کد خبر: ۱۳۶۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۵ - 2016December 30
«در راستای امنیت غذایی زنجیره سلامت در صنایع شیر ایران ایجاد کرده‌ایم، اما با افت شدید مصرف شیر و لبنیات در کشور مواجهیم و آمارهای بانک مرکزی موید آن است.
شفا آنلاین:علی رومی، مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی صندوق بازنشستگی کشوری از عدم توزیع شیر در مدارس انتقاد کرده و گفته است پرداخت یارانه شیر در کشور برای تامین سلامت جامعه و افزایش مصرف شیر لازم است که توسط دولت جدی گرفته نمی‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید علی رومی با اشاره به‌ضرورت شفافیت در دستگاه‌های اقتصادی و جلوگیری از ایجاد هرگونه روابط رانتی گفت: «در راستای امنیت غذایی زنجیره سلامت در صنایع شیر ایران ایجاد کرده‌ایم، اما با افت شدید مصرف شیر و لبنیات در کشور مواجهیم و آمارهای بانک مرکزی موید آن است. آمارهای بانک مرکزی پس از حذف یارانه‌ها نشان می‌دهد که تولید شیر و مشتقات آن بیش از 40 درصد کاهش‌یافته که در کاهش سرانه مصرف شیر تاثیر گذار بوده است. سرانه مصرف سالیانه شیر در دنیا حدود 300 کیلوگرم است که برای ایرانیان به 80 کیلوگرم می‌رسد.»

مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه از عدم توزیع شیر در مدارس انتقاد کرد و گفته است پرداخت یارانه شیر در کشور برای تامین سلامت جامعه و افزایش مصرف شیر لازم است که توسط دولت جدی گرفته نمی‌شود.

به گفته رومی این مسئله در حالی است که رئیس‌جمهور در سال 93 بازدیدی از صنایع شیر ایران داشت و در آنجا توزیع شیر در مدارس از افتخارات دولت دانست اما در سال تحصیلی جاری تاکنون شیر در مدارس توزیع نشده است.
وی علت عدم توزیع شیر در مدارس را بدهی آموزش‌وپرورش به صنایع شیر دانسته است.
البته معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرد، از روز سه شنبه 7 دی‌ماه توزیع شیر رایگان در سطح مدارس خراسان جنوبی آغاز شد.

استفاده از عوارض روغن اشباع و ترانس برای یارانه شیر
اکبر ترکی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  عدم توزیع شیر در مدارس را موجب تاسف دانسته و گفت: «این هفته در مجلس و در بررسی برنامه ششم توسعه دریکی از بندها عوارضی را برای روغن‌های ترانس دار و چربی‌های نامناسب تعیین کردیم. همچنین عوارضی برای نوشابه‌های گازدار تعیین شد که این عوارض به‌عنوان یارانه شیر مورداستفاده قرار بگیرد تا بتوانیم سرانه مصرف شیر را تااندازه‌ای بالا ببریم.»

ترکی با تائید این مسئله که عدم توزیع شیر در مدارس واقعیتی است که وجود دارد و سلامت کودکان ما را تهدید می‌کند، گفت: «دولت باید در این زمینه تمهیداتی بیندیشد که ان‌شاءالله وضعیت بهبود پیدا کند. مجلس نیز در همین راستا گام‌هایی برداشته است. من از موافقان اخذ عوارض برای روغن‌های ترانس و نوشابه‌های گازدار بودم که این طرح نیز به تصویب رسید.»

ترکی با انتقاد از وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «آنها احتمالاً نمی‌خواهند کار را انجام دهند و بودجه‌های خود را صرف کارهای دیگری می‌کنند. شاید اعتقاد به چنین کاری ندارند. عدم توزیع شیر در مدارس مسئله‌ای است که باید آن را از متصدیان آموزش‌وپرورش سوال کنید چون همان‌طور که می‌گویید تاکنون به تعهدات خود عمل‌نکرده‌اند. باید از آنها خواسته شود که این کار را انجام دهند. اگر کمبود بودجه‌ای هم دارند بالاخره می‌توانند به دنبال تامین آن باشند.»

شایعات سرانه مصرف لبنیات را کاهش داد
سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران بابیان اینکه میزان مصرف شیر در برخی از کشورها به 400 کیلوگرم هم می‌رسد.، می‌گوید: «میانگین سالانه در ایران 90 کیلوگرم بود که اکنون به 80 کیلوگرم رسیده است. علت عمده آن نیز شایعاتی بود که مطرح شد. گفته می‌شد خامه لبنیات ما گرفته می‌شود و به‌جای آن روغن پالم افزوده می‌شود.»

وی ادامه داد: «مسئله بعدی که موجب کاهش سرانه مصرف سیر شد فحذف سوبسید شیر بود. شیر ماده‌ای است که ما از از تولد تا مرگ به آن نیاز داریم. همواره شیر در جهت بهبود ارزش بیولوژیکی پروتئین‌های حیوانی حائز اهمیت است. درگذشته غذاها و سوپ‌های بسیاری با شیر تهیه می‌شد و نیازهای بدن را به ترکیبات شیر تامین می‌کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توانیم به کلسیم اشاره‌کنیم.

البته پروتئین‌های شیر نیز بسیار ارزشمند‌اند. همواره باید در جیره غذای روزانه از یک تا چهار لیوان شیر و لبنیات که شامل ماست و دوغ است وجود داشته باشد. اما این در حالی است که روزبه‌روز سنت‌های قدیمی که در سفره سبزیجات و لبنیات وجود داشت در حال فراموشی است.»

مظفری با تاکید بر اینکه اگر کیفیت لبنیات ما دچار آشفتگی باشد نباید به حذف آن منجر شود، می‌گوید: «باید ریشه‌یابی کرد و آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها را از بین برد. همان‌طور که دیدیم برای کاهش پالم در مواد لبنی تلاش‌هایی صورت گرفت. باید در این زمینه نیز جریمه‌هایی در نظر گرفته شود تا شرکت‌های تولیدکننده از پالم استفاده نکنند.»

وی ادامه می‌دهد: «ضرب‌المثلی هست که می‌گوید اعتماد خوب اما کنترل بهتر است. اگر نمونه‌برداری‌های تصادفی و کنترل انجام شود، مصرف‌کننده دیگر نگرانی از بابت کیفیت مواد غذایی نخواهد داشت. فرد شخصاً نمی‌تواند کیفیت مواد غذایی را بررسی کند و ازاین‌جهت متکی به مسئولان ناظر بر سلامتی است.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: