر، اعتیاد و ضعف زنان کارتن خواب به نفع خود بهره‌برداری کنند و اگر نوزاد هم در بین نباشد خود این افراد را مورد سوء استفاده قرار خواهند داد.

وی از حمایت های بنیاد پیشگیری با همکاری سازمان بهزیستی، سازمانهای مردم نهاد و با مشارکت نمایندگانی از گروه زنان کارتن خواب خبرداد و گفت: در حال انجام برنامه آموزش پیشگیری از ایدز، بیماریها، توزیع لوازم کاهش آسیب و انجام تست ایدز در بین زنان کارتن خواب هستیم و آمادگی توسعه این خدمات را داریم.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری و ارتقای سلامت دنیای آینده اظهار داشت: عقیم سازی با تنظیم جمعیت متفاوت است، حتی داشتن ژن معلولیت هم دلیلی برای بچه دار نشدن انسان ها و عقیم سازی آنها نیست و باید اهتمام بیشتری برای پیشگیری از عوارض آسیب های اجتماعی در نظر داشته باشیم.

وی افزود: اگر ارائه تسهیلات جلوگیری از بارداری در جامعه و انجام حمایت‌های بهداشتی و اجتماعی از گزینه های رایج جامعه بود و مراکز مردم نهاد و سازمانهای حمایتی توسعه خدمات به این زنان و نوزادان متولد شده را جایگزین شناسایی آنان برای عقیم سازی مطرح می کردند، شاهد اتفاقات خوبی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی بودیم.

برچسب ها: ایدز ، سلامت ، عقیم سازی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: