موضوع ترافیک ساکن و پارک حاشیهای، یکی از مهمترین موضوعات مدیریت ترافیک است و از این رو، تعداد 15 هزار فضای پارک مجهز به سیستم پارکومتر را تا نیمه اول سال آینده به 35 هزار فضای پارک مکانیزه افزایش میدهیم.»
شفا آنلاین: مسئله
ترافیک در تهران ریشهای قدیمی دارد. سالهاست که معضل ترافیک خفت گلوی
تهرانیها را چسبیده و زندگی را برایشان تلخ کرده است اما امسال برای
تهرانیها سال متفاوتتری بود.
به گزارش
شفا آنلاین:به نقل از سپید امسال غروب ها تهران به پارکینگ بزرگی تبدیل
میشود که ساعتها شهروندان را داخل خود قفل میکند. با اینکه هرکدام از
مسئولان ایدهای برای حل این مشکل مطرح میکنند، اما هنوز هم راهحلی عملی
ارائه نشده است. در اولین جلسه شورای ترافیک شهر تهران دو موضوع پارک
حاشیهای و روانسازی پل طبقاتی صدر مورد بررسی قرار گرفت.
اما آیا معضل
ترافیک تنها با رسیدگی به این دو مشکل قابل حل است؟ جلسه شورای ترافیک شهر
تهران به ریاست شهردار تهران و با حضور اعضای این شورا از جمله معاون حمل و
نقل و ترافیک شهرداری تهران، رییس پلیس راهور پایتخت، دبیر شورای عالی
ترافیک کشور و مدیر کل حمل و نقل و ترافیک استانداری تهران پس از ماهها
برگزار شد. مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد
موضوعات مطرح شده در این جلسه گفت: در این جلسه، دو دستور کار شامل مدیریت
ترافیک ساکن و پارک حاشیهای و روان سازی ترافیک پل طبقاتی صدر، مورد
بررسی قرار گرفت و در هر دو موضوع، پیشنهاد مطروحه بعد از بحث و بررسی مورد
تصویب قرار گرفت.
او
ادامه داد: «موضوع ترافیک ساکن و پارک حاشیهای، یکی از مهمترین موضوعات
مدیریت ترافیک است و از این رو، تعداد 15 هزار فضای پارک مجهز به سیستم
پارکومتر را تا نیمه اول سال آینده به 35 هزار فضای پارک مکانیزه افزایش
میدهیم.»
معاون
شهردار تهران گفت: «موضوع مدیریت ترافیک ساکن را باید فراتر از موضوع پارک
حاشیهای ببینیم، اگر در گذشتهای نه چندان دور، تنها یک طرف خیابانها به
پارک حاشیهای اختصاص مییافت اما امروزه دو طرف خیابانها به پارک
حاشیهای اختصاص یافته و در بسیاری از معابر تنها یک خط عبوری برای
خودروهای در حال حرکت بیشتر باقی نمانده است.» به گفته حسینی امروز موضوع
کمبود فضای پارک به عاملی برای نزاع و درگیری و اصولاً به مسالهای اجتماعی
تبدیل شده. باید به موضوع پارک حاشیهای و ترافیک ساکن به عنوان موضوعی
جدی در مشکل ترافیک تهران نگاه کنیم و با اعمال دقیق قانون، نظم و انضباط
را همانطور که امروز در تونلهای شهری شاهد آن هستیم، به کل شهر باز
گردانیم، چرا که عقیده داریم اهمیت ترافیک ساکن از ترافیک عبوری کمتر نیست.
معاون
شهردار تهران در جلسه شورای ترافیک شهر تهران که با حضور رییس پلیس راهور
پایتخت تشکیل شده بود، گفت: «باید به نوعی عمل کنیم که ترافیک شهر را از
طریق سیستم هوشمند مدیریت کنیم و نقش عامل انسانی را در سطح شهر به حداقل
میزان ممکن کاهش دهیم و از جمله ساز و کارهای تحقق این مهم، نظارت کامل
سیستم های هوشمند بر ترافیک ساکن همچون نظارتی است که بر ترافیک عبوری
اعمال می شود.» حسینی ادامه داد: «به این منظور باید از انگیزه و ظرفیت بخش
خصوصی استفاده کنیم و البته هوشمند کردن حداکثری سیستم، به حداقل رساندن
تخلفات کمک می کند، مدیریت ترافیک در کلان شهری همچون تهران به صورت دستی
ممکن نیست و از این رو، کنترل ترافیک در هر دو بخش ترافیک عبوری و ترافیک
ساکن را باید به سمت هوشمندسازی کامل پیش ببریم.» او گفت: «موضوع روان سازی
ترافیک پل صدر و تونل نیایش از طریق بستن دسترسیهای اضطراری آن، دومین
دستور کار جلسه این شورا در حضور شهردار تهران بود، مبنا و هدف اولیه طراحی
تونل نیایش و پل صدر، برقراری ارتباط سریع شرقی - غربی در شمال تهران بوده
و از این رو، باید به نوعی اقدام کنیم که هدف اولیه احداث این گذرگاه شهری
در روان سازی حرکت خودروها محقق شود.»
معاون
شهردار تهران گفت: «بر اساس بررسی های دانشگاه علم و صنعت ایران، سناریوی
برتر به منظور افزایش بهره وری پروژه و روان سازی پل طبقاتی صدر، انسداد
دسترسی از صدر همسطح به تونل نیایش و از تونل نیایش به صدر همسطح و به طور
مشخص بستن دسترسیهای اضطراری پل بوده است، البته این موضوع در حال حاضر از
ساعت 7 تا 9 صبح نیز اعمال میشود اما با گذشت زمان، به تدریج نسبت به
افزایش ساعات بسته بودن پل اقدام خواهد شد.» به گفته او همان طور که از
عنوان دسترسیهای اضطراری هم مشخص است، این دسترسیها صرفاً برای مواقع
اضطرار پیش بینی شده بود، بر اساس مطالعات مهندسی ترافیک، این دسترسیها
باید کاملاً بسته شوند تا شاهد عملکرد طبیعی پل و جریان عادی ترافیک روی آن
باشیم.
معاون
حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: «بر اساس مصوبه شورای ترافیک
شهر تهران، مقرر شد در گام نخست از پانزدهم دی ماه، دسترسی های اضطراری پل
صدر از ساعت 7 لغایت 10 صبح و از ساعت 16 لغایت 19 بعد از ظهر مسدود شوند،
در مورد موضوع پارک حاشیه ای هم با تاکید بر مدیریت ترافیک ساکن، مقرر شد
نسبت به هوشمندسازی کنترل پارک حاشیهای اقدام شود.»