کد خبر: ۱۳۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۵ - 2017January 05
عوامل متعددی منجر به ایجاد کمال‌گرایی می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها به زمینه‌های محیطی می‌توان اشاره کرد.
شفا آنلاین:گاهی بعضی از افراد احساس می‌کنند کارها را باید صد درصد درست انجام دهند و در غیر این صورت بازنده هستند یا احساس می‌کنند کاری را که به انجام رسانده‌اند به‌اندازه کافی خوب نیست یا اینکه نوشتن مقالات و طرح‌های خود را به بهانه اینکه باید آن‌ها را دقیق و بی‌عیب انجام دهند، به تعویق می‌اندازند. در چنین صورتی شخص به‌جای حرکت در مسیر موفقیت سعی در کامل بودن دارد.

     به گزارش شفا آنلاین:  عوامل متعددی منجر به ایجاد کمال‌گرایی می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها به زمینه‌های محیطی می‌توان اشاره کرد. اگر شما کمال‌گرا هستید، به‌احتمال زیاد در کودکی یاد گرفته‌ایدکه دیگران با توجه به کارایی شما در انجام کارها به شما بها می‌دهند، درنتیجه فهمیده‌اید در صورتی به خود بها دهید که موردقبول دیگران واقع شوید. این امر می‌تواند شما را نسبت به نظر‌گاه‌ها و انتقادات دیگران، آسیب‌پذیر و به‌شدت حساس سازد. تلاش برای حمایت از خودتان و رهایی ازاین‌گونه انتقادات، سبب می‌گردد کامل بودن را تنها راه دفاع از خود بدانید. شواهد واضح و مستقیمی در مورد اینکه کمال‌گرایی علت ژنتیکی و زیست‌شیمیایی دارد، وجود ندارد.

ویژگی‌های افراد کمال‌گرا
       تمایل به جاه‌طلبی و موفقیت همراه با خود ارزشیابی‌های انتقادی افراطی و عدم اعتمادبه‌نفس، یکی از مشخصه‌های افراد کمال‌گراست.

       افراد کمال‌گرا، اغلب شکست و نرسیدن به هدف‌هایشان را با از دست دادن ارزش شخصی مساوی می‌دانند. افراد کمال‌گرا، اغلب اشتباه را مساوی با شکست می‌پندارند و سعی می‌کنند از اشتباه پرهیز کنند. کمال‌گراها فرصت یادگیری و ارتقا را از دست می‌دهند.

       کمال‌گراها درصورتی‌که دیگران شاهد نقایص و معایب کارشان باشند، اغلب به دلیل ترس از عدم پذیرش از سوی آنان، دچار وحشت می‌گردند. تلاش برای کامل بودن درواقع روشی جهت حمایت گرفتن از دیگران به‌جای انتقاد و طرد شدن و نارضایتی است.

       افراد کمال‌گرا، بندرت بر این باورند که در صورت به پایان رسیدن یک کار، به‌ شکل متوسط هنوز باارزش هستند. افراد کمال‌گرا، در دیدن دورنمای موقعیت‌ها دچار مشکل هستند. برای مثال، دانش‌آموزی که همیشه نمره A داشته، در صورت گرفتن نمره B بر این باور است که من یک بازنده هستم. این حالت ممکن است به این علت روی دهد که آنان خود را افرادی بی‌کفایت می‌پندارند و هنگامی‌که دررسیدن به اهداف خود شکست می‌خورند و یا تصور می‌کنند که دیگران بدون هیچ‌گونه کار و تلاشی صاحب پست، مقام و موقعیت می‌شوند، دچار ناامیدی می‌شوند.

       زندگی افراد کمال‌گرا، اغلب بر اساس فهرست پایان‌ناپذیری از بایدها بناشده است. افراد کمال‌گرا با داشتن چنین تاکیدهایی بر روی بایدها بندرت بر روی خواسته‌ها و آرزوهای خود حساب می‌کنند.

انواع کمال‌گرایی
        کمال‌گرایی خودمدار: کمال‌گرایی خودمدار یک مولفه انگیزشی است که شامل کوشش‌های فرد برای دستیابی به خویشتن کامل است. در این بعد کمال‌گرایی افراد دارای انگیزه قوی برای کمال، معیارهای بالای غیرواقعی، کوشش اجباری و دارای تفکر همه‌یاهیچ در رابطه با نتایج، به‌صورت موفقیت‌های تام یا شکست‌های تام می‌باشند. این افراد به حد کافی موشکاف و انتقادگر هستند به‌طوری‌که نمی‌توانند عیوب و اشتباهات یا شکست‌های خود را در جنبه‌های مختلف زندگی بپذیرند.

        کمال‌گرایی دیگرمدار: کمال‌گرایی دیگرمدار یک بعد میان فردی است که شامل تمایل به داشتن معیارهای کمال‌گرایانه برای اشخاصی است که برای فرد اهمیت بسیاری دارند. ازاین‌رو این نوع کمال‌گرایی ممکن است به روابط بین فردی دشوار منتهی گردد.

        کمال‌گرایی جامعه مدار: در کمال‌گرایی جامعه مدار دیگران انتظارات اغراق‌آمیز و غیرواقعی از شخص دارند. اگرچه برآوردن این انتظارات مشکل است ولی شخص باید به این استانداردها نائل آید تا مورد تائید و پذیرش دیگران قرار گیرد. این معیارهای افراطی معمولا منجر به احساس شکست، اضطراب، خشم، درماندگی و ناامیدی شده که با تفکرات خودکشی و افسردگی در ارتباط است.

تلاش سالم یا کمال‌گرایی بهنجار
       انتخاب اهداف سالم و داشتن تلاش و پشتکار با فرآیند خود تخریب‌گر کمال‌گرایی کاملا تفاوت دارد. تلاش سالم منجر به انتخاب اهداف بر پایه خواسته‌های شخصی و آرزوها و نه بر اساس پاسخگویی به انتظارات خارجی می‌گردد؛ به‌عبارت‌دیگر اهداف آن‌ها، واقعی، خودجوش و قابل حصول است. افراد تلاشگر سالم، از انجام کار در دست اجرا بیشتر از تفکر در مورد نتیجه پایانی آن لذت می‌برند. وقتی این افراد با تجاربی چون نارضایتی و شکست مواجه می‌شوند، واکنش‌های آن‌ها به‌طور کلی به موقعیت ویژه موجود محدود می‌شود و این موضوع را به احساس ارزشمندی خویش تعمیم نمی‌دهند. سپید

برچسب ها: کمال گرا ، لذت ، زندگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: