کد خبر: ۱۳۶۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۵ - 2016December 28
پژوهشگران برای ارزیابی احتمال عوارض بعد از عمل، عفونت‌ها و مرگ پس از جراحی اضطراری شکم در کودکان، داده‌های 1409 کودک تحت درمان را در 253 مرکز در 43 کشور طی یک دوره دو هفته‌ای در سال 2014 مورد بررسی قرار دادند.
شفا آنلاین:یک مطالعه تازه نشان می‌دهد، احتمال مرگ‌ومیر در کودکانی که تحت عمل جراحی اضطراری برای بیماری‌های مانند آپاندیسیت قرار می‌گیرند، ممکن است تا هفت برابر در کشورهای فقیر بیشتر از کسانی باشد که در کشورهای ثروتمندتر زندگی می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین: دکتر آدِسوجی آدِموییوا، نویسنده مطالعه از دانشگاه لاگوس نیجریه می‌گوید: درحالی‌که تحقیقات قبلی حاکی از تفاوت در میزان مرگ‌ومیر برای بزرگسالان بر اساس سطح فقر در کشورهای مختلف بود، مطالعه حاضر شواهد جدیدی ارائه می‌کند که این معضل کودکان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پژوهشگران برای ارزیابی احتمال عوارض بعد از عمل، عفونت‌ها و مرگ پس از جراحی اضطراری شکم در کودکان، داده‌های 1409 کودک تحت درمان را در 253 مرکز در 43 کشور طی یک دوره دو هفته‌ای در سال 2014 مورد بررسی قرار دادند. تقریبا نیمی از کودکان، ساکن کشورهایی بودند که نمره بالایی در شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد (HDI) دارند؛ در شرایطی که حدود یک‌سوم از کشورهای دارای HDI متوسط و 19 درصد از کشورهای کمتر توسعه‌یافته بودند.

       ظرف مدت 30 روز بعد از جراحی، احتمال مرگ‌ومیر کودکان در فقیرترین کشورها در مقایسه با بچه‌ها در کشورهای توسعه‌یافته، 14/7 برابر بیشتر و این میزان در کودکان ساکن کشورهای با درآمد متوسط، 42/4 بالاتر بود.

       به گفته محققان، این داده‌ها ممکن است نشان‌دهنده تمام تصویر نباشند؛ که حتی می‌تواند تاسف‌آورتر باشد. زیرا تنها بیمارستان‌های دارای بیشترین منابع و دسترسی به اینترنت در کشورهای کم‌درآمد در مطالعه شرکت کردند؛ این به آن معناست که بیمارستان‌ها با کمترین منابع و به احتمال زیاد بدترین پیامدها، در این بررسی شرکت نداشتند. نتایج حتی بدون شرکت برخی از این بیمارستان‌های ضعیف، همچنان بیانگر اختلافات فراوان است. به طور کلی، کودکان بیشتری در کشورهای فقیر به عنوان موارد دارای خطر بالاتر برای شروع جراحی نسبت به کشورهای با درآمد متوسط یا ثروتمند طبقه‌بندی شده بودند. شایع‌ترین دلیل برای جراحی اضطراری شکم، آپاندیسیت و پس از آن، نقایص مادرزادی - که در فقیرترین کشورها شایع‌تر بودند - انسداد روده و فتق بود.

       در مجموع، یک‌پنجم کودکان در هنگام جراحی زیر 2 سال سن داشتند که آنها را بیشتر در قیاس با بچه‌های بزرگتر در برابر عوارض آسیب‌پذیر می‌ساخت. اما برای کودکان در فقیرترین کشورها، احتمال جراحی کمتر تهاجمی که منجر به بهبودی سریعتر و کاهش خطر عوارض می‌شود، کمتر بود. همچنین در کودکان کشورهای کم‌درآمد، احتمال خونریزی داخلی بیشتر و احتمال استفاده جراحان از چک‌لیست‌های ایمنی که توسط سازمان جهانی بهداشت ایجاد شده‌اند، کمتر بود. نرخ عوارض جدی در فقیرترین کشورها تقریبا دو برابر بود: ۱۱ درصد در قیاس با 6 درصد برای کودکان ساکن کشورهای با درآمد متوسط و ثروتمند. میزان عفونت زخم در کودکان کشورهای فقیر، حدود پنج برابر بالاتر بود: 21 درصد موارد در مقایسه با 6/9 درصد از جراحی‌ها در کشورهای با درآمد متوسط و 6/4 درصد در کشورهای ثروتمند. تخمین زده می‌شود در جهان، 5 میلیارد نفر به اعمال جراحی ایمن دسترسی ندارند. سپید
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: