کد خبر: ۱۳۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۹ دی ۱۳۹۵ - 2016December 29
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد
پایین بودن ارزش دفترچه بیمه، عدم پوشش کافی و نامناسب بودن ارائه خدمات و کمبود بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی به خصوص در مناطق دور افتاده از مباحثی هستند که به اعتقاد برخی کارشناسان، دلایل محکمی برای اثبات صحبت‌های اخیر مسئولان وزارت بهداشت است.
شفا آنلاین:ظاهرا ماجرای اختلاف بین دو وزارتخانه بهداشت و رفاه پایانی ندارد و هر روز ابعاد جدیدی می‌یابد. جدیدترین اختلاف بر سر رقمی است که تامین اجتماعی از جمعیت تحت پوشش خود دریافت می‌کند و طبق قانون موظف است 9 بیست‌وهفتم آن را فقط برای درمان هزینه کند و اکنون مسئولان وزارت بهداشت مدعی هستند که تامین اجتماعی طبق قانون عمل نکرده و رقم کمتری را به درمان اختصاص داده است.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید در مقابل مسئولان تامین‌اجتماعی می‌گویند بیش از حق بیمه هم برای درمان جمعیت تحت پوشش خود هزینه کرده‌اند.

پایین بودن ارزش دفترچه بیمه، عدم پوشش کافی و نامناسب بودن ارائه خدمات و کمبود بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی به خصوص در مناطق دور افتاده از مباحثی هستند که به اعتقاد برخی کارشناسان، دلایل محکمی برای اثبات صحبت‌های اخیر مسئولان وزارت بهداشت است. از طرف دیگر برخی نیز بر این باورند که وزارت بهداشت قصد دست‌اندازی به منابع سازمان تامین‌‌اجتماعی دارد و به دلیل مواجه شدن با مشکلات مالی در پی اجرای طرح تحول سلامت چنین مباحثی را بدون مباحث کارشناسی و داشتن مدرک مطرح می‌کند.

هیچ کوتاهی نداشته‌ایم
محمدعلی همتی، معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی  صحبت‌های مطرح شده در خصوص نحوه هزینه‌کرد حق بیمه درمان را نادرست دانست و گفت: «متاسفانه آمارهای که ارائه می‌شود غلط بوده و براساس حدس و گمان است.اطلاعات و اعداد و ارقام سازمان در خصوص نحوه هزینه کرد 9 بیست و هفتم حق بیمه درمان کاملا دقیق و محاسبه شده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.»
وی از ارائه گزارش سازمان سازمان تامین‌اجتماعی درباره شکل و نوع هزینه‌کرد حق بیمه از سوی وزیر رفاه به رئیس‌جمهور خبر داد و افزود: «براساس این گزارش مشخص خواهد شد که سازمان در نحوه هزینه‌کرد منابع هیچگونه کوتاهی نداشته و در اقدامات خود در زمینه درمان فراتر از 9 بیست‌وهفتم پیش رفته است.» معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی بیان کرد: «آمار سال 93، 94 و 95 این سازمان در خصوص نحوه هزینه کرد حق بیمه آماده شده و طی چند روز آینده به رئیس‌جمهور ارائه خواهد شد.» وی در خصوص نامه کتبی رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه 9 بیست‌وهفتم اعتبارات درمان تامین‌اجتماعی در یک حساب جدا واریز شود تا برای حوزه سلامت کارگران و بیمه شدگان در زمان درست و به موقع هزینه شود، گفت:«این نامه توسط مسئول دفتر رئیس جمهور به سازمان ابلاغ شده است. کما اینکه ما این اقدام را از قبل انجام داده بودیم یعنی 9 بیست و هفتم حق بیمه درمان کاملا منفک و جدا از سایر بخش‌ها بوده است.»

حرف‌های وزارت بهداشت فرافکنی است
همچنین حسین گنجه، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی موضوعات مطرح شده علیه سازمان تامین‌اجتماعی و مشخص نبودن 9 بیست‌وهفتم از حق بیمه درمان کارگران را فرافکنی علیه این سازمان دانست. وی  گفت: « اینکه 9 بیست‌وهفتم چگونه و در کجا هزینه می‌شود نهادهای نظارتی می‌توانند تکلیف این موضوع را روشن کنند. وضعیت هزینه کرد تمام منابع سازمان براساس مشخصات کاملا شفاف است. در پاسخ به سوالاتی که در زمینه حق بیمه درمان مطرح می‌شود باید بگویم که حق بیمه‌ها در درمان مستقیم و غیرمستقیم هزینه می‌شود. نهادهای نظارتی و شورای نظارتی و ارکان بالاتر سازمان اعم از هیئت امنا و هیئت مدیره در ذیل کمیته‌های تخصصی نظارتی حضور داشته و برنحوه هزینه‌کرد منابع نظارت می‌کنند.» گنجه تاکید کرد: «اعضای هیئت امنای سازمان تامین‌اجتماعی کاملا افراد دولتی هستند یعنی بالاترین رکن ساختاری تامین‌اجتماعی از اعضای دولت تشکیل شده است که بر بودجه‌ها و تمام مسائل نظارت دارند و از طرفی سازمان هر سه ماه یکبار گزارشات خود را در خصوص اینکه منابع کجا و چگونه هزینه شده است به اسناد بالادستی ارائه می‌دهد.»

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی بار دیگر با تاکید بر اینکه اینگونه مباحث فرافکنی است و حرف‌های غیر کارشناسی عموما از سوی وزارت بهداشت مطرح می‌شود، گفت: «سازمان تامین‌اجتماعی به مثابه یک دولت کوچک برای خود درآمد و هزینه دارد یعنی اولین موضوع تحقق درآمد و دومین تحقق هزینه‌ها است. این سازمان در بودجه خود 20 ماده و 5 فصل دارد که باعث می‌شود که تعادل بین منابع و هزینه ایجاد شود. باید توجه داشت که تامین‌اجتماعی دومین تولیدکننده درمان و اولین خریدار درمان در کشور است که تحقق آن با 9 بیست‌وهفتم حق بیمه و بدون اتکا به منابع دولتی صورت گرفته است. بنابراین کاملا و به صورت شفاف و روشن این مبلغ باید برای جامعه هدف تامین‌اجتماعی هزینه شود.»

ظرفیت سازمان را زیر سوال نمی‌بریم
وی در خصوص برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه سازمان تامین اجتماعی در خصوص وضعیت درمان به خصوص در روستاها غفلت کرده است و باید بیش از این به مردم خدمت ارائه دهد، گفت: «تامین‌اجتماعی نمی‌تواند در روستایی که بیمه شده ندارد هزینه کند و این یک اشکال شرعی دارد. سلامت و امنیت مربوط به حاکمیت است و حاکمیت باید این اقدام را انجام دهد که خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت این اقدام انجام شده است ولی باید توجه داشت که سازمان تامین‌اجتماعی 9 بیست‌وهفتم را نباید در جایی هزینه کند که بیمه شده‌ای در آنجا حضور ندارد. این سازمان حق بیمه را به موجب قانون هزینه می‌کند. منابع این سازمان باید در جایی هزینه شود که جامعه هدف بیمه شده در آنجا استقرار داده شده باشد. ما نمی‌توانیم ظرفیت و توان مالی سازمان را برای بار مالی طرح تحول سلامت زیر سوال ببریم. اتفاقا نهادهای نظارتی و حاکمیتی باید ما را زیر سوال ببرند که چرا وقتی بیمه‌ای شده‌ای نیست شما هزینه می‌کنید. باید توجه داشت که این راهبرد مهم و مشخص سازمان تامین‌اجتماعی است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: