کد خبر: ۱۳۶۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۸ دی ۱۳۹۵ - 2016December 28
همه افزایش‌ها در شاخص توده بدنی- مقیاس وزن نسبت به قد- در طول تعطیلات تابستانی ایجاد شده بود.
شفا آنلاین:یک بررسی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که کودکان در طول تعطیلات تابستانی با احتمال بیشتری نسبت به سال تحصیلی چاق شوند یا اضافه‌وزن پیدا کنند. این بررسی ملی روی بیش از ۱۸هزار کودکان دانش‌آموز که آنان را از آغاز رفتنشان به مهدکودک در پاییز تا ابتدای ترم بهاره کلاس دوم پیگیری کرده بود، نشان داد که شیوع چاقی از 9/8 درصد به 5/11 درصد افزایش یافته است. در طول همین دوره، درصد کودکان دارای اضافه‌وزن از 3/23درصد به 7/28 درصد افزایش یافت.

     به گزارش شفا آنلاین:  اما این افزایش درصد کودکان چاق یا دارای اضافه‌وزن در طول سال تحصیلی رخ نداده بود. همه افزایش‌ها در شاخص توده بدنی- مقیاس وزن نسبت به قد- در طول تعطیلات تابستانی ایجاد شده بود.

       پل فون هیپل، پژوهشگر سیاست‌های بهداشتی در دانشگاه تگزاس در آستین می‌گوید:‌ «ماهیت ساختار‌مند روزهای گذرانده شده در مدرسه که دارای دوره‌های منظم ورزش است و فرصت کمی برای خوردن در اختیار کودکان می‌گذارد، به کودکان کمک می‌کند تا شاخص توده بدنی سالمی به دست آورند.» فون هیپل افزود: «فرضیه ما این است که در مقابل، بسیاری از محیط‌های غیر از مدرسه ساختار‌مند نیستند و کودکان در آن‌ها تحت نظارت قرار ندارند، درنتیجه کودکان ممکن است در فعالیت‌های نشسته و خوردن میان وعده‌ها افراط کنند.»

       این پژوهشگران برای ارزیابی تاثیر حضور در مدرسه بر چاقی کودکان،‌ داده‌های مربوط به قد و وزن کودکان در شروع و پایان سال تحصیلی از پاییز سال ۲۰۱۰ تا بهار سال ۲۰۱۳ بررسی کردند.

       در طول هر یک از دو تابستان قرارگرفته در زمان این بررسی، درصد کودکان چاق و دارای اضافه‌وزن به میزان تقریبا یک درصد در ماه افزایش یافت. اما در طول سال تحصیلی هیچ افزایش قابل‌توجهی در شمار کودکان چاق یا دارای اضافه‌وزن رخ نداد. این پژوهشگران نتیجه‌گیری می‌کنند گرچه این بررسی ثابت نمی‌کند که تعطیلات تابستانی باعث چاقی می‌شود یا حضور در مدرسه از آن جلوگیری می‌کند، اما این یافته‌ها بیانگر آن است که عوامل خطرساز برای افزایش وزن بیش‌ازاندازه در دوران کودکی در خارج از مدارس قرار دارند. فرضیه پژوهشگران این است که عوامل خطرساز برای اضافه‌وزن شامل خواب کمتر، تماشای بیشتر تلویزیون و کمتر ورزش کردن در طول دوران تعطیلات بیشتر از سال تحصیلی وجود دارند.

       دکتر پل کالینز از بنیاد بیمارستان‌های آموزشی برادفورد در بریتانیا دراین‌باره می‌گوید: «بررسی‌های پیشین اغلب نشان داده‌اند که در مقایسه تعطیلات آخر هفته با روزهای مدرسه، کودکان در آخر هفته‌ها کمتر می‌خوابند و خوابشان نامنظم‌تر است، فعالیت جسمی کمتری دارند، بیشتر در حالت نشسته هستند و رژیم‌های غذایی ناسالم‌تری مصرف می‌کنند.» کالینز که در این بررسی شرکت نداشت، گفت: «تعطیلات تابستانی را می‌توان معادل یک آخر هفته بسیار طولانی در نظر گرفت که همین عوامل در آن تداوم می‌یابند و به افزایش وزن کودکان می‌انجامند.»

       دکتر جاناتان میچل از بیمارستان کودکان فیلادلفیا دراین‌باره می‌گوید: «گرچه این بررسی شواهدی درباره مسائلی مانند مصرف مفرط میان وعده‌ها یا خواب و ورزش ناکافی در طول تابستان در اختیار نمی‌گذارد، توجه والدین به این عوامل کار معقولی است.»

       میچل که در این بررسی شرکت نداشت، گفت:‌ «والدین باید حواسشان به ‌احتمال افزایش سریع وزن در طول تابستان باشد.»

       دکتر الیانا پرین از دانشگاه کارولینای شمالی در چپل‌هیل معتقد است ازآنجایی‌که صرف سامان دادن به مراقبت از کودک در طول تابستان برای والدین می‌تواند کار سختی باشد، ممکن است توجه به سایر مسائل در اولویت قرار نگیرد.

       پرین که در این بررسی شرکت نداشت، گفت:‌ «عالی است اگر والدین برای ایجاد یک برنامه منظم روزانه، کاستن از مصرف غذاهای پر از کالری و خالی از مواد مغذی، کمک کردن به کودکانشان برای بهتر خوابیدن، یاری‌رساندن به آنان برای کاهش زمان تماشای تلویزیون و سایر صفحه‌های نمایش الکترونیکی و بیرون رفتن از خانه و فعال بودن حتی در هوای گرم، راهکاری بیابند.»

       نظر دکتر اینیانگ ایسونگ از بیمارستان کودکان بوستون این است که والدین می‌توانند عادات سالم را در طول سال ترغیب کنند. به گفته ایسونگ که در این بررسی شرکت نداشت، این کار می‌توان شامل تشویق کودکان به انجام یک ساعت ورزش در روز، محدود کردن زمان تماشای صفحه‌های نمایش الکترونیکی به دو ساعت در روز و خارج کردن تلویزیون و تبلت‌ها از اتاق‌خواب کودکان باشد.

       ایسونگ می‌افزاید: «انجام دادن گروهی این رفتارهای سبک زندگی سالم به‌عنوان یک خانواده می‌توانند تاثیر بسیار بیشتری داشته باشد، چراکه در این صورت والدین به‌عنوان سرمشق کودکان درمی‌آیند. اگر چنانکه می‌گویند کودکان شبیه پدر و مادرشان خواهند شد، پس خودتان را به‌صورت شخصی درآورید که می‌خواهید کودکتان در آینده شبیه او باشد.»سپید
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: