کد خبر: ۱۳۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۵ - 2016December 22
علاوه بر مرگ و میرها سالانه افراد زیادی در کشور بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن مصدوم و معلول می شوند و عوارض این گاز سمی در بدن آنها تا سالیان سال باقی می ماند.

شفا آنلاین:دبیر شورای سیاستگذاری انجمن جامعه ایمن گفت: سالانه حدود هزار نفر در سطح کشور به علت مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست می دهند.

به گزارش شفا آنلاین،علی شمس روز پنجشنبه در همایش بررسی علل و راهکارهای پیشگیری از مسمومیت و مرگهای خاموش ناشی از منوکسیدکربن در مشهد افزود: قربانیان مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در ایران مانند کوه یخی شناور در یک اقیانوس به شمار می روند که بخش کمی از آن قابل رویت است.
وی ادامه داد: علاوه بر مرگ و میرها سالانه افراد زیادی در کشور بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن مصدوم و معلول می شوند و عوارض این گاز سمی در بدن آنها تا سالیان سال باقی می ماند.
دبیر شورای سیاستگذاری انجمن جامعه ایمن گفت: احتراق ناقص بخاری، شومینه، کباب پز، چراغ خوراک پزی همچنین بستن تمام درها و پنجره ها و جلوگیری از تبادل اکسیژن و هوای آزاد مسمومیت با گاز منوکسید کربن را بدنبال دارد.
وی افزود: اگر وسایل گرمایشی مشکلی نداشته باشند اما تهویه هوا در یک مکان مناسب نباشد نیز فرد در معرض استنشاق گاز منوکسید کربن قرار می گیرد که به مرور زمان روی بینایی، شنوایی و گفتار او تاثیر گذاشته و در درازمدت آلزایمر را ایجاد می کند.
شمس ادامه داد: احساس سرماخوردگی و سردرد دو هشدار مهم پیرامون احتمال مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در فرد قرار گرفته در فضای بسته می باشد. علائم اولیه مسمومیت با گاز منوکسیدکربن شبیه آنفلوانزای خفیف است که مهمترین آنها سردرد، تهوع و احساس سرما است.
وی گفت: شهروندان باید بدانند که اگر با فرد دچار گازگرفتگی روبرو می شوند ابتدا باید او را به فضای آزاد منتقل کرده و سپس با اورژانس و آتش نشانی برای امدادرسانی تماس بگیرند.
دبیر شورای سیاستگذاری انجمن جامعه ایمن در ادامه افزود: شومینه طی سالهای اخیر در مبحث مقررات ساختمان به دلیل شرایط غیراستاندارد استفاده از آن در ایران ممنوع شده است. شومینه علاوه بر پرت 75 درصدی در گرمایش، خروجی منوکسید کربن آن تنها 35 درصد است. همچنین 75 درصد از گاز منوکسیدکربن خروجی از طریق شومینه در فضای اتاق پراکنده می شود.
وی همچنین گفت: هم اکنون 38 کشور در دنیا به شبکه جهانی جوامع ایمن پیوسته اند که جمهوری اسلامی ایران در سال 1386 به این این شبکه پیوست.
شمس افزود: کاشمر در استان خراسان رضوی نخستین شهری بود که به شبکه جهانی ایمن پیوست و پس از آن شش شهر دیگر از جمله تهران، بردسکن، فریمان و مشهد به این گروه پیوسته اند.
همایش 'بررسی علل و راهکارهای پیشگیری از مسمومیت و مرگهای خاموش ناشی از گاز منوکسیدکربن' به همت شهرداری منطقه ثامن و منطقه یک شهرداری مشهد برگزار شد.
برچسب ها: همایش ، اقیانوس ، مسمومیت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: