کد خبر: ۱۳۷۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۹ دی ۱۳۹۵ - 2017January 08
کیوتن در بسیاری از مواد غذایی و همچنین بصورت مکمل غذایی نیز یافت می شود.آنتی اکسیدان ها موادی می باشند که به بدن در مقابله با اثرات مخرب رادیکال های آزاد کمک می کنند،ویتامین E،ویتامین Cوکیوتن از جمله مواد آنتی اکسیدان می باشند.
شفا آنلاین:کیوتن(Q10) که نام دیگر آن کوکیوتن (COQ10) است یک آنتی اکسیدان طبیعی بوده که در بدن انسان ساخته می شود.

به گزارش شفا آنلاین:کیوتن در بسیاری از مواد غذایی و همچنین بصورت مکمل غذایی نیز یافت می شود.آنتی اکسیدان ها موادی می باشند که به بدن در مقابله با اثرات مخرب رادیکال های آزاد کمک می کنند،ویتامین E،ویتامین Cوکیوتن از جمله مواد آنتی اکسیدان می باشند.رادیکال های آزاد و یا همان اتم های آزاد اکسیژن زمانی تولید می شوند که بدن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید، آلودگی هوا، مواد شیمیایی، دود سیگار، استرس قرار می گیرد. همچنین زمانی که بدن به واسطه واکنش های بیوشیمیایی مواد غذایی را به انرژی تبدیل می کند و یا هنگام ورزش و یا هر فعلی که منجر به تولید و مصرف انرژی شود مقداری رادیکال آزاد تولید می گردد.رادیکال های آزاد سبب التهاب بافت ها، آسیب به غشای سلولی بویژه به مولکول های دی ان ای(DNA) و ار ان ای(RNA) و عاملی برای پیری، تخریب بدن و حتی بروز سرطان می باشند.

کیوتن و قلب :
کیوتن به سلامت قلب از طرق مختلف کمک می کند.به عنوان یک آنتی اکسیدان از اکسید شدن کلسترول بد(LDL) وتبدیل آن به ماده چسبنده که باعث افزایش خطر گرفتگی رگ های قلب می شود جلوگیری می کند.کیوتن باعث تقویت عضلات قلب می گردد و همچنین کمک به حفظ سلامت رگها و خاصیت ارتجاعی آن ها می کند.کیوتن همچنین باعث کاهش فشار خون و از طرق ذکر شده باعث افزایش سلامت قلب می شود.

تولید انرژی :
یکی دیگر از نقش های مهم کیوتن کمک به تولید ای تی پی (ATP Adenosine Triphosphate) است، ای تی پی مولکولی است که انرژی آزاد شده از مواد غذایی را در خود ذخیره می کند تا در هنگام نیاز آنرا در اختیار سلول های بدن قرار دهد. ای تی پی نقش مهمی در چرخه تولید انرژی ایفا می کند.

کاهش علائم بیماری های التهابی با کیوتن :
کیوتن همراه با سایر مواد مغذی از قبیل ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 3کمک به کاهش التهاب در بدن می کنند و مصرف دوز استاندارد از مکمل های کیوتن در افراد مبتلا به بیماری ام اس و پارکینسون می تواند از علائم این بیماری ها بکاهد.

سایر فواید احتمالی مکمل های کیوتن :
- کمک به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به این بیماری
- تقویت سیستم ایمنی بدن
- کاهش روند و سرعت پیری و زول عقل
- افزایش حجم اسپرم در مردان
- کمک به تولید کلاژن و افزایش طراوت و شادابی پوست
- کمک به متابولیزم گلوکز در افراد مبتلا به دیابت

منابع غذایی کیوتن :
متاسفانه منابع غذایی حاوی کیوتن محدود بوده و همچنین مقدار کمی از کیوتن در بعضی مواد غذایی یافت می شود.در انواع گوشت بویژه ماهی، تخم مرغ، بادام زمینی، پرتقال، توت فرنگی، بروکلی مقداری کیوتن وجود دارد.

مکمل های غذایی کیوتن :
مکمل های کیوتن در دوزهای مختلف موجود می باشند.مقدار توصیه شده برای بیماری های مختلف از قرار زیر است:
سلامت عمومی 30 الی 100 میلیگرم در روز
ورزشکاران 90 الی 160 میلیگرم در روز
بیماران قلبی 50 الی 200 میلیگرم در روز
بیماری پارکینسون 200 الی 400 میلیگرم در روز
همواره قبل از مصرف مکمل های غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل عمل کیوتن با داورها :
داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می شوند(شیمی درمانی):از آنجا که کیوتن یک آنتی اکسیدان است باعث کاهش اثر برخی داورهای درمان کننده سرطان که با نام داروهای شیمی درمانی شناخته می شوند می گردد.

داروهای کاهنده فشار خون :
کیوتن سبب افت فشار خون می شود از اینرو نباید همزمان با داروهای کاهنده فشار خون مصرف گردد.

داروهای رقیق کننده خون :
کیوتن باعث افزایش سرعت انعقاد خون می گردد و با این مکانیزم از اثر داروهای رقیق کننده خون از قبیل آسپرین ، پلاویکس، وارفارین و غیره می کاهد، همچنین اشخاصی که دچار غلظت خون و یا ازدیاد پلاکت می باشند نباید از مکمل های کیوتن استفاده کنند.

از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .

پزشک آنلاین

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: