کد خبر: ۱۳۶۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۸ دی ۱۳۹۵ - 2016December 28
اقدام مشترک انجمن‌های قلب ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در تنظیم سند راهبردی درمان بیماری‌های قلب وهموار کردن راه برای تجویز و مصرف داروی Enteresto. این دارو که ترکیبی از valsarta- و sacubitri- است، ساخت شرکت نوواتریس بوده و مدت‌هاست که در صف انتظار توصیه انجمن قلب برای ورود رسمی به بازار داروهای قلبی قرار دارد. در راهبرد اعلام شده بر اثر بخشی این دارو تاکید و تجویز آن توصیه شده است.
شفا آنلاین:   در روزهای پایانی سال 2016، مجله صفحه پزشکی امروز از پیشگامان تحقیقات پزشکی و درمان بالینی خواست که 10 مورد از مهم‌ترین اتفاقات این عرصه را که تاثیرشان روی درمان و تحقیقات در سال 2017 ادامه خواهد داشت انتخاب کنند. انتخاب آنها، با ترتیب صعودی به شرح زیر است:

   به گزارش شفا آنلاین:     اقدام مشترک انجمن‌های قلب ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در تنظیم سند راهبردی درمان بیماری‌های قلب وهموار کردن راه برای تجویز و مصرف داروی Enteresto. این دارو که ترکیبی از valsarta- و sacubitri- است، ساخت شرکت نوواتریس بوده و مدت‌هاست که در صف انتظار توصیه انجمن قلب برای ورود رسمی به بازار داروهای قلبی قرار دارد. در راهبرد اعلام شده بر اثر بخشی این دارو تاکید و تجویز آن توصیه شده است.

       یکی از دلایل عدم موفقیت این داروکه از تابستان گذشته تاییدیه فروش گرفته، نبود رهنمون مصرف از سوی انجمن‌های قلب جهان بوده و اکنون شرکت نواتریس با استفاده از این سند راهبردی از پشتیبانی لازم برای تبلیغ گسترده داروی جدیدش برخوردارشده است. کنفرانس مشترک انجمن قلب اتحادیه اروپا، انجمن قلب آمریکا و سومین کنگره بین‌المللی بیماری‌های مزمن قلب با تمرکز بر درمان دارویی بیماری‌های قلبی به کار خود پایان دادند. در این کنفرانس مصرف داروی ivabardi- (که درآمریکا با نام تجاری Cornalor و در دیگر کشورها با نام تجاری Procorala- به بازار عرضه می‌شود) نیز توصیه شد.

همه‌گیری غیرمنتظره ویروس زیکا
       در ابتدا هیچ‌کس متوجه پیدایش و همه‌گیری ویروس زیکا نشد و به آن اهمیت نداد. دکتر آنتونی فاچی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی می‌گوید، این ویروس از نظر عواقب بالینی ناشناخته بود و حتی در آخرین فهرست عوامل بیماری‌زا که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر می‌شود نامی از آن برده نشده و لزومی به انجام تحقیق و اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه در ارتباط با آن در نظر گرفته نشده است. اگر ارتباط آن با افزایش آمار نوزادان مبتلا به میکرو سفالی در برزیل مشخص نشده بود همچنان به چشم یک عامل مزاحم کم اهمیت دیده می‌شد. اما ظهور زیکا واقعیتی پراهمیت را در مقابل چشمان ما به نمایش درآورد: ظهور بیماری‌های عفونی رو به رشد و غیرقابل پیش‌بینی است.

       فلاوی‌ویروس زیکا در سال 1947 شناخته شد. این ویروس توسط پشه Aedes aegypti منتقل می‌شود و در 20 تا 25 درصد افراد سبب تب می‌شوند ولی اکثر افرادی که به ویروس آلوده می‌شوند هیچ علامتی ندارند و به وجود آن پی نمی‌برند. تا همین اواخر این ویروس خارج از زادگاه اجدادی خود یعنی قاره آفریقا مشاهده نشده بود تا اینکه در سال 2013 در پولینزی، از مستعمرات فرانسه، شناسایی شد. سال گذشته این ویروس در برزیل به‌طور گسترده مشاهده و پس از آن در 20 کشور قاره آمریکا و پورتوریکو دیده شده است. شهریور سال 2015 زنگ خطرهمه‌گیری گسترده ویروس در کشور برزیل با تولد نوزادان مبتلا به میکروسفالی به‌صدا درآمد، اگرچه تاکنون ارتباط زیکا با میکروسفالی به‌طور 100درصد علمی به اثبات نرسیده است.

عوامل بیماری‌زای نوظهور
       بیماری نوظهور عبارتی است که به وفور استفاده می‌شود ولی نامگذاری مناسبی نیست. بسیاری از این عوامل بیماری‌زا به علت محدودیت به منطقه جغرافیایی خاص، معمولا دیده نمی‌شدند و انتقال آنها به دیگر نقاط، آن‌را در طبقه‌بندی نوظهور قرار می‌دهد. ایدز، سارس و مرس در زمره بیماری‌های نوظهور قرار دارند ولی زیکا و ویروس نیل، ویروس‌هایی مهاجر هستند. مروری گذرا می‌کنیم به فهرست تعدادی از بیماری‌هایی که در دو دهه اخیر همه‌گیر شده است: نیل غربی 1999، سارس 2002، آنفلوآنزای H1N1 2009، مرس 2012 و ابولا در سال 2013 و تازه‌ترین آنها زیکا.

       اما نباید ازبروز این بیماری‌های به اصطلاح نوظهور متعجب شویم. سال 1992 آکادمی ملی علوم ایالت متحده اعلام کرد که بیماری‌های عفونی تحت کنترل کامل انسان درنیامده‌اند و بر اثر فعالیت‌های انسان و دخالت او در محیط زیست بسیاری از عوامل بیماری‌زا از شکل اولیه و منطقه بومی خود خارج می‌شوند. طبق گزارش یاد شده فعالیت‌ها انسانی مداخله‌گرعبارتند از:

 افزایش جمعیت که منجر به گسترش مناطق مسکونی به نقاط دست‌نخورده‌تر می‌شود، انسان را در معرض عوامل بیماری‌زای جدید قرار می‌دهد.
 افزایش تعداد و سرعت سفر
 گسترش شهرنشینی
 نادیده گرفته شدن اقدامات سنتی بهداشت عمومی مثل مبارزه با پشه‌ها

       تاثیر تغییرات آب و هوایی را نیز نباید از نظر دور داشت. با گرم شدن زمین شرایط تکثیر حشرات افزایش می‌یابد. عامل شهرت زیکا که آن را تیتر یک اخبار کرد ارتباط آن با بروزمشکلات مادرزادی بود. دانشمندان هنوز علت ارتباط زیکا را با میکروسفالی پیدا نکرده‌اند. برای همه‌گیری یک بیماری عفونی به سه عامل نیاز است: وجود ناقل، وجود ویروس یا میکروب و وجود یک جمعیت انسانی.

       در مورد زیکا پشه آجیپتی ناقل است، حشره‌ای که تاکنون به عنوان ناقل تب زرد شناخته می‌شد. در دهه‌های نخست قرن بیستم برنامه‌های عظیم سلامت عمومی با هدف ریشه‌کنی این پشه اجرا و در کاهش تعداد ابتلا به تب زرد موفقیت آمیز بود. ولی بار دیگر این پشه باز گشته است. این پشه متعلق به محیط‌های شهری است و در آب‌های راکد تکثیر می‌یابد. ساکنان مناطق فقیر‌نشین شهرهای آمریکای مرکزی وجنوبی که به لحاظ اقتصادی امکان تهیه توری پنجره و حشره‌کش ندارند طعمه‌های خوبی برای این پشه هستند. کافی است که یک فرد بیمار همراه با یک پشه به کشور دیگری سفر کند تا ویروس منتقل شود.

       البته دکتر فاچی ایالات متحده را محیط مناسب برای رشد این پشه نمی‌داند زیرا زمستان‌های سخت بیشتر مناطق این کشور از رشد آن جلوگیری می‌کند. در ارتباط با دیگر بیماری‌های نوظهور ناقل مشخصی شناسایی نشده است، مثلا ابولا از انسان به انسان منتقل می‌شود وگاهی دیگر ویروس‌های بیماری‌زا ناقلی دارند که با سرمای زمستان از بین نمی‌رود.

       مهمترین سوالی که به ذهن خطور می‌کند این است که چگونه با این عوامل مبارزه کنیم؟ جواب صریح کنترل ناقل و ویروس عامل بیماری است. برای مثال امحا پشه‌ها که نقش مهمی در اکولوژی ایفا نمی‌کنند و وجودشان سودی به انسان نمی‌رساند.

       در ارتباط با حذف ویروس و میکروب‌های جدید باید واکسن های مناسب ساخته شود که البته ساخت واکسن به لحاظ تامین نیروی متخصص وجلب منابع مالی بسیار چالش برانگیز است.
سپید
منبع: Medpage Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: