کد خبر: ۳۴۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 17
شفاآنلاین- پژوهشگر حوزه اعتیاد با بیان اینکه اعتیاد مانند یک اختلال ژنتیکی از والدین به فرزندان منتقل می شود، گفت : والدین معتاد زمینه مساعدی را برای اعتیاد نوجوانان و جوانان فراهم می کنند.
به گزارش شفا آنلاین،شهلا کرمی افزود: وقتی والدین در ارضای نیاز مهرورزی کودک ناتوان باشند، کودک نیز در طول زندگی، حالت وابستگی پیدا می کند.

وی اظهار داشت :بر این اساس، افرادی که برای جلب کمک و حمایت بیرونی، مصرف مواد مخدر را تجربه می کنند ، به اعتیاد مبتلا می شوند.

کرمی با بیان اینکه مصرف موادمخدر به دنبال یک عامل تقویتی، شرطی شدن یا الگوگیری انجام می شود، ادامه داد: وقتی تنش، اضطراب وخشم افرادبه دنبال یک مشکل یا پس از بحران افزایش می یابد ، پس از مصرف مواد مخدر به یک آرامش و احساس راحتی کاذب می رسد و این احساس، عامل تقویت برای تداوم رفتار اعتیاد می شود.

این کارشناس تصریح کرد: کودکان و نوجوانان، مصرف موادمخدر را از خانواده و اطرافیان خود

مشاهده می کنند و از آن الگو بر می دارند.

به گفته کرمی ،اعتیاد والدین می تواند پیامدهای روحی ،روانی منفی برای کودکان به همراه داشته باشند. والدینی که مواد مخدر مصرف می کنند، رفتارهایی غیر قابل پیش بینی دارند. وی افزود: والدین معتاد، اغلب متوجه مشکلاتی که ایمنی کودکان را تهدید می کنند نمی شوند، کودکان ممکن است در مکانی باشند که به علت فقدان نظارت والدین در معرض خطرات فیزیکی قرار بگیرند یا قربانی خشونت ورزی والدین شوند.

این پژوهشگر اظهار داشت :والدین معتاد می توانند به وسیله رانندگی تحت تاثیر مخدر، بارداری همراه با اعتیاد به مواد مخدر و غیره جان کودکان را تهدید کنند، آنان بیش از سایر همسالان خود با مشکلات تحصیلی و اخراج از مدرسه دست و پنجه نرم می کنند.

کرمی اضافه کرد:به علت وجود بحران و خشونت در خانه، این کودکان توانایی تمرکز کردن بر دروس را از دست می دهند و به افسردگی و اضطراب مبتلا می شوند.

کرمی با بیان اینکه اطلاع رسانی والدین را درباره عوارض زیانبار اعتیاد بر روی فرزندان مهم و جدی است ، گفت: اعتیاد مانند ویروسی است که به مرور زمان بر وجود نسل آینده نفوذ می کند ، آموزش مهارت های زندگی برای پیشگیری و مقابله با این ویروس بسیار ضروریست و توجه دست اندرکاران امر را می طلبد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: