. در بررسیهای انجامشده در مدارس نیوانگلند آمریکا، کودکان ناتوان از جمله آنهایی که دارای ناتوانیهای یادگیری هستند در حدود ۲۰ درصد بیشتر نسبت به سایر دانشآموزان، مورد زورگویی واقع شدن را گزارش کرده بودند. محققان دریافتند این اختلاف به صورت ثابت از کلاس سوم تا دوازدهم باقی مانده بود.
شفا آنلاین:زورگویی مشکلی است که تقریبا تمام دانشآموزان را به نحوی تحت تاثیر قرار
میدهد؛ اما به نظر میرسد این معضل برای دانشآموزان دچار ناتوانی در طول
سالهای مدرسه تداوم دارد.
به گزارش
شفا آنلاین: در بررسیهای انجامشده در مدارس نیوانگلند
آمریکا، کودکان ناتوان از جمله آنهایی که دارای ناتوانیهای یادگیری هستند
در حدود ۲۰ درصد بیشتر نسبت به سایر دانشآموزان، مورد زورگویی واقع شدن را
گزارش کرده بودند. محققان دریافتند این اختلاف به صورت ثابت از کلاس سوم
تا دوازدهم باقی مانده بود.
به
گفته چاد رز، استاد دانشگاه میسوری: «دانشآموزانی که دچار ناتوانی هستند،
نیاز به مهارتهای آموختهشده برای پاسخ مناسب به قلدری دارند. آنها باید
بدانند که چه کاری انجام دهند، چگونه واکنش نشان داده و به چه کسی بگویند.
اما آنها فاقد این مهارتهای واکنشی هستند و این موضوع باعث استمرار این
شکاف شده است.»
رز
و همکارش از دانشگاه فلوریدا برای این مطالعه تازه، نتایج بررسی بیش از
۶۵۰۰ دانشآموز از کلاسهای اول تا دوازدهم در طول سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ را
تجزیه و تحلیل کردند.
حدود
دوسوم از کودکان بررسیشده، ناهار رایگان یا ارزان قیمت دریافت کرده
بودند؛ ۴۳ درصد لاتینتبار، 36 درصد سفیدپوست و 14 درصد سیاهپوست بودند.
۱۶ درصد مبتلا به یک ناتوانی تشخیص داده شدند.
این
نظرسنجیها از دانشآموزان در مورد زورگویی پرسش کرده بودند. دانشآموزان
به سوالاتی درباره اینکه آیا آنها مضروب یا تهدید شدهاند، احساساتشان
جریحهدار شده یا دروغ و شایعات در مورد آنها پخش شده است، پاسخ دادند.
آزار و اذیت آنلاین در این نظرسنجی بررسی نشد.
همچنین از آنها در سوالات پرسیده شد که آیا به دیگران زورگویی کردهاند یا خیر.
پژوهشگران
پی بردند که بچههای ناتوان بیش از بچههای دیگر مورد زورگویی قرار گرفته
بودند و این فاصله با گذشت زمان تغییری نکرده بود. ۶۶ درصد از دانشآموزان
ناتوان در کلاس سوم در مقایسه با ۴۲ درصد از سایر دانشآموزان، گزارش کرده
بودند که مورد زورگویی قرار گرفتهاند و در دانشآموزان کلاس پنجم، این
فاصله به صورت مشابه یعنی 61 درصد در قیاس با 41 درصد باقی مانده بود.
محققان گفتند این اختلاف 20 درصدی، در تمام ردههای سنی، ثابت بود.
رز
اشاره کرد که بسیاری از کودکان ناتوان، دارای ناتوانیهای آشکار نیستند.
وی میگوید: «ما از ابتدا روی کسانی که مبتلا به اختلالات بینایی، شنوایی
یا ارتوپدی بودند، تمرکز نکردیم. بسیاری از دانشآموزان دارای ناتوانیهای
یادگیری و احساسی مانند بیشفعالی و اوتیسم بودند.
بچههای
ناتوان به علت ظاهر یا رفتار متفاوت با همسالان خود، بیشتر نسبت به
زورگویی آسیبپذیر هستند.
برخی
از پژوهشگران بر این باورند که دانشآموزان دارای ناتوانی، مشکلات بیشتری
نسبت به همتایان خود در درک ارتباطات پیچیده، مانند طعنه یا نشانههای
غیرکلامی دارند و این باعث میشود درگیر قلدری شوند.
آموزش
کودکان ناتوان در مورد نحوه برخورد با زورگویی، اهمیت زیادی دارد. همچنین
به والدین توصیه میکنند تا ارتباط بیشتری با فرزندان خود از طریق
بهکارگیری پرسشهای مستقیمتر برقرار کنند.سپید
منبع: HealthDay