کد خبر: ۱۳۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۵ - 2016December 27
یک دسته مهم از نرمش‌های شانه نرمش‌های کششی هستند که موجب می‌شوند عضلات، تاندون‌ها و لیگامان‌های اطراف شانه تحت کشش قرار بگیرند. این نرمش‌ها موجب افزایش دامنه حرکتی شانه شده و در کاهش درد شانه بسیار موثرند. تعدادی از این نرمش ‌ها در زیر آموزش داده می‌شوند.
 شفا آنلاین:     نرمش‌های شانه جزو مهمی ازدرمان بسیاری از بیماری‌های این ناحیه هستند. این نرمش‌ها به دو دسته نرمش‌های کششی و تقویتی تقسیم می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین:      یک دسته مهم از نرمش‌های شانه نرمش‌های کششی هستند که موجب می‌شوند عضلات، تاندون‌ها و لیگامان‌های اطراف شانه تحت کشش قرار بگیرند. این نرمش‌ها موجب افزایش دامنه حرکتی شانه شده و در کاهش درد شانه بسیار موثرند. تعدادی از این نرمش ‌ها در زیر آموزش داده می‌شوند.

        حرکت چرخشی پاندولی: از کمر 90 درجه خم شوید و کف دست سالم خود را روی یک چهار پایه کوتاه قرار دهید و کل اندام فوقانی طرف مشکل‌دار را کاملا شل و آویزان به پایین رها کنید تا به‌صورت کاملا عمود بر زمین قرار گیرد. در این حال مفصل آرنج کاملا باز است. سپس سعی کنید دست خود را به صورتی حرکت دهید که اگر روی زمین قرار می‌گرفت یک دایره را رسم می‌کرد.

       باید اندام فوقانی خود را طوری حرکت دهید که تمام حرکات در مفصل شانه (گلنوهومرال) انجام شود. پس نکته مهم در انجام درست این نرمش این است که آرنج نباید حرکت کند و حرکات فقط باید در شانه باشد. باید سعی شود تا در حین انجام این نرمش عضلات اطراف شانه کاملا شل و آرام باشند.

       یک راه خوب برای اینکه هم عضلات اطراف شانه شل باشند و هم حرکت کنند، این است که تنه خود را به‌صورت دایره‌وار بچرخانید تا مچ دست طرف مشکل‌دار به‌صورت دایره بچرخد. ابتدا 10 دایره در جهت عقربه‌های ساعت و سپس 10 دایره در خلاف جهت عقربه‌های ساعت.

        بالا بردن هر دو دست از جلو: این حرکت را می‌توانید در حالت خوابیده به پشت یا حالت نشسته انجام دهید. انگشتان هر دو دست را به یکدیگر قلاب کرده و آرنج‌ها را کاملا مستقیم و راست نگه دارید. سپس سعی کنید با کمک دست سالم دست طرف مشکل‌دار را به بالای سر برده و بعد از مدتی مکث دوباره به آرامی به پایین برگردانید. این حرکت را 20-10 بار انجام دهید.
در شماره آینده، به دیگر نرمش‌ها خواهیم پرداخت.
استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریـال
منعـی نـدارنـد

       مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریال، علی‌رغم شایعاتی که مبنی بر مضر بودن آنها و تضعیف سیستم ایمنی بدن منتشر شده، خطرناک نبوده و از نظر پزشکی منعی ندارد.

       پزشکان در سال‌های اخیر نسبت به استفاده از صابون‌ها و مواد شوینده و بهداشتی با قابلیت ضدمیکروبی بالا هشدار داده‌اند. به باور برخی از پزشکان، ماده موسوم به تریکلوسان که در بسیاری از صابون‌های آنتی‌باکتریال و خمیر دندان‌ها وجود دارد، می تواند کلنی‌های باکتری را به سرعت نابود، کند.

        در واقع، مانند یک شمشیر دو لبه عمل کرده و باکتری‌های مفید بدن را که در روده قرار دارند نیز از بین می‌برد.

       مطالعات دانشمندان در دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد، نگرانی پزشکان در این موضوع بی‌مورد بوده و استفاده از این ماده در صابون‌ها و خمیر دندان‌ها، تاثیر چندانی در کلنی‌های باکتری روده نخواهد داشت.

       باید به این موضوع اذعان داشت که اگر ما مواد ضدباکتری را به بدن انسان وارد کنیم، در حقیقت یک بمب اتمی به بدن فرستاده‌ایم که باکتری‌های مفید روده را نابود می‌کند، اما در این مطالعات مشخص شد که استفاده عادی از شوینده‌های حاوی تریکلوسان در منزل و مصرف روزانه آنها برای شست‌وشو، نمی‌تواند تاثیر چندانی در اکوسیستم باکتریائی داخل بدن داشته باشد.

       در نتیجه این آزمایش‌ها مشخص شد که تریکلوسان در ادرار افرادی که از شوینده‌های حاوی این ماده استفاده می‌کنند، بیشتر از گروه دیگر بوده اما در ساختار میکروب‌های روده، مخاط دهانی و نمونه‌های خونی دریافت شده از افراد دو گروه، هیچ تفاوتی دیده نمی‌شد.سپید
منبع: SP
مهرداد منصوری
ارتوپد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: