در دومین همایش ملی «کودک و طبیعت» تأکید شد
عبدالحسین وهابزاده گفت: این فاجعه است که تصور میکنیم بچهها نباید بازی یا خیالپردازی کنند در حالی که انجام بسیاری از کارهای بزرگ در آینده، از همان خیالپردازی کودکانه آنها شروع میشود.
شفاآنلاین>اجتماعی>با سرعت گرفتن تأسیس مدارس طبیعت در کشور و علاقهمندی بسیاری از متخصصان
محیط زیستی و علوم تربیتی برای راهاندازی این مدارس که مورد حمایت سازمان
حفاظت محیط زیست کشور نیز قرار گرفته، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری
کشور نیز حمایت خود را از ایجاد مدارس طبیعت با واگذاری زمین مورد نیاز
برای داوطلبان راهاندازی این گونه مدارس اعلام کرد.
به گزارش شفاآنلاین،عبدالحسین وهابزاده، بوم شناس سرشناس ایرانی که ایده پرداز و بنیانگذار
نخستین مدرسه طبیعت ایران است، در حاشیه دومین همایش ملی کودک و طبیعت که
صبح روز پنجشنبه در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد گفت: با
هماهنگی مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست جلسهای با
حضور رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و معاونان و مدیرانشان برگزار و هدف
اصلی از ایجاد مدارس طبیعت را بازگو کردم و خوشبختانه شخص رئیس سازمان جنگل
ها بسیار از این موضوع استقبال و حمایت سازمانشان را از ترویج این مدارس
اعلام کردند به همین دلیل دو روز پیش، جلسه دیگری با مسئولان ذیربط در
سازمان جنگل ها در مورد واگذاری زمین برای مدارس طبیعت داشتیم. وهابزاده
گفت: درخواست ما این است زمین لازم برای ایجاد مدارس طبیعت با شرایط خود
سازمان متولی به داوطلبان برای یک دوره زمانی مشخص واگذار شود که خوشبختانه
این درخواست مورد پذیرش قرار گرفت و بزودی ضوابط آن از سوی سازمان جنگلها
اعلام میشود.
در همین حال عبدالحسین وهابزاده که سخنران کلیدی دومین همایش ملی کودک و
طبیعت بود با انتقاد از اینکه سیستم آموزش فعلی در کشور مانع خلاقیت کودکان
شده، گفت: باید فرصت فراغت، بازی و سرخوشی را برای کودکان فراهم کنیم و از
تلاش برای ایجاد دانشمندان خردسال دست برداریم. کودکان، دانشمند به دنیا
میآیند اما در مدارس ما، کنجکاوی و خلاقیتشان گرفته میشود. فقط کافی است
به آنها اجازه دهیم خودشان رشد و مسائل خود را حل کنند. او افزود: باید
اجازه دهیم کودکان خود تجربه کنند و آموزش ببینند. برای پرورش دانشمند در
آینده نیاز به تغییر نگاهها داریم. یک دانشمند باید چشم بینا، قدرت تخیل و
قدرت حل مسأله و درک لازم از شرایط را داشته باشد تا جهان را از زاویه
دیگری ببیند اما آیا ما اینها را در مدارس به بچهها میدهیم؟ شاید در این
مدارس بچهها دو زبانه بار بیایند و یاد بگیرند که پیانو بزنند اما این
مدارس از رشد جامع که همه حواس آنها را تقویت کند و آنها را افرادی
پرانگیزه، خلاق، خیالپرداز و سازگار با جامعه بار بیاورد، فاصله دارد.
وهابزاده گفت: این فاجعه است که تصور میکنیم بچهها نباید بازی یا
خیالپردازی کنند در حالی که انجام بسیاری از کارهای بزرگ در آینده، از همان
خیالپردازی کودکانه آنها شروع میشود. به همین دلیل برخی کشورها از این
مسیر آموزش و پرورش رایج امروزی برگشتند و بازی را مبنای رشد بچهها قرار
دادند اما متأسفانه هنوز شرق آسیاییها به فکر افزایش ساعات آموزش هستند و
در ایران دانشآموز ابتدایی داریم که تا ۱۹ ساعت نیز سر کلاسهای مختلف است
تا همه خلاقیت کودک کشته شود. به گفته او فنلاند به عنوان بهترین کشور در
حوزه آموزش و پرورش این روش را دارد که کودکان تا سن شش سالگی فقط بازی
میکنند و از شش تا ۱۲ سالگی در خلال بازی دو ساعت درس میخوانند.
دکتر حسین عشایری، متخصص مغز و اعصاب و روانشناس که در پانل این همایش
حضور داشت با تأیید اظهارات وهابزاده گفت: ما باید به دنبال تقویت شعور در
کودکان باشیم نه هوش! فراموش نکنیم اختلاس ها را آدم های باهوش انجام
دادند! بنابراین بهترین کار تقویت شعور اجتماعی فرزندانمان از کودکی است؛
رسالتی که مدرسه طبیعت این روزها بدرستی انجام میدهد و باید از آن حمایت
شود.
در ادامه وهابزاده با اشاره به اینکه در نتیجه این شیوه آموزشی است که
پایان نامهها را از میدان انقلاب میخریم، افزود: راه حل این شرایط بازگشت
به سالهای گذشته است. باید با لحاظ کردن شرایط و ابزارهای امروزی بستری
را ایجاد کنیم که کسی به بچهها آموزش ندهد بلکه باید امپراتوری بچهها
برقرار باشد. مدارس طبیعت باید از لحاظ فیزیکی، پوشش گیاهی و جانوری و
ابزار و وسایل به روز قوی باشند تا کودکان بتوانند هر کاری که خود دوست
دارند انجام دهند و آموزش غیر مستقیم ببینند.
آزاد کردن بچهها از زندان مدارس
یک خیرات است
ایده پرداز مدرسه طبیعت در ایران با اشاره به اینکه امروز کسانی که با
کودکان ناسازگار، کودکان کار و کودکان مبتلا به اوتیسم کار میکنند به
مدارس طبیعت روی میآورند، افزود: در این وضعیت احتیاج به تولید محتوا برای
مدارس طبیعت داریم. به همین منظور گروهی را تشکیل دادیم. همچنین صندوقی به
منظور تهیه کتابها و فیلمهای مرتبط با مدارس طبیعت شکل گرفته است. این
صندوق بضاعتی دارد و هر کس میتواند به صندوق کمک کند. او افزود: در شرایط
حاضر بسیاری از خیرین سراغ مدرسه طبیعت آمدند و من به آنها میگویم که
امروزه خیرات، تأسیس مدارس نیست بلکه آزاد کردن بچهها از زندان مدارس است.
همچنین سازمان جنگلها و سایر نهادها در زمینه اختصاص زمین برای تأسیس
مدارس طبیعت علاقهمندی نشان میدهند. در این همایش همچنین نتایج سه پایان
نامه دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه شد که یکی از آنها، مرتبط با
تأثیر شگرف مدرسه طبیعت روی یک بیمار اوتیسمی بود که مورد توجه حاضران نیز
قرار گرفت.
ایجاد بازار کار 200 هزار نفری
با تأسیس مدارس طبیعت
مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به
موافقت سازمان جنگل ها و مراتع با اختصاص یک تا ۱۰ هکتاری زمین به مؤسسان
مدارس طبیعت، در این همایش گفت: در چشم انداز ۱۰ ساله، این مدارس میتوانند
بازار کار ۲۰۰ هزار نفری برای فارغ التحصیلان حوزه محیط زیست و بستر توسعه
اقتصاد کشور ایجاد کنند. محمد درویش گفت: باید ببینیم چرا به سمت مدارس
طبیعت رو آوردهایم و چرا سازمان حفاظت محیط زیست، مدارس طبیعت را راهکاری
جدی برای کاهش بسیاری از بداخلاقیها نسبت به محیط زیست میداند؟ همه
راهها را برای کاهش این بداخلاقیها در حوزه محیط زیست رفتهایم؛
محیطبانان را تا بندندان مسلح کردهایم. قوانین سختگیرانه اعمال کردهایم،
اما هیچ یک از اینها عملاً نتیجه نداد. این نشان میدهد که باید اتفاق
دیگری در این سرزمین بیفتد تا هموطنان را تبدیل به ایرانبان کنیم. در
شرایط حاضر متأسفانه شاهد برخی بیاخلاقیها در حوزه محیط زیست برای منافع
شخصی، استانی و قومیتی هستیم. همه این نابخردیها ریشه در این دارد که
نتوانستیم نسلی را پرورش دهیم که عاشق سرزمین خود باشد. درویش همچنین با
اشاره به گفتوگوی ابتکار با وزیر آموزش و پرورش کشور در مورد مدارس طبیعت
گفت: ایشان قول دادهاند که با جدیت به مدارس طبیعت بپردازند. دومین همایش
ملی کودک و طبیعت با محوریت مدارس طبیعت و تأثیر آن روی کودکان، با حضور
جمع کثیری از متخصصان علوم زیستی، روانشناسی و پزشکی و محیط زیست صبح روز
پنجشنبه در محل دانشگاه شهید رجایی برگزار شد.ایران